برگزیده ها
پشت پرده لابی‎های نمایندگان با وزرا| چرا بیطرف رای نیاورد؟

مازندمجلس: سیاست > مجلس - نماینده مردم رشت گفت: برای هر یک از وزرای پیشنهادی مجموعه‎ای از اعضای وزارتخانه‎ها بسیج شدند تا بتوانند نمایندگان را برای ارائه رای اعتماد، اقناع کنند اما در مورد بیطرف این اتفاق رخ نداد.

مازندمجلس:فائزه عباسی: پنج روزی می شود که تکلیف شانزده وزارتخانه دولت دوازدهم مشخص شده اما هنوز بازار حرف و حدیث بر سر رای آوردن و نیاوردن برخی وزرا و لابی های پشت پرده داغ است؛ موضوعی که غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

او به خبرآنلاین گفت تضمین رئیس جمهور درمورد جهرمی، تاثیر گذار بود اما کسی بیطرف را همراهی نکرد. آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت و گو است؛

جلسات بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم تمام شد، اما هنوز شائبه های آن پابرجاست. از جمله بحثلابی‎ها و امتیاز گرفتن‎های احتمالی برخی نمایندگان. کما اینکه برخی رسانه در مورد نمایندگان گیلان مباحثی را مطرح کرده بودند.

اولا این را بگویم که لابی در نفس خودش، بد نیست. باید صحبت کرد تا طرف مقابل را اقناع کرد و این چیز بدی نیست؛ از سوی دیگرحتی اگر بحث امتیاز دادن و امتیاز گرفتن باشد، چنانچه بحث منفعت شخصی نباشدبازهم مشکلی ندارد.
در مورد بحث اخیری که گفتید باید بگویم کشورهای همسایه نفتشانرا از دریای خزر برداشت می کنند. برای مثالآذربایجان صد درصد نفت خود را از دریای خزر تامین می کند، اما 20 الی 25 سال استکه وزرا تنها به ما قول می دهند و کاری انجام نمی دهند. این بار ما به آقای زنگنهگفتیم که تکلیف ما را روشن کن! ما 440 هکتار از زمین های مردم را خریده، محصور کردیم و نه اجازه دادیم از دریا استفاده کنند و نه می توانند از زمینمنفعتی ببرند؛ با این هدف که قرار است پالایشگاه ایجاد شود. اما سالهاست کهیک خشت روی خشتگذاشته نشده و مسوولین توجیهاتی می آورند که با تکنولوژی امروز هم‎خوانی ندارد.من اگر نماینده بندرعباس هم بودم باز به وزیر نفت می گفتم برنامه ات برای نفتدریای خزر چیست؟
متاسفم برای خبرگزاری‎ای که نوشته است من امتیاز گرفته ام! مگر اینموضوع جدید است یا منفعت شخصی در آن نهفته است؟ بنابراین این ها امتیاز گیری نیست.

پس یک بحث ملی بوده است؛ اما اینکه با یکوزیری مخالفت می شود، اما بعد از دو روز، یکباره از همین وزیر دفاع تمام قد میشود، این شبهه ایجاد می شود که چه  اتفاقی افتاده است؟ مثلا خود شما مخالف جدی یکی دووزیر بودید اما بعد 180 درجه نظرتان تغییر کرد!
سوالی از شما می پرسم؛آیا قرار است که نماینده حرفی بزند و همیشه بر همان حرف اصرار کند؟! حضرت عباسی، من با وزیریمخالف بودم از ابتدا، اما نهایتا به او رای مثبت دادم؛ با نماینده ای هم موافق بودم ولی درنهایت رای منفی به او دادم. چون در جلسه ای وزیری آمد که با او موافق بودم اما وقتی نمایندگان چند سوال از او پرسیدند؛ در جواب ماند! به هر حال ما یک آخر عاقبتی داریم و اینکه صد در صد بر سر حرف خود اصرارکنیم، منطقی نیست. به دو تن از وزرا گفتم من به آخرتم پایبندم شما بیایید و این چندمورد را برای من روشن کنید که یکی از آنهامرا قانع کرد و دیگری نتوانست. لذا من به یکی از وزرا که فکر نمی کردم، رای منفیبدهم، رای منفی دادم. ما در فرایند بررسی وزرا یک جاهایی نظراتمان مثبت شد و جایینظراتمان منفی شد. در این اشکالی نمی بینم.

تغییر نظر از این بابت مسلما اشکالی ندارد امااینکه برخی قول تغییر مدیرکل و فرماندار و ... می گیرند؛ قابل توجیه نیست؟

بله این موضوع کاملا ایراد دارد و خلاف است. قبول دارم افرادی که آخرت خود را می فروشند و بر سر این مسائل معامله می کنند که قابلتامل است.

در این میان چه اتفاقی افتاد که آقای بیطرف نتوانست رای اعتماد بگیرد؟ درحالی که تا اخرین روز هیچ تحلیل و صحبتی در مورد رای نیاوردن این وزیر وجودنداشت؟
باید چند نکته درمورد بیطرف بگویم؛ اول اینکهآقای بیطرف چه در صحن علنی و چه در فراکسیون های مجلس، بسیار بد از خود دفاع کرد. دوم اینکهوزارت نیرو با او همکاری نکرد. در واقع برای هر وزیری آمد، مجموعه ای از اعضای وزارتخانه برای جلب رای آوری نمایندگان به او بسیج شدند، امادرمورد آقای بیطرف این اتفاق رخ نداد.

