برگزیده ها
تولیدکننده مبل:بانک ها فقط وعده وام می دهند اما ازتسهیلات خبری نیست

مازندمجلس: تهران ـ ایرنا ـ یک تولیدکننده مبل با بیان اینکه کمبود نقدینگی مشکل اصلی فعالان در عرصه تولید مبل است، گفت: دولت دائم از اعطای وام‌های مختلف خبر می‌دهد، اما زمانی که به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم می‌گویند که اعتبارات مربوطه هنوز تامین نشده است.

مازندمجلس: «سعید کارخانه ای» تولیدکننده مبل که 15 سال است در این حوزه فعالیت می کند، روز پنجشنبه در هفتمین نمایشگاه ملی و تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی که در مصلای امام خمینی (ره) برپاست در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بانک می توانند با تجدید نظر در فرآیند طولانی و پیچیده پرداخت وام به تولید کنندگان کمک کنند.
فعال بخش تولیدی با بیان اینکه برای تولید یک سرویس به شکل مستقیم و غیرمستقیم 100 نفر فعالیت می کنند، گفت: با وجود اشتغالزایی خوبی که در این بخش وجود دارد هیچ گاه از ما حمایت نمی شود و گاهی ما آنقدر درگیر مشکلات نقدینگی هستیم که قادر نیستیم فعالیت خود را گسترش دهیم.
وی مشکل دیگر این صنف را نبود نظرات بر کیفیت کالاهای تولیدی عنوان کرد و گفت: از آنجایی که استاندارد و کنترلی بر روی کالاهای تولیدی وجود ندارد در نتیجه شاهد تخلفاتی در این صنف هستیم که متاسفانه باعث بی اعتمادی مصرف کنندگان شده و در بسیاری موارد شاهد هستیم که مصرف کننده تمایل دارد از کالاهای وارداتی استفاده کند.
کارخانه ای بیان کرد: بهتر است مجوزهایی که از سوی اتحادیه ها برای اصناف صادر می شود براساس کیفیت کالاها صادر شود و از همان ابتدا جلوی ورود کالاهای بی کیفیت به بازار گرفته شود. حتی پیشنهاد من این است که اصناف اپلیکیشنی طراحی کنند تا هر کدام از کالاهای تولیدی دارای بارکد مشخصی باشند و مصرف کننده با واردکردن آن بارکد از کیفیت محصول مطمئن شود.
این تولیدکننده مبل با بیان اینکه از دولت می خواهیم از تولیدکننده حمایت کند، افزود: از جمله حمایت هایی که دولت می تواند از تولیدکننده داخلی داشته باشد اعطای تسهیلات و اخذ مالیات است اما متاسفانه در کشور شاهد هستیم که میزان مالیات اخذ شده از تولیدکننده و واردکننده یکسان است.

** فروش خانه و ماشین برای ادامه فعالیت
«سعید فلاحتی» دیگر تولیدکننده حاضر در هفتمین نمایشگاه ملی مبل و دکوراسیون داخلی به خبرنگار ایرنا گفت: بارها برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کرده ام اما هر بار با موانعی برای دریافت آن مواجه شده ام و یا بانک اعلام کرده که هنوز دستورالعملی برای ما صادر نشده است.
وی که 10 سال است در این حوزه فعالیت می کند، گفت: مشکلات مالی، کمبود نقدینگی و رکود بازار مشکلاتی است که تولیدکنندگان مبل با آن مواجه هستند و گاهی تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت خود مجبور شدند خانه و ماشین خود را بفروشند.
این تولید کننده با تاکید براینکه مبل هایی که در داخل تولید می شود از کیفیت و قیمت مناسبی برای مصرف کننده برخوردار است، افزود: چوب هایی که در مبل ها استفاده می شود معمولا از روس و گرجستان وارد می شود و همچنین پارچه ها نیز از چین و ترکیه وارد می شوند و از کیفیت خوبی برخودار هستند.
وی درخصوص استفاده از پارچه های تولید داخل گفت: متاسفانه نساجی کشور در این زمینه پیشرفت خوبی نداشته و پارچه هایی که در داخل تولید می شوند کیفت و تنوع زیادی ندارند و ما مجبور هستیم که پارچه را از کشورهای دیگر وارد کنیم.
فلاحتی در خصوص فواید برپایی نمایشگاه ها برای تولید کننده بیان کرد: تا کنون بیش از 20 بار در نمایشگاه ها حضور داشتم برپایی چنین نمایشگاه هایی باعث می شود که بتوانیم م محصولات خود را معرفی کنیم و چون در این نمایشگاه ها کالاها را با 15 تا 20 درصد تخفیف به فروش می رسد بازار فروش نیز وجود دارد و مصرف کنندگان نیز راضی هستند.

