برگزیده ها
سرنخ رأی نیاوردن بیطرف به آرژانتین رسید /تشکیک در آراء

مازندمجلس: سیاست > مجلس - با گذشت یک هفته از رای اعتماد نمایندگان به 16 وزیر روحانی و عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو، روایت های متناقضی از میزان آرای حبیب الله بیطرف شنیده می شود.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، رأی نیاوردنش درشرایطی که بیشتر چشم ها بر روی بطحایی و جهرمی دوخته شده بود عجیب و دور از انتظاربود، وزیر پیشنهادی یکدست اصلاح طلب که امید زیادی به کسب رای از فراکسیون امیدیهای مجلس دهم داشت که از قضا دست بالایی در کرسی های مجلس دارند. تصمیم نمایندگاناما بر این قرار گرفت؛ «عدم رای اعتماد به حبیب الله بیطرف.»

دفاع کم رمق آقایاصلاح طلب

بحث  و اظهارنظر درباره دلیل رای نیاوردن حبیب اللهبیطرف گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت نیرو از همان لحظات نخست آغاز شد، گرچهتحلیل های اولیه توپ را به زمین بیطرف و دفاع کم رمق او از خودش می انداخت و حتیعلی مطهری معتقد بود وزیر پیشنهادی نیرو به رفع شبهه ها برای نمایندگان بی اعتنابود (اینجا)اما کم کم ابعاد جدیدی از ماجرا باز شد. یک سو صحبت از عهدشکنی های فراکسیونی بودو سوی دیگر روایت هایی درباره بازشماری آرای بیطرف و برخی دیگر از وزرا مطرح میشد. آنگونه که علی اصغر یوسف نژاد عضو فراکسیون امید حتی از احتمال افزایش آرایبیطرف خبر داده بود، هرچند او این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که«البته ممکن استایشان با این میزان افزایش هم نصاب لازم را برای رای اعتماد مجلس کسب نکرده باشد، امااین تغییر آرا باید به عموم اعلام شود تا مشخص شود که رای آقای بیطرف تنها ۵ ،۶ رایبا نصاب فاصله داشته است.» (اینجا)

تشکیک در رای برخیوزرا

زمزمه های غیررسمیدرباره مخدوش بودن آرا کم کم را به یک تصمیم فراکسیونی رساند و فراکسیون امیدی هارا بر آن داشت که درخواست  بازشماری آرایجهرمی و بیطرف را به هیات رئیسه ارائه دهند درخواستی که اجابت شد. در جلسه بازشماری،دو نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس و اکبر رنجبرزاده به نمایندگی از هیئت رئیسه حضورداشتند. پیش از این آرای موافق آقای بیطرف ۱۳۳ رای و آرای مخدوش ۶ رای اعلام شده بود.بنا به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس «در بازشماری آرای سالم از نظر ما ۱۳۱ مورد بودو ۲ مورد به آرای مخدوش اضافه شد. البته دو عضو فراکسیون امید معتقد بودند که برخیآرای مخدوش را می‌توان به عنوان موافق لحاظ کرد که براساس گفته آنها آرای موافق آقایبیطرف به ۱۳۹رای می‌رسید. اما حتی اگر آرای مخدوش را موافق لحاظ کنیم و تعداد آرایوزیر پیشنهادی نیرو به ۱۳۹ رای افزایش پیدا کند، تاثیری در نتیجه نداشت» (اینجا)

فراکسیون امیدی هااما همچنان روایت هایی دیگر از از آرای بیطرف داشتند و برخی از رفتار عامدانهتعدادی از نمایندگان در خط کشیدن بر روی برگه های رای برای مخدوش کردن آنها روایتمی کردند. آنچنان که سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی ایجادشده درمورد آرای وزیر پیشنهادی نیرو، با بیان این‌که هیات رییسه در قبال تک‌تک آرایوزرای پیشنهادی مسئول است، بر لزوم پاسخگویی هیات رییسه مجلس به افکار عمومی و اعلامرسمی نتایج نهایی تاکید کرد.(اینجا)

اما بعد از انتشار سخنانپارسایی،بار دیگر اكبررنجبرزاده، عضو هيات‌رييسه در مقام پاسخگویی برآمد و جزئیاتیبیشتر از درخواست بازشماری آرا را مطرح کرد «پس از اتفاقي كه براي تعداد آراي موافقآقاي آخوندي، وزير راه و شهرسازي پيش آمد كه البته آن هم مربوط به شمارش آراي وي نبودبلكه در نگارش عدد تعداد آراي موافق آخوندي اشتباها به جاي عدد ١٩٨، عدد ١٨٨ نوشتهشده بود، به همين دليل برخي از اعضاي فراكسيون اميد تشكيك كردند كه ممكن است براي آرايوزراي ارتباطات و نيرو هم مشكلي وجود داشته باشد، رييس جلسه علني روز سه‌شنبه هفتهگذشته یعنی اقای پزشکیان نيز به آنان احترام گذاشت و با بازشماري آرا موافقت كرد.

