برگزیده ها

مازندمجلس: وزارت خارجه روسیه از برگزاری ششمین دور مذاکرات آستانه درباره حل بحران سوریه در نیمه دوم سپتامبر خبر داد.

مازندمجلس: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه در نیمه دوم سپتامبر آینده برگزار می‌شود.
به گزارش نامه نیوز غیرت عبدرحمانوف وزیر خارجه قزاقستان روز سه‌شنبه گفته بود که زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات بین ایران، روسیه و ترکیه برای حل و فصل مناقشه سوریه از اواخر آگوست به اواسط سپتامبر منتقل شده است.
قزاقستان طی ماه های گذشته میزبان مذاکراتی بوده که تمرکز اصلی آن ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بوده است.
وزیر خارجه قزاقستان به خبرنگاران گفت: بر اساس اطلاعاتی که از روسیه دریافت کرده ایم، کشورهای ضمانت کننده یعنی روسیه، ترکیه و ایران قصد دارند نشست فنی را پیش از پایان آگوست برگزار کنند و در این نشست آنها درباره تاریخ دقیق دور بعدی مذاکرات آستانه تصمیم گیری خواهند کرد.
در تاریخ 24-23 ژانویه سال جاری میلادی (4 و 5 بهمن) در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار، مذاکرات مستقیمی بین گروه‌های مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان دولت سوریه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) برگزار شد که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا انجامید. اعضای شورای امنیت سازمان ملل این بیانیه را تصویب کرده و این رایزنی‌ها را گام مهمی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ارزیابی کردند.
آتش‌بس فراگیر در سوریه نیز از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده است.
سوریه مذاکرات روسیه قزاقستان برگزار آستانه ترکیه بحران خارجه سپتامبر بیانیه آگوست تاریخ