** قیمت مناسب کالاها در نمایشگاه
«علی امیری» که به همراه همسر خود از نمایشگاه بازدید می کرد به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه خوبی بود و قیمت ها نیز مناسب بودند و در نظر داریم که تا از این نمایشگاه خرید کنیم.
همسر امیری در این بین اظهارداشت: کیفیت کالاهایی که در نمایشگاه عرضه می شود نسبت به سال های گذشته بهبود یافته و از سوی دیگر شاهد تنوع محصولات نیز بودیم.
«زهرا حبیبی» که به همراه دوستان خود از نمایشگاه بازدید می کرد گفت: قیمت کالاها در نمایشگاه در مقایسه با بازار مناسب است و گاهی شاهد بودم که بسیار کمتر از نرخ های خارج از نمایشگاه است.
وی افزود: خوبی این نمایشگاه این است که می توانیم از نمایشگاه نیز خرید کنیم.

** پارسال واردات مبل هفت میلیون دلار کاهش یافت
به گزارش ایرنا، صنعت چوب و مبلمان از جمله صنایعی است که از گستردگی زیادی با امکانات بالفعل و بالقوه برخوردار است، اما مبلمان در ایران عمدتا توسط واحدهای صنفی تولید می شود و واحدهای صنعتی به تعداد به مراتب کمتری در این عرصه حضور دارند.
بنا به گفته رییس اتحادیه درودگران و مبل سازان، در 2 اتحادیه درودگران و مبل سازان و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعالیت می کنندکه 20 هزار نفر در اتحادیه درودگران و 500 هزار نفر در اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان مشغول فعالیتند و تا 8.5 درصد اشتغال کشور با این صنعت گره خورده است.
به گفته «عبدالحسین عباسی» سال 1393، 12 میلیون دلار صادرات این کالا به عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کویت و 26 میلیون دلار میزان واردات به کشور بود که 90 درصد آن به شکل مصنوعات کامل از چین، ترکیه، امارات، ایتالیا و اسپانیا صورت گرفت.
رئیس اتحادیه مبل سازان اعلام کرد که میزان صادرات مبلمان کشور در سال 1394 را یک میلیون دلار و واردات نیز سه میلیون دلار کاهش یافت و میزان صادرات 11 میلیون دلار و واردات 23 میلیون دلار شد.
همچنین به گفته عباسی میزان صادرات کشور در سال 1395، 9 میلیون دلار و میزان واردات 16 میلیون دلار بود که نسبت به سال پیش از آن به ترتیب 2 میلیون دلار و هفت میلیون دلار کاهش یافت.
ه گزارش ایرنا، هفتمین نمایشگاه ملی و تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی از امروز (٣١ مرداد) تا جمعه (٣ شهریورماه) در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) به کار خود ادامه می دهد و بازدید کنندگان می توانند از ساعت ١١ تا ٢١ از این نمایشگاه دیدن کنند.
حمایت از تولیدکننده داخلی و ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392، ابلاغ شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
اقتصام**9132** گزارش: فرزانه سلامت بخش* انتشار:مرضیه فاتحی

اقتصاد

نمايشگاه مبل

كمبود نقدينگي

توليدكننده

نمایشگاه میلیون تولید تولیدکننده کیفیت فعالیت اتحادیه ایرنا مبلمان واردات میزان هستیم کننده کالاهای صادرات داخلی پارچه کالاها بازار تولیدی حمایت کنندگان هفتمین دکوراسیون سازان صنعت بازدید تولیدکنندگان مناسب گزارش ادامه افزود استفاده متاسفانه خبرنگار درودگران محصولات برپایی زیادی ترکیه همراه اقتصادی واحدهای صادرکنندگان اقتصاد عباسی امیری تسهیلات اینکه مشکلات نقدینگی توانند تاکید کارخانه تخصصی خمینی اصناف بارکد اعلام مجبور برخوردار مواجه دریافت مالیات ماشین فلاحتی همچنین