برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مسوولان در چارچوب مقررات می‌توانند درخواست رفع فیلترینگ برای خود داشته باشند، درباره تلاش برای برطرف کردن چالش‌های فرهنگی در راستای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر توضیحاتی ارائه کرد.

مازندمجلس:

محمدجواد آذری جهرمی‌ در یکبرنامه تلوزیونی، در پاسخ به اینکه آیا از فیلترشکن استفاده می‌کند، گفت: از فیلترشکناستفاده نمی‌کنم. زیرا ما در چارچوب مقررات می‌توانیم به کارگروه تعیین مصادیق درخواستبدهیم تا مجوز دهند برای اینکه فیلتر نداشته باشیم.

وی درباره نگاهش به فضای مجازی و شبکه‌هایپیام‌رسان تصریح کرد: بستن ابزارهای ارتباطی ممکن است به عنوان یک مسکن عمل کند اماواقعا راه‌حل نیست. پیام‌رسان‌ها منافعی برای کشور دارند و ضررهایی هم دارند. اما تاکنون جمع‌بندی ما این بوده که منافع بیش از ضررها بوده است. هرچند ضررها هم تاثیرگذارهستند. ما باید تلاش کنیم این ضررها به خصوص در حوزه فرهنگی را کاهش دهیم.

رفع فیلتر توییتر با رفع چالش‌های فرهنگی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین دربارهمواضعش برای رفع فیلتر یوتیوب و توییتر تصریح کرد: به دلیل نگاه قبلی که وجود داشته،مواضع بر بستن این شبکه‌ها بوده است. اما می‌شود این نگاه را با احترام به فرهنگ واطمینان دادن به مراجع تغییر داد. خود توییتر هم پیش‌قدم شده و درخواست داده که حاضراست شرایط ما را بررسی کرده و به فرهنگ و عقاید ما احترام بگذارد.

آذری جهرمی ادامه داد: ما نیز طبیعتا این مسالهرا در شورای عالی فضای مجازی منعکس کردیم. اگر آنجا بتوانند به جمع‌بندی برسند و چارچوببه تایید آنها برسد ما می ‌توانیم این مساله و چالش‌های فرهنگی آن را حل کنیم که اینشبکه‌های اجتماعی رفع فیلتر شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نقشه هم چالش‌هاییوجود دارد، افزود: در حال حاضر داده‌های زیادی از کشور روی یک اپلیکیشن قرار می‌گیردکه برای رژیم صهیونیستی است. مردم کاری به اینکه از این داده‌ها ممکن است چه استفاده‌ایشود ندارند، آنها سرویس می‌خواهند. نمی‌شود خودمان در داخل حرکت نکنیم و دسترسی بهاین سرویس‌ها را هم ببندیم.

دسترسی به سرعت ۲۰ مگیدر برنامه چهارساله

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره بهبهبود شرایط دسترسی به اینترنت بیان کرد: ما تعهدی که در مجلس دادیم این بوده که درطول برنامه چهارساله متوسط سرعت دسترسی خانگی را در شرایطی که در حال حاضر ۶ تا۸ مگابیتبر ثانیه است، به حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه برسانیم.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به اعتراض مردمبه قطعی‌های اینترنت اظهار کرد: در ابتدای آغاز به کار فعالیت من، ۷۰ درصداینترنت کشور از جنوب و روی فیبر نوری تامین می‌شد. طبیعتا اگر این فیبر نوری دریاییخوب دفن نشده باشد بر اثر لرزش‌ها و لنگر انداختن کشتی قطع می‌شود و حداقل زمانی کهلازم است نقطه‌یابی و وصل شود، حداقل دو روز است که کشور دچار اختلال می‌شد.

وی در ادامه گفت: یکی از کارهایی که بنده درزیرساخت انجام دادم این بود که چگالی توزیع اینترنت از سطح دریا را به سمت مرزهای شمالیبردم،‌ که از آنجا بیشتر درخواست‌های ما به سمت اروپا می‌رود و کیفیت بهتری دارد. اکنوناگر هم از دو مسیر دچار قطعی شویم مردم احساس نمی‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مسائلمربوط به ماهواره مصباح توضیح داد: در بازگرداندن ماهواره به ایران نکته‌ زیادی نیست،بلکه موضوع پرتاب آن است. ما بنا داریم در این دولت از ظرفیت بخش خصوصی به صورت ۵۱ و۴۹ استفادهکنیم تا با استفاده از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی بتوانیم ماهواره خود رادر مدار قرار دهیم. یکی از این ماهواه‌ها مصباح است که حتما درباره آن جدیت خواهیمداشت.

اگر به توانایی‌هایم اعتقاد نداشتم وزیر نمی‌شدم

جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم با اشاره به پذیرفتنمسوولیت وزارت در جوانی و اعتماد رئیس‌جمهور به خود گفت: لازم می‌دانم از اساتیدم دراین حوزه تشکر کنم. البته شاید توانمندی ویژه‌ای در حوزه اجرایی داشته باشم و به تواناییخود اعتقاد دارم زیرا اگر این اعتقاد را نداشتم وزارت را نمی‌پذیرفتم. قطعا اگر هرکشوری بخواهد در عرصه فناوری اطلاعات پیشرفت کند، میدان برای جوانان است.

آذری جهرمی در پاسخ به هجمه‌هایی که علیه اودر دوره‌ی فعالیتش در وزارت اطلاعات وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه فنی وزارت اطلاعاتکار کردم اما هیچ وقت مدیرکل شنود نبودم. این موضوع کلیدواژه‌ی عملیات روانی برای تخریباست. اگرچه بازپرسی در قانون وجود دارد و مجرمان هم باید مورد بازجویی قرار بگیرند،اما شغل من در این خصوص نبوده است. بنابراین من درخواست شفاف‌سازی می‌کنم زیرا اینتهمت بزرگی بود که زده شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مردم از کسیکه عزم خدمت برایشان دارد حمایت نکنند، طبیعتا آن فرد و یا مجموعه نمی‌تواند موفق باشد.ما برای خدمت به مردم کمر همت بستیم و امیدواریم از حمایت آنها هم برخوردار باشیم.

اطلاعات فیلتر توییتر اعتقاد دسترسی درباره اینکه وزارت فناوری جهرمی اینترنت ماهواره حداقل ضررها اشاره طبیعتا ارتباطات استفاده شرایط نداشتم اظهار ثانیه بررسی برنامه نمی‌کنم می‌شد یوتیوب حمایت خصوصی موضوع فیلترشکن مصباح زیادی پیش‌قدم چالش‌های مواضع فرهنگی مجازی دارند جمع‌بندی باشیم همچنین توانایی‌هایم ادامه درخواست فرهنگ احترام تصریح