برگزیده ها
خسروتاج: امسال بیش از یک میلیارد دلار خودرو وارد کشور شد/ رشد43درصدی واردات

مازندمجلس: تهران- ایرنا- رئیس سازمان توسعه تجارت ایران می گوید، از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه بیش از 38 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور به ارزش بیش از یک میلیارد و 42 میلیون دلار ترخیص شده است.

مازندمجلس: «مجتبی خسروتاج» امروز (سه شنبه) در حاشیه مراسم معارفه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی افزود: واردات خودرو باید حساب شده باشد و نمی تواند یله و رها باشد که افراد هرچه خواستند خودرو وارد کشور کنند.
وی افزود: در پنج ماه نخست امسال واردات خودروی سواری در همسنجی با پارسال از نظر تعداد 43 درصد و از نظر ارزش بیش از 50 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیشتر بودن رشد ارزش از رشد تعداد خودروهای وارداتی را به معنای آن دانست که امسال خودروهای گرانتر و با کیفیت تری در قیاس با سال گذشته وارد کشور شده است.
خسروتاج تاکید کرد: باید ضمن توجه به توان تولید داخل، به مقوله صادرات نیز توجه داشت و تا دستورالعمل ها در این زمینه خوب و شفاف نشود، واردات خودروی جدید به صلاح نیست.
به گفته وی، همه قوانین موجود کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده است این کنترل ها را داشته باشد.
خسروتاج با اشاره به آخرین وضعیت دستورالعمل واردات خودرو، بیان داشت: این دستورالعمل با تاکید بر پشتیبانی از تولید داخلی، سرمایه گذاری مشترک، انتقال فناوری و توسعه صادرات تهیه شده است.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، دستورالعمل ذکر شده پس از تایید وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به هیات وزیران ارسال خواهد شد و پس از تایید نهایی، ابلاغ می شود.
وی در پاسخ به این مطلب که توقف ثبت سفارش ها موجب افزایش قیمت ها در بازار شده، تصریح کرد: همانطوری که در مصاحبه های پیشین با رسانه ها عنوان شده، توقف موقت در ثبت سفارش ها به معنای توقف واردات نیست و اکنون از محل ثبت سفارشات پیشین واردات خودرو در حال انجام است.
وی درباره تخلفات گرانفروشی واردکنندگان هشدار داد: از سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده خواسته ایم تا در صورتی که خریداران خودروهای خارجی از عملکرد فروشندگان شاکی و ناراضی باشند می توانند مراتب شکایت خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا مورد رسیدگی قرار گرفته و برخورد لازم انجام شود.
خسروتاج تاکید کرد: هر نوع تعهدی برای تحویل خودرو یا فروش آن که بدون مجوز واردات و ثبت سفارش معتبر انجام شده و تعهداتی را برای مصرف کنندگان به وجود آورده باشد خلاف مقررات است و اگر واردکنندگان چنین اقداماتی کرده باشند، به تخلفاتشان رسیدگی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در پنج ماه نخست امسال بیش از 38 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده که ارزش آنها بیش از یک میلیارد و 42 میلیون دلار است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 26 هزار و 500 دستگاه خودرو به ارزش 700 میلیون دلار وارد شده بود.
در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به 26 هزار دستگاه خودرو سواری وارد و در گمرک های کشور ترخیص شد. این میزان در مدت مشابه پارسال حدود 18 هزار دستگاه بود؛ این امر نشاندهنده افزایش 30 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.
پیشتر رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، افزایش نرخ ارز، سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیرنماینده از بازار را از دلایل اصلی افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار مطرح کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561** خبرنگار: محمد ملک دار ** انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

ثبت سفارش

خودروهاي خارجي

مجتبي خسروتاج

خودرو واردات خسروتاج سفارش خودروهای امسال تجارت دستورالعمل افزایش دستگاه واردکنندگان تاکید مشابه بازار تولید خارجی توسعه پارسال رسیدگی باشند کننده ایرنا اقتصادی میلیون حمایت ترخیص میلیارد پیشین صادرات تعداد گذشته تایید ارسال معنای خودروی سواری افزود