برگزیده ها
اظهارات حیدریان درباره دیدار با نمایندگان مجلس

مازندمجلس: رییس سازمان سینمایی با مثبت ارزیابی کردن دیدار خود با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد که هدف از این دیدار توضیح درباره طرح جامع «سینما و صنعت تصویر» بوده است.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، محمدمهدی حیدریان در گفت‌وگویی با ایسنا درباره جزئیات دیدار خود و تعدادی از مدیران سینمایی با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابتدا بیان کرد: قصدم این بود که در چند ماه گذشته این دیدار انجام می‌شد، اما به دلیل آماده نبودن طرح جامع سینما به تعویق افتاد و بعد هم به برنامه شلوغ مجلس برای رأی اعتماد و استقرار دولت رسیدیم که به هر حال این جلسه با تأخیر روز گذشته (ششم شهریورماه) برگزار شد.

او با اشاره به اینکه به دلیل تخصصی بودن حوزه سینما و پیچیدگی آن، تمایل به برگزاری زودتر این جلسه داشته است، افزود: هر نوع تعاملی با این حوزه اگر با علم و اشراف به این پیچیدگی و تخصص همراه نباشد، می‌تواند کمی نقض غرض کند و همچنین مباحثی را مطرح کند که یا ضروری نباشد یا خود باعث بروز مشکل شود. از این بابت ما به عنوان کارشناسان امین مجلس و مدیران، باید دیداری می‌داشتیم تا با مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی که تخصصی است یک ارتباط مستمر داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: بخش عمده جلسه به توضیحات ما درباره طرح جامعی که برای سینما و صنعت تصویر کشور داریم گذشت و اصلا به همین دلیل تقاضای برگزاری جلسه را داشتیم. در این‌باره توضیحات مفصلی درباره برنامه‌ها و رویکردهای ما ارائه شد و همان طور هم که انتظار داشتیم این توضیحات مفصل را نمی‌شد فقط در یک جلسه مطرح کرد، ضمن اینکه حدود هشت نفر از نمایندگان سوالاتی داشتند که بخشی از آن به طرح ما برمی‌گشت و بخشی هم سوالاتی بود که به دلیل مراجعان‌شان مطرح شده بود.

حیدریان با بیان اینکه قرار بر این شده تا این جلسات به صورت مستمر در وزارت فرهنگ یا مجلس شورای اسلامی ادامه داشته باشد، گفت:‌ مهمترین نکته‌ای که ما دنبال آن هستیم این است که به یک تفاهم و دید مشترکی برسیم تا نمایندگان به سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه سینما داریم اشراف پیدا کنند و این کمک می‌کند که سوال و جواب‌ها در یک چارچوب تخصصی مشخص شکل بگیرد و از وضع انفعال هم دربیایند؛ انفعالی که ممکن است حاصل یک موضوع شخصی یا غرض بیرونی باشد و باید از این مسئله جلوگیری کنیم چرا که ما به طرح جامع نیاز داریم و باید از مجلس برای ارائه طرح‌ها و قوانینی که برای حرکت آتی سینما نیاز است کمک بگیریم تا آن‌ها تصویب شوند.

او با اشاره به اینکه قرار بر این شده که نمایندگانی برای پیگیری این مسئله به سازمان سینمایی معرفی شوند، اضافه کرد: در این صورت قوانینی با هماهنگی مدیران سازمان سینمایی طراحی می‌شود تا با کمک کمیسیون در صحن علنی مجلس طرح و تصویب شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه چه قوانینی برای تصویب مدنظر هستند؟ توضیح داد: این قوانین شاید در دو حوزه کلی قابل تقسیم‌بندی باشند؛ نخست قوانینی از بابت ضرورت صیانت از آثار فرهنگی-هنری که در واقع باید قوانین موجود تقویت و مواردی هم با توجه به تغییرات تکنولوژیکی به آن‌ها اضافه شود. محور دومی هم که مطرح شد، قوانینی است که به سینما و صنعت تصویر کمک مالی می‌کند چون مواردی هست که ممکن است در برخی عوارض و مالیات‌ها مشکلاتی را بوجود آورند و یا اینکه باید تسهیلاتی داشته باشیم که جای بروز و ظهور آن‌ها در بودجه بیشتر است.

او گفت: نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد و مشخص بود که نمایندگان مراجعانی داشتند، اطلاعاتی بود باید به آنها داده می‌شد یا آنچه اطلاع داشتند اصلاح می‌شد. ضمن اینکه نگرانی‌هایی هم درباره بیمه داشتند که به آن‌ها اطلاع دادیم این مسئله توسط دست‌اندرکاران در خانه سینما پیگیری شده و در حال حاضر مشکل بیمه‌ای نداریم.

وی افزود: نگرانی دیگر نمایندگان درباره تجهیز و تأسیس سالن‌های سینمایی بود و اینکه آیا سیاست‌های سازمان تغییر کرده است که پاسخ دادیم هیچ حمایتی در این راستا حذف نشده و برنامه امسال ما همچنان تقویت حمایت‌ها و تشویق به ساخت سالن‌های جدید در مناطقی است که نیاز بیشتری به سالن دارند.

حیدریان همچنین گفت: یک نگرانی و دغدغه دیگر نمایندگان درباره برخی فیلم‌ها و تمایل آن‌ها به تماشای آثار سینمایی بود و به آن‌ها گفتیم برنامه خود را اساسا بر تعامل در طول پروسه تولید گذاشته‌ایم و امیدواریم این‌کار یک فهم مشