برگزیده ها
مازندمجلس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بارها تکرار کرده ام که برجام توافقی بین المللی است و این احساس را دارم که در ماههای آینده باید بارها این موضوع را تکرار کنیم زیرا این موضوع امنیت بین المللی است.

به گزارش ایرنا، 'فدریکا موگرینی' روز دوشنبه در آغاز کنفرانس سال 2017 نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل که پس از تعطیلات تابستانی برگزار شد، در پاسخی تلویحی به اظهارات اخیر 'نیکی هیلی' نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: توافق هسته ای با ایران نشان دهنده شیوه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است. این توافقی بین دو کشور نبود؛ بارها این را تکرار کرده ام و احساس می کنم که ناچاریم در ماه‌های آینده هم بارها این موضوع را تکرار کنیم.
 
وی افزود: این توافق تعهد کل جامعه بین المللی از یک طرف و ایران از طرف دیگر بود که با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم حمایت شده و بطور منظم مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار گرفته است.
 
موگرینی خاطرنشان کرد: امروز پس از دوسال، آژانس و همچنین کمیسیون مشترک، تبعیت از برجام را تایید کرده اند و ما باید این را در ماههای آینده در هر جایی که هستیم تکرار کنیم زیرا این مهم امنیت بین المللی ، ایمنی بین المللی و همچنین موضوع اعتبار توافقهای بین المللی است.
وی افزود: من خوشحال شدم که در ابتدای این ماه از زبان رییس جمهور روحانی که دوباره انتخاب شده است در سخنرانی تحلیفش تعهد شخصی او را به ادامه اجرای تعهدات ایران در برجام را شنیدم .
 
موگرینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این سال شاهد بودیم که درخواست برای مداخله نیرومندانه اتحادیه اروپا در موضوعات جهانی افزایش یافته است. هر چه جهان پرآشوب تر می شود نیاز به وجود یک قدرت جهانی قابل اعتماد، معتبر و قابل پیش بینی هم بیشتر می شود.
وی با اشاره به تنش های اخیر در شبه جزیره کره و اجلاس 'آسه آن' در اوایل ماه اوت در مانیل گفت: همه شریکان ما در آسیا و فراتر از آسیا خواهان مداخله ما در حل بحران هستند و ما آماده این کار هستیم.
 
وی افزود: علت این امر آن است که می دانند ما همواره به دنبال یک راه حل دیپلماتیک هستیم و ما می دانیم که حتی فکر کردن به راه حل نظامی برای چنین تنش هایی نه تنها خطرناک است بلکه مشکل را هم حل نمی کند. آنها می دانند که ما همه تلاش خود را برای میانجیگری و مذاکره با هدف عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای انجام خواهیم داد ؛ آنها می دانند که ما به دنبال یک راه حل چندجانبه خواهیم بود و به تجربه ما در زمینه منع اشاعه هسته ای بخصوص تجربه ای که در مذاکره با ایران به دست آورده ایم ارج می نهند.
 
به گزارش ایرنا، دفاع دوباره مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برجام در حالی است که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته پس از سفر به وین و دیدار با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خواستار بازرسی از اماکن نظامی در ایران شده بود. در پی سفر هیلی به وین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به آمانو و موگرینی تاکید کرد: هدف اعلام شده سفر هیلی به وین نگرانی های جدی درباره نقض بیش از پیش متن و روح برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل ایجاد می کند.
 
نمایندگی دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نیز در واکنش به بیانیه نمایندگی آمریکا در خصوص سفر هیلی به وین و ملاقات با مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی، نسبت به عواقب مخرب هرگونه فشار غیرقانونی به آژانس هشدار داد.
 
نمایندگی آمریکا در وین، پیشتر در اطلاعیه ای گفته بود: هیلی و آمانو درباره نگرانی های واشنگتن در ارتباط با تضمین پایبندی کامل تهران به تعهداتش بحث کردند و این مساله را مورد توجه قرار دادند که گزارش های آژانس تنها به میزانی مطلوب خواهد بود که ایران دسترسی به هر تاسیسات مظنون به داشتن نقش هسته ای را فراهم می کند.
المللی آژانس برجام اروپا تکرار اتحادیه آمریکا انرژی موضوع بارها دانند سیاست موگرینی درباره افزود گزارش امنیت خارجی آمانو هستیم آینده جهانی جزیره  نمایندگی مذاکره تجربه نگرانی مداخله خواهیم نظامی دنبال توافق ماههای احساس توافقی مسئول ایرنا نماینده همچنین  موگرینی تایید قطعنامه دوباره