برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- تکلیف کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر در شرایطی امروز مشخص می‌شود که با توجه به کاهش تعداد اعضای شورا، احتمال تغییر در تعداد کمیسیون‌ها نیز وجود دارد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، در دومین جلسه شورای پنجم شهر تهران، قرار است اعضای کمیسیون‌های پارلمان پایتخت مشخص شوند. در این جلسه، همچنین در رابطه با تعداد کمیسیون‌های شورای شهر تهران نیز تصمیم گیری شده و تغییرات احتمالی اعلام شود. بر اساس قانون، اعضای شورای شهر می‌توانند حسب نیاز با تشکیل کمیسیون‌هایی با شرکت اعضای خود موافقت کرده و تعداد آن‌ها را افزایش یا کاهش دهند.
تعداد اعضای هر کمیسیون نیز از ۳ تا ۵ نفر بوده و اعضا موظف هستند حداقل عضو یک کمیسیون باشند ضمن اینکه مدت عضویت هر یک از اعضا در کمیسیون‌ها نیز از تاریخ ابلاغ حکم به مدت یکسال خواهد بود. نحوه حضور اعضا در کمیسیون های تخصصی  هر عضو بر اساس تخصص، سوابق و اطلاعاتی که دارد کمیسیونی که می‌تواند در آن فعالیت داشته باشد را انتخاب می‌کند.
نحوه انتخاب روسای کمیسیون‌ها نیز به این صورت است که در نخستین جلسه کمیسیون ها، اعضا از بین خود یک رئیس، یک نایب رئیس و یک منشی انتخاب می‌کنند.
بر اساس قانون و به منظور بررسی، اصلاح و تکمیل لوایح شهرداری و طرح‌های ارائه شده از سوی اعضای شورا، ۳ کمیسیون اصلی برنامه و بودجه، فرهنگی و اجتماعی و عمران و حمل و نقل باید در پارلمان شهری تشکیل شود و اضافه شدن سایر کمیسیون‌ها با تصمیم اعضا صورت می‌گیرد. احتمال تغییر در تعداد کمیسیون‌های شورا در شورای چهارم شهر تهران، ۶ کمیسیون تخصصی تشکیل شد و این احتمال وجود دارد که با توجه به کاهش تعداد اعضای شورای اسلامی شهر تهران، تعداد کمیسیون‌ها نیز تغییر پیدا کند. در شورای چهارم و در شرایطی که اعضای شورای شهر ۳۱ تن بود، ۶ کمیسیون تخصصی شامل سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به ریاست رحمت الله حافظی، معماری و شهرسازی به ریاست محمد سالاری، عمران و حمل و نقل به ریاست احمد دنیا مالی، برنامه و بودجه به ریاست علیرضا دبیر، فرهنگی و اجتماعی به ریاست رحمت الله حافظی و نظارت و حقوقی به ریاست پرویز سروری تشکیل شد. در شورای پنجم شهر تهران، اما گفته می‌شود قرار است تغییراتی در کمیسیون‌ها ایجاد شده و این احتمال وجود دارد که برخی از کمیسیون‌ها ادغام شوند.

جلسات کمیسیون با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با رای اکثریت مطلق اعضای حاضر اتخاذ می‌شود. جلسات هر کمیسیون با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمی و تصمیمات با اکثریت آرا (سه نفر) قانونی است.
اعضای شورای شهر می‌توانند در کمیسیون‌ها از نظرات تخصصی کارشناسان و مشاوران نیز بهره‌مند شوند و برای این کار نیز با تصویب شورای شهر، حق الزهمه‌ای برای این افراد در نظر گرفته می‌شود. تشکیل کمیسیون های فرعی در شورای شهر  در کنار کمیسیون‌های اصلی، برخی کمیسیون‌های فرعی نیز در شورای شهر تشکیل می‌شوند که کمیسیون نامگذاری، کمیسیون باغات، کمیسیون بند ۲۰ و کمیسیون ماده ۳۸ از آن جمله به شمار می‌آیند.
در جلسه فردا، یکشنبه ۵ شهریورماه ۹۶، کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تشکیل شده و رئیس و اعضای این کمیسیون‌ها نیز مشخص خواهند شد.
شورای کمیسیون اعضای کمیسیون‌ها تعداد کمیسیون‌های ریاست تشکیل تخصصی تهران حداقل احتمال تغییر اکثریت چهارم تصمیمات جلسات حافظی عمران بودجه تصمیم پارلمان قانون می‌توانند فرهنگی برنامه اجتماعی