برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - نامه‌نیوز نوشت: محمدحسن آصفری عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب عامل اصلی تفرق گرایش‌های مختلف در جریان اصولگرایی را فقدان یک لیدر جامع الطراف و نگاه بسته جمنا به مسائل می‌داند.

مازندمجلس:اجماع و وحدت رویه اگر واژگانی برای توصیف راهکار رسیدن به موفقیت در انتخابات بودند اما امروز در جریان اصولگرایی خود به محل مناقشه بدل شدند. زیرا به رغم آنکه جمنا با هدف گردهم آوردن اصولگرایان اعلام موجودیت کرد، امروز شاهد تفرق گرایش های اصولگرایی هستیم. به طوری که محمدرضا باهنر گفت اصولگرایان شقه شقه شدند. 

مشروح گفت‎وگو با محمدحسن آصفری به شرح زیر است:

آقای باهنر اعلام کرد اصولگرایان در حال دگردیسی و شقه شقه شدن هستند، به نظر شما چرا اصولگرایان به این وضعیت دچار شدند؟

عمده ترین مشکل اصولگرایی نداشتن لیدری جامع الاطراف است.

آقای رئیسی شاخصه های یک لیدر جامع الاطراف را ندارد که همه اصولگرایان حول او جمع شوند؟

بله دارد اما جریانات اصولگرایی به وحدت روی این موضوع نرسیدند. یعنی انتخابی در جریان اصولگرایی انجام نشده که همه زیر یک پرچم جمع شوند و بر روی یک لیدر اجماع کنند.

علت عدم اجماع روی یک لیدر جامع الشرایط در جریان اصولگرایی چیست؟

فرق جریان اصولگرایی با اصلاح طلبی آن است که اصلاح طلبان هیچ خط قرمزی برای خودشان ندارند. در مقابل اصولگرایان به منافع ملی، ارزش های نظام و اصل انقلاب پایبندند و عبور از آنها را خط قرمز می دانند. لذا جمع کردن همه سلایق اصولگرایی با داشتن این شاخص ها کنار همدیگر زمان بر است چون باید کسی به عنوان لیدر انتخاب شود که از لحاظ دارابودن شاخصه ها مورد تأیید همه سلایق قرار گیرد.

جمنا به وجود آمد تا محلی از اجماع، وفاق و ائتلاف باشد اما شاهدیم جبهه پیروان خط امام و رهبری برای پیوستن یا عدم پیوستن به جمنا موضعی ندارد، جبهه پایداری همچنان راه خودش را می رود، آقای جلیلی برنامه ای جدا برای خود تعریف کرده است، آقای قالیباف از نواصولگرایی می گوید. چرا این طور شد؟

جمنا نتوانسته همه نیروهای انقلاب را جمع کند یعنی همه جریانات اصولگرایی را به آن اتحاد و انسجام برساند. یکی از دلایل این اتفاق هم به خاطر بسته نگاه کردن جمنا است. جمنا اگر دایره را بازتر می کرد و بیشتر اجازه نظریه پردازی به افراد می داد، می توانست موفق تر باشد. در واقع یکی از دلایلی که جمنا نتوانست جاذبه به حداعلا داشته باشد، آن نگاه بسته ای بود که نتوانست همه را جمع کند.

تغییر ساختاری که جمنا دنبال می کند در جذب گرایش همه سلایق اصولگرا موثر خواهد بود؟

معتقدم باید دایره اصولگرایی بازتر شود. هر چه برخورد ذره بینی صورت گیرد، دایره تنگتر و نیمه خالی لیوان نگاه شود، آن اتحاد بین جریان نیروهای اصولگرا شکل نمی گیرد. لازمه این تحقق این هدف آن است که دایره وسعت نیروها بازتر شود و به جای برخوردهای گزینشی، نگاه عمومیت بخشی در دستورکار قرار گیرد تا این نگاه در جریان اصولگرایی شکل نگیرد نمی تواند موفق باشد.

پس شما معتقدید جمنا تا برداشتن چنین گام هایی فاصله زیادی دارد؟

خیر، دایره اصولگرایی گسترده تر از این است که در جمنا بگنجد. چتر جریان اصولگرایی فراتر از جمنا است. خیلی کسانی هستند که در جبهه اصولگرایی هستند ولی ممکن است زیر چتر جمنا نباشد بنابراین لازم است این چتر گسترده تر شود تا همه جریانات اصولگرایی و نیروهای انقلاب را بتوان جذب کرد.

27214

اصولگرایی اصولگرایان جریان دایره اجماع نیروهای سلایق جریانات انقلاب بازتر نتوانست اصولگرا پیوستن گسترده اتحاد شاخصه امروز انسجام رئیسی لیدری اعلام گرایش ندارد الاطراف باهنر اصلاح