وي با بيان اينكه نمايندگانفراكسيون اميد خودشان تعداد آراي وزراي پيشنهادي مذكور را شمارش مي‌كردند و ما هم بهعنوان عضو هيات‌رييسه مجلس فقط نظارت مي‌كرديم، تصريح كرد: «در اين بازشماري آرا، تعدادآراي آقاي آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همان عدد ١٥٢ بود، اما از نگاهاين نمايندگان فراكسيون اميد گفته مي‌شد يك راي باطله آقاي آذري‌جهرمي را هم موافقتلقي و تعداد آراي موافق وي را ١٥٣ اعلام كرد، اما به هر حال ملاك براي هيات‌رييسهمجلس همان تيم قبلي شمارش آرا است.  در بازشماريآراي آقاي بيطرف وزير پيشنهادي نيرو نتيجه به اين صورت شد كه ١٣٢ راي مخالف بدون خدشهو ١٣١ مورد راي موافق بدون خدشه و خط‌خوردگي وجود داشت، ٢ راي خط خورده را تيم قبليشمارش آرا «موافق» تلقي كرده و گفته بودند خدشه آن بيشتر به سمت موافق تلقي مي‌شود؛بحث سر ٦ مورد راي بود، كه چندين بار نوشته بودند و خط زده بودند، هيات‌رييسه مجلسدر برگه‌هاي راي تايپ كرده بود «نماينده محترم، چنانچه خط خورده باشد، با حروف فارسيبنويسيد موافق صحيح است يا مخالف صحيح است»؛ كه هيچ كدام از آن ٦ مورد راي ننوشته بودند،بنابراين تيم ابتدايي شمارش آرا نظرشان اين بوده كه آرا باطل شده تلقي شود، موضوع همان٦ مورد راي است، آقايان نجفي و فتحي هم همان روز سه‌شنبه هفته گذشته در جريان بازشماريآرا گفتند اگر هر ٦ مورد را باز هم درست تلقي كنيم، باز هم آقاي بيطرف راي نمي‌آورد،سپس آرا جمع‌آوري و در پاكت گذاشته شد.» توضیحات چندین باره رنجبرزاده بهنمایندگی از هیات رئیسه مجلس گویا تاکیدی بر آن است که هیات رئیسه تن به پذیرش اینتشکیک رای فراکسیون امید نداده است و با قبول بازشماری آرا حجت را بر اصلاح طلبانمجلس تمام کرده است.

بازهم عهدشکنیفراکسیونی

اما اگر یک روی سکهرای نیاوردن بیطرف در صندوق آرا بود، روی دیگر سکه را باید در فراکسیون امید جستجوکرد؛ عهدشکنی امیدی های مجلس دهم.

ماجرای عهدشکنی برخیاعضای فراکسیون امید گرچه مسبوق به سابقه است و در برخی رخدادهای درونی پارلمانچون انتخابات هیات رئیسه مجلس به خوبی آشکار شد اما پس لرزه های این عهدشکنی درماجرای رای اعتماد به وزرای دولت گسترده تر شد.

رای نیاوردن بیطرفآنقدر شوکه کننده بود که برخی از دل همین فراکسیون امید برخی هم طیفان فراکسیونیخود را متهم به بی اخلاقی کنند(اینجا)و برخی دیگر نیز خواستار آن شوند که برای دور کردن سایه اتهامات از سر فراکسیونامید اسامی افرادی که در جلسه فراکسیون از بیطرف حمایت کردند ولی رای مثبت به اودر جلسه رای گیری ندادند را منتشر شود (اینجا)

سخنگوی فراکسیونامید هم در سخنانی تند و تیز گلایه و تعجب خود از رای اوردن جهرمی و در مقابل راینیاوردن بیطرف را اینگونه ابراز کرد«بدترين صحنه‌ها زمانياست که همکار و هم‌فراکسيوني‌تان براي فردي رأي جمع مي‌کند که شما چند ساعت پيش درجمع‌بندي به رأي مخالف با او رسيده‌‌ايد. اين رفتار برخي نمايندگان واقعا آزاردهندهبود .اينکه بخواهي چهارنبش باشي و جايي بروي که به نفعت باشد، درست نيست. همين چندنبش‌‌بودنلطمه زيادي به کشور وارد کرده است. اتفاقا اصولگراي چارچوب‌دار بهتر از اصلاح‌طلبيچندنبش بوده و حرمتش بيشتر است. متأسفانه افرادي داريم که با جهت باد رأي و نظرشانتغيير مي‌کند.» (اینجا)

