برگزیده ها
مازندمجلس: رودریگو دوترته دو روز پس از تبدیل مراسم تشییع جنازه نوجوانی که در عملیات پلیس کشته شده بود، به تظاهراتی علیه جنگ مرگبار بر سر مواد مخدر، اعلام کرد نیروهای پلیس می‌توانند "احمق‌هایی" را که در برابر دستگیری با خشونت مقاومت می‌کنند، بکشند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رودریگو دورته، رییس جمهور فیلیپین در میانه یک سخنرانی که متن آن از پیش تهیه شده بود نظرات بداهه خود را به رییس پلیس یکی از شهرهای جنوبی فیلیپین که پیشتر شهردار خود را در حمله‌ای برای مبارزه با مواد مخدر از دست داده بود، اظهار کرد.

دوترته به این افسر پلیس گفت: وظیفه شما ایجاب می‌کند تا از پس مقاومت فردی که بازداشت می‌کنید، برآیید. اگر آن فرد اقدام به مقاومت خشونت‌بارکرد، شما آزادید این احمق‌ها را بکشید؛ این دستور من به شما است!

دوترته پس از پیروزی در انتخابات سال گذشته، جنگ علیه مواد مخدر را به راه انداخت. وی در کمپین انتخاباتی خود متعهد شده بود برای از بین بردن جرم و مواد مخدر از نیروی مرگبار بهره گیرد.

هزاران نفر در جریان این مبارزات کشته شده‌اند و این خشونت مورد انتقاد بسیاری از جوامع بین‌المللی قرار گرفته است.

مخالفت‌ داخلی مردم به طور گسترده سرکوب شده است، اما کشته شدن دانش‌آموز "کیان لوید دلوس سانتوس" در ماه گذشته توسط افسران پلیس مبارزه با مواد مخدر خشم عمومی بی‌سابقه‌ای را برانگیخته است.

بیش از هزار تن از مردم از جمله راهبه‌ها، کشیشان و صدها کودک به مراسم خاکسپاری این پسر 17ساله پیوستند و آن را به یکی از بزرگترین تظاهرات‌ها علیه برنامه مبارزه با مواد مخدر دوترته تبدیل کردند.

بر اساس گفته شاهدان، دلوس سانتوس توسط نیروهای لباس شخصی پلیس با شلیک گلوله به سر کشته و در محل رها شده بود.

پلیس می‌گوید اقدام آنان برای دفاع از خود و در پی شلیک دلوس سانتوس به آنان بوده است. سخنگوی دوترته و وزیر دادگستری نیز کشته شدن این نوجوان را "موردی خاص" دانسته‌اند.
دوترته مقاومت مبارزه سانتوس فیلیپین گذشته خشونت اقدام مرگبار احمق‌هایی رودریگو تبدیل مراسم نیروهای