برگزیده ها

مازندمجلس: یک شبکه آمریکایی گزارش داد: نشانه‌های بیش‌تری مبنی بر این وجود دارد که دونالد ترامپ در ماه اکتبر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد.

مازندمجلس:
شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گزار داد: کارشناسان می‌گویند که دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، نشانه‌هایی قوی دال بر این بروز داده است که در حال آماده شدن برای عدم تایید پایبندی ایران به توافق بین‌المللی هسته‌ای در نوبت بعدی، یعنی ماه اکتبر است.
برخی تحلیل‌گران بر این باورند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، همبستگی متحدان آمریکا به خطر می‌افتد، چراکه توافق هسته‌ای علاوه بر ایران و آمریکا، توسط انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و به علاوه سازمان ملل به امضا رسیده است.
کاخ سفید روز چهارشنبه نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل را به وین فرستاد تا با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کند، سازمانی که مسوول نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این سفر در نامه‌ای به آژانس تاکید کرد که کشورش به طور کامل به تعهداتش و مسوولیت‌هایش طبق این توافق پایبند است و واشنگتن به دنبال استفاده از این مساله برای رسیدن به اهداف سیاسی بیمارش است.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، نیکی هیلی در این سفر درباره نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران رایزنی کرده و آژانس هیچ اطلاعات بیش‌تری ارائه نکرده است.
هیلی هفته گذشته گفت که تهران باید برای پرتاب‌های موشکی‌اش، حمایت از آن‌چه واشنگتن تروریسم می‌خواند، بی‌توجهی به حقوق بشر و آنچه واشنگتن نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌داند، مسوول دانسته شود و ایران نمی‌تواند اجازه پیدا کند که از توافق هسته‌ای برای گروگان گرفتن دنیا استفاده کند.
با این حال، دولت ترامپ تا کنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده است. طبق قانون دولت موظف است هر 90 روز یک‌بار درباره پایبندی ایران به کنگره گزارش دهد. بازبینی دولت در سیاست‌هایش در قبال ایران نیز به زودی پایان می‌یابد و نوبت بعدی تایید این پایبندی در ماه اکتبر است.
تحلیل‌گران می‌گویند که اقدامات اخیر دولت نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور ترامپ قصد عدول از توافق هسته‌ای را دارد. وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش تهدید کرد که این توافق را پاره خواهد کرد. این اقدامات عبارتند از: تحریم‌های جدیدی که آمریکا علیه ایران وضع کرد و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که روح توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشته است. این تحریم‌های جدید برای تنبیه ایران برای موضوع حقوق بشر، پرتاب راکت و نقش این کشور در منطقه طراحی شد.
جان گلاسر، رئیس بخش مطالعات سیاست خارجی در اندیشکده لیبرال "موسسه کیتو" معتقد است که تمامی این‌ها نشانه‌هایی قوی از قصد ترامپ برای تایید نکردن دوباره پایبندی ایران است.
وی افزود: اگر ما بخواهیم توافق را کنار بگذاریم یا به طور عمد توافق را نابود کنیم، در سطح بین‌الملل منزوی خواهیم شد و قادر نخواهیم بود تا کاری شبیه بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برای آسیب زدن به این کشور انجام دهیم.
این کارشناس آمریکایی تاکید کرد: این بدان دلیل است که باقی جامعه بین‌المللی دیگر همراهی‌مان نخواهند کرد.
وی ادامه داد: دیگر طرف‌های توافق تاکید دارند که ایران به تعهدات خود در توافق عمل می‌کند و این توافق باید حفظ شود، چراکه یک توافق قوی و گزینه‌ نظامی را حذف کرده است.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی هرچند حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته تهدید کرد که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا تهران می‌تواند به سرعت از توافق خارج شود، برخی تحلیل‌گران معتقدند که ایران مایل به حفظ این توافق است، زیرا به دلیل رفع تحریم‌ها، بهره اقتصادی برده و تا کنون به بسیاری منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق هسته‌ای دست یافته است.
توافق هسته‌ای آمریکا پایبندی ترامپ گزارش تایید تحلیل‌گران آمریکایی تعهدات واشنگتن تاکید آژانس تحریم‌های بین‌المللی سی‌ان‌بی‌سی درباره ادامه اقتصادی گذشته تهران تهدید اقدامات تحریم‌ها استفاده مقامات نشانه‌هایی رئیس‌جمهور می‌گویند اکتبر چراکه نظارت مسوول علاوه مرتبط