ماجرا که جدی تر شد از خبرهای پشت پرده جدیدی رونمایی شد، آنجا که علیرضا رحیمی از سهم خواهی وامتیازخواهی برخی همطیفان اصلاح طلبش از بیطرف در جلسه معروف میدان آرژانتین خبرداد، سهم خواهی هایی که با جواب منفی وزیر پیشنهادی نیرو روبرو شده است« من کلیت این موضوع را تأیید می‌کنم اما باید درباره آن توضیح داد. سهم‌خواهی گاهیناظر به گرفتن امتیازات شخصی است و گاهی هم ناظر به گرفتن سهم منطقه‌ای از برنامه‌هایوزارتخانه است. در مورد آقای بیطرف بیشتر سهم‌خواهی‌ها به سمت و سوی شرط‌گذاری برایبرنامه‌های وزارت نیرو رفت و ایشان هم زیر بار آن نرفت. (اینجا)

شاید همین انتقاداتبود که برخی اعضای فراکسیون امید و حتی مستقلین را برآن داشت که از در دفاع از خودبرآیند و با رد کردن عهدشکنی فراکسیونی توپ را به زمین خود بیطرف انداخته و او رامسئول بدانند آنگونه که محمدعلی وکیلی از چهره های شاخص این فراکسیون رسما اعلامکند « به نظر من آقای بیطرف به خودش باخت؛ هم کم کاری کرد هم در نحوه تعامل و دفاعی کهدر مجلس ارائه داد، مشورت نپذیرفت.» (اینجا)

غلامعلی جعفرزادهعضو فراکسیون مستقلین هم پشت پرده ای جدید از رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو راعلنی کرد« باید چند نکته درمورد بیطرف بگویم؛اول اینکه آقای بیطرف چه در صحن علنی و چه در فراکسیون های مجلس، بسیار بد از خود دفاعکرد. دوم اینکه وزارت نیرو با او همکاری نکرد. در واقع برای هر وزیری آمد، مجموعه ایاز اعضای وزارتخانه برای جلب رای آوری نمایندگان به او بسیج شدند، اما درمورد آقایبیطرف این اتفاق رخ نداد.

او می گوید«آنچه که منشنیدم، فارغ از صحت و سقم آن، این بود که گویا آقای بیطرف قبل از این با اعضای وزارتنیرو در تنش بوده است یا اعلام کرده که اگر من بر سر کار بیایم خیلی‎ها را تغییر خواهم داد. من خودمبه آقای بیطرف گفتم روسای جمهوری قبلی ما چون از مناطق مرکزی کشور هستند؛ همه تفکرسازه ای دارند و فکر می کنند فقط باید سد ساخت، شما برای خروج از این بحران چه فکریدارید؟ کشور ما این همه سد نمی خواست و نمی خواهد؛ واقعیتش او جواب قانع کننده ای نداد.حتی حامیان بیطرف هم خوب کار نکردند.»(اینجا)

امروز مجلس شورای اسلامی جلسه علنی خواهد داشت، جلسه ای که می تواند در پشت صحنه آن بازهم زمزمه های تشکیک در آرای برخی وزرا و درخواست برای بازشماری شنیده شود. باید منتظر ماند و چشم به تصمیم هیات رئیسه دوخت.

2929

 

 

 

 

 

بیطرف فراکسیون اینجا موافق پیشنهادی رئیسه بازشماری مخدوش عهدشکنی تعداد نیاوردن اعلام شمارش اعضای هيات‌رييسه افزایش موضوع امیدی مخالف درمورد درخواست البته وزارت نمایندگان اعتماد تصمیم اصلاح تشکیک درباره فراکسیونی سه‌شنبه بازشماري پيشنهادي ارتباطات مستقلین کننده اینکه فراكسيون آذري‌جهرمي نمايندگان آخوندي بيشتر خورده گرفتن بازهم بيطرف مي‌کند فراکسیونامید خواهی رنجبرزاده روایت آنگونه تاکید تغییر ماجرا جدیدی بیشتر دارند معتقد زمزمه ارائه شورای اسلامی رییسه سخنگوی رفتار جهرمی آرژانتین آقایبیطرف پاسخگویی