برگزیده ها
وظایف کتابداران پزشکی مشخص شد
مازندمجلس: وظایف کتابداران پزشکی مشخص شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در نظام سلامت (تحلیل و نقد)» به قلم حسن اشرفی‌ریزی، نیلوفر هدهدی‌نژاد، لیلا شهرزادی و محمدرضا سلیمانی به رشته تحریر درآمده است.
 
مخاطبان این اثر کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی شاغل، استادان و دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در همه مقاطع به‌ویژه تحصیلات تکمیلی است. استادان می‌توانند از این اثر در درس‌های مبانی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و نیز درس اصول کار مرجع به عنوان منبعی پایه و نیز کتاب کمک درسی استفاده کنند.
 
این اثر از سه فصل «علم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در گذر زمان (تحلیل و نقد)»، «تحلیل و ارائه چارچوب مفهومی نوین از خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی» و «مشاوره اطلاعات سلامت (تحلیل و نقد)» تشکیل شده است.
 
در مقدمه این اثر می‌خوانیم: «نقش کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی تنها محدود به ارائه خدمات در کتابخانه‌های پزشکی و گروه‌های درمانی نمی‌شود، بلکه حضور آن‌ها در مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات تخصصی حوزه‌های مختلف سلامت به عنوان مدیر داخلی، کارشناس پژوهشی، مشاوران اطلاعاتی در مراکز دانش‌بنیان، بخش های تحقیق و توسعه شرکت‌های مرتبط با سلامت، مراکز رشد و انتشارات دانشگاه‌ها حائز اهمیت می‌باشد.»
 
تاریخچه علم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دوران بلوغ نسبی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در ایران، دوران طلایی، جلال و شکوه رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در ایران، عوامل مؤثر بر توسعه حرفه و خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در ایران، تشکیل بورد تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، برگزاری و شرکت کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در همایش‌های ملی و بین‌المللی و تحلیل و نقد خدمات آموزش کاربران در ایران از جمله مباحث این نوشتار به شمار می‌آیند.
 
بر اساس محتوای این اثر، وظایف کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی، ترویج مفهوم سواد اطلاعاتی و تبیین نقش کتابداران در تحقق آن، ایجاد و پرورش روابط میان اعضای هیأت علمی با کتابداران برای برنامه‌ریزی مؤثر آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی با توجه به برنامه‌‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها، ایجاد تورم‌های آموزشی تحت وب‌ سواد اطلاعاتی، با قابلیت استفاده عمومی و تخصصی، از طریق وب‌سایت کتابخانه مرکزی یا نظام مدیریت دوره‌های آموزشی دانشگاه و ارزیابی مستمر برنامه‌های سواد اطلاعاتی به منظور بهبود اثربخشی و سازماندهی آن‌ها، است.
 
کتاب «تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در نظام سلامت (تحلیل و نقد)» اثر مشترک حسن اشرفی‌ریزی، نیلوفر هدهدی‌نژاد، لیلا شهرزادی و محمدرضا سلیمانی، با شمارگان 200 نسخه، در 122 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات سپهردانش راهی بازار نشر شده است.
پزشکی کتابداری اطلاع‌رسانی کتابداران تحلیل اطلاع‌رسانان خدمات اطلاعاتی سلامت تخصصی آموزشی مراکز توسعه پژوهشی دوران ایجاد آموزش آن‌ها دانشگاه‌ها انتشارات عنوان شهرزادی محمدرضا هدهدی‌نژاد نیلوفر اشرفی‌ریزی سلیمانی استادان ارائه استفاده تغییر وظایف تشکیل