برگزیده ها

مازندمجلس: نیویورک تایمز در گزارشی به تلاش دونالد ترامپ برای به بحران کشاندن توافق هسته ای ایران و 5+1 اشاره کرده و می نویسد: جمهوری خواهان از راضی کردن ترامپ برای لغو نکردن برجام ناامید شده اند.

مازندمجلس:

در طی چند روز آینده، ناظران آژانس بین المللی انرژی هسته ای گزارشی از فعالیت ها و تاسیسات هسته ای ایران به دولت های سراسر جهان ارسال خواهند کرد. می توان پیش بینی کرد که همین اتفاق دوباره باعث درگیری بین رییس جمهور ترامپ و جمهوری خواهان کنگره و یا حتیمشاوران ارشد او شود.

به گزارش نامه نیوز کارشناسان معتقدند گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای احتمالا نشان می‌دهد که ایران به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ پایبندو موفق بوده است. این اتفاقی است که ترامپ را با مشکل رو به رو می کند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ مهم نیست که گزارش بازرسان چه می گوید، ترامپاعلام کرده است که او تا ماه اکتبر انتظار دارد که مشخص کند ایران قرارداد هسته ایرا نقض کرده است.  او حتی در جولای گفته بود: «اگر به من باشد من ایرانی ها را ۱۸۰ روزپیش محدود می کردم.«

چنین صحبت هایی امکان دارد که توافق هسته ایرا از بین ببرد. ترامپ کسی است که این قرارداد را به عنوان یک معافیت برای ایران میداند و تلاش دارد این توافق را از بین ببرد و تحریم ها مجدد به تهران بازگردد.

جمهوری خواهان سناتور اعلام کرده اند که ازراضی کردن رییس جمهور برای لغو نکردن این معامله ناامید شده اند اما مشاوران امنیتیترامپ توصیه می کنند که برجام را باید حفظ کنند. از سوی دیگر کاخ سفید توجه جدی به جایگزین هایی دارد که مانع کنار گذاشتن توافق توسط ترامپ شود.

منبع: نیویورک تایمز    ترجمه: متین دخت والی نژاد

ترامپ گزارش توافق برجام جمهور جمهوری خواهان انرژی قرارداد آژانس نیویورک تایمز تحریم درگیری المللی