چرا؟

 آنچه که من شنیدم، فارغ از صحت و سقم آن، این بود که گویا آقای بیطرف قبل از این با اعضایوزارت نیرو در تنش بوده است یا اعلام کرده که اگر من بر سر کار بیایم خیلی‎ها را تغییرخواهم داد. برای هر یک از وزرا تمام نیروها و روسای وزارتخانه‌اش بسیج شدند. چطور در کل وزارت نیرو 5 نمایندهوجود نداشت که با بیطرف رفیق شود؟!

من وزیر تعاون را مثال می زنم همه مدیران کلاستانی او مرتب با نمایندگان در ارتباط بودند؛ تماس می گرفتند و رفع ابهام می کردند؛ اما این موضوع به هیچ عنوان درمورد وزیر نیرو اتفاق نیفتاد.

نکته سوم خوب کار کردن وزرای لب مرزی بود؛ تالحظه آخر فکر می کردیم وزیر آموزش و پرورش می افتد که به بطحایی گفتم وضعیت تو خوبنیست باید تلاشت را بکنی؛ او کار کرد و تمام عوامل سازمانی اش دست به کار شدند ودائما جلسه گذاشتند و رفع ابهام کردند و تک تک سوالات را پاسخ دادند.

من خودم به آقای بیطرف گفتم روسای جمهوری قبلیما چون از مناطق مرکزی کشور هستند؛ همه تفکر سازه ای دارند و فکر می کنند فقط بایدسد ساخت، شما برای خروج از این بحران چه فکری دارید؟ کشور ما این همه سد نمی خواستو نمی خواهد؛ واقعیتش او جواب قانع کننده ای نداد. حتی حامیان بیطرف هم خوب کارنکردند.

یعنی ائتلافی میان فراکسیون ولایی و مستقلینبرای عدم رای اعتماد به آقای بیطرف شکل نگرفته نبود؟

واقعا هرکسی این را گفته، حرف گزافی زده است! بهچه علتی باید چنین ائتلافی انجام می شد؟ متاسفانه برخی در زمین خود بازی نمی کنندو برای پوشاندن ایرادات خود سعی می کنند توپ را در زمین دیگران بیاندازند. مستقلیناز همان روز اول اعلام کرد اگر قرار باشد تعاملی میان سه فراکسیون صورت بگیرد ماآمادگی داریم؛ اما با تک تک فراکسیون ها هیچ تعاملی نداریم. ما بر سر کابینه بسیارکار کردیم و در جلسه فراکسیون هم اقای بیطرف از منظر محبوبیت، هفدهم شد.

آقای بیطرف خیلی ضعیف عمل کرد و شناخت درستی همنسبت به ساختار مجلس نداشت. یک روز با او تماس گرفتم و گفتم شما در فراکسیونمستقلین نیامدید، گفت آمدم. بعد متوجه شدم او نمی داند فراکسیون ولایی از مستقلینجدا است! کسی هم برای او توضیح نداده بود و من واقعا دلم سوخت.

یعنی او را تنها گذاشتند؟

شاید!

یعنی شما مدعی هستید که دولت می خواست بیطرف رای نیاورد ؟

ببینید آقای رئیس جمهور گفت من تشخیص دادم که شما میتوانید وزیر باشید، اما جلب رای اعتماد با خود شماست؛ من نمی توانم از خودم هزینه کنم.

منظورتان این است که دفاع قوی هم از او نشد؟

هم دفاع قوی از او صورت نگرفت و هم خودش خوبصحبت نکرد؛ او به گونه ای بی انگیزه رفتار کرد. وزرا هر شب با ما تماس می گرفتند اماآقای بیطرف ارتباطی با نمایندگان نداشت.

اقای جهرمی چطور توانست آن همه مخالف را بهموافق تبدیل کند؟

جهرمی هم خوب کار کرد و هم دفاع رئیس جمهور وتضمین او بسیار تاثیر گذار بود.

یعنی ابهاماتی که در مورد او مطرح بود، پاسخ دادهشد؟

درباره همه ابهامات او به ما توضیح داد، صدای ضبط شدهاش هم هست؛ او گفت هرکسی را من بازجویی کردم رو به رو کنید. خانم دکتری ادعاداشت توسط جهرمی بازجویی شده است ما با اوصحبت کردیم و گفت من از پشت یک پرده بازجویی شدم و صدای بازجوی من صدای آذرجهرمیبود! با این استدلال که نمی توان قضاوت کرد!

27216

بیطرف نمایندگان فراکسیون امتیاز کردیم جهرمی ندارد اینکه اعتماد بازجویی نداشت تغییر نماینده جمهور درمورد ابهام گرفتند تکلیف روسای بسیار اتفاق اعلام ائتلافی توضیح عباسی تعاملی هرکسی ولایی واقعا وزارتخانه موضوع تاثیر دریای منفعت بگویم وزرای بررسی ایجاد مخالف اشکالی کابینه نتوانست وزیری نیاوردن موافق دوازدهم