برگزیده ها
مازندمجلس: رژیم صهیونیستی دو خطر عمده را در منطقه تهدیدی برای آینده وجودی خود می داند: یکی حضور و نفوذ ایران در کشورهای هم جوار با فلسطین اشغالی و دوم تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع گروه ها و جریان های مقاومت.

بنیامین نتانیاهو در طول ۱۶ ماه گذشته برای چهارمین بار به روسیه سفر کرد. این سفر یک روزه بیش از آنکه مربوط به مسایل و مشکلات دوجانبه و یا مسایل اقتصادی فی مابین باشد، ناشی از ترس و نگرانی نتانیاهو از قضایای منطقه غرب آسیا است.

طنین: به طور کلی رژیم صهیونیستی دو خطر عمده را در منطقه تهدیدی برای آینده وجودی خود می داند: یکی حضور و نفوذ ایران در کشورهای هم جوار با فلسطین اشغالی و دوم تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع گروه ها و جریان های مقاومت. این رژیم بحران های منطقه ای را تنها به سبب تضعیف جریان های مقاومت و نابودی آنها طرح ریزی کرده بود که با بازیگری گروه های تروریستی- تکفیری این پروژه شکست خورد. درکنار پرداختن به این مسایل باید به این موضوع اشاره کرد نتانیاهو در مقطع فعلی تنها راه حل دفع خطر نیروهای مقاوکت و ایران را در همراهی با روسیه می داند. مسکو به دلیل پیوند عمیق با ایران در زمینه مسایل منطقه ای، اسراییل را به تکاپو انداخته که از دروازه روسیه بتواند نفوذ ایران را در منطقه و سوریه کاهش دهد.

نشریه «اسرائیل پست» به نقل از مشاور امنیت ملی سابق رژیم اسرائیل، یعنی «یاکوو آمیدرور» بیان کرد که دو موضوع بسیار مهم و اساسی برای اسرائیل در آینده نظم در سوریه وجود دارد: اولین آن‌ها مربوط به ایران است و این‌که ایران نتواند در سوریه پایگاه‌هایی داشته باشد که در آینده بتواند از آن‌ها برای ترتیب دادن حملاتی علیه اسرائیل استفاده کند و دوم آنکه سوریه بستری برای ورود تسلیحات و تجهیزاتی که منجر به تغییر اساسی قوا در منطقه باشد ـ همچون سیستم‌های تسلیحاتی جدید روسیه ـ نشود.

این نشریه در ادامه هدف نتانیاهو به مسکو را اتمام حجت با روسیه درباره نفوذ ایران می نویسد و می افزاید:هدف اول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در سفر پیش روی خود به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، تلاش برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور روسیه و جلوگیری از حضور دائمی و قدرتمند ایران در سوریه نیست، بلکه تلاشی است در راستای اتمام‌حجت با پوتین و روشن کردن اقدامات آتی اسرائیل در صورت بروز این اتفاق؛ یعنی تثبیت جایگاه دائمی ایران در سوریه.

مسکو طعمه اسراییل برای مهار ایران
اشتراک منافع در سال های اخیر میان اسرائیل و روسیه تا اندازه ای بوده که توانسته همکاری روی موضوعات امنیت ملی را توسعه دهد. هم اکنون خط ارتباطی مستقیم و امن میان دفتر پوتین و نتانیاهو برقرار است. اسرائیل تکنولوژی های نظامی پیشرفته از جمله پهپادهای جاسوسی به روسیه فروخته است. اسرائیل انتقادات خود از سیاست های روسیه در چچن و اوکراین را به شکل چشمگیری کاهش داده است و حتی به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت اشغال کریمه از سوی روسیه نیز رای ممتنع داد.اسراییل به خوبی پی برده که تنها راه مقابله با نفوذ ایران استفاده از نقش روسیه برای فشار بر تهران است. از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که روسیه نشان داده که در قضایای سوریه به راحتی به توافق با آمریکا می رسد. به همین منظور نتانیاهو نیز بنابر مسبوق به سابقه بودن توافقات روسیه و آمریکا به دنبال توافقی دو طرفه با مسکو و البته با هماهنگی آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه است.

یکی از مواردی که برخی تحلیلگران در مورد توافق اخیر جنوب سوریه میان امریکا و روسیه مطرح کردند بحث عدم تحرک و فعالیت گروه های مقاومت در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی بود. همچنین بسیاری از مقام‌ها و کارشناسان اسرائیلی به دولت خود توصیه می‌کنند که اسرائیل همکاری‌های تسلیحاتی خود را با روسیه گسترش دهد تا بدین ترتیب از حجم همکاری های اسراییل با کشورهای منطقه و بالاخص سوریه بکاهد. در همین رابطه زئیف ایلکین، یکی از اعضای اصلی هیئت رئیسه اتحاد مشترک پارلمانی اسرائیل – روسیه نیز در این باره می‌گوید که اسرائیل تلاش‌کند تا با طرح کردن پروژه‌های مشترک توجه روسیه را به خود بیشتر جذب‌کند.

درمجموع می توان گفت که اسراییل شرایط به وجودآمده در منطقه را به نفع خود نمی داند و بنابر تلاش های مختلف سعی در  عدم بدترشدن وضعیت موجود نسبت به مقطع فعلی را دارد. در این میان بهترین گزینه ممکن برای اسراییل استفاده از ظرفیت های مسکو در منطقه است.
روسیه منطقه اسرائیل سوریه نتانیاهو اسراییل پوتین مسایل مقاومت آینده استفاده جریان فلسطین آمریکا اشغالی کشورهای تغییر ترتیب بنابر آن‌ها اساسی مشترک توافق دائمی مقابله تسلیحاتی همکاری قضایای وجودی موازنه تهدیدی صهیونیستی دیدار بنیامین مربوط نشریه بتواند اشاره موضوع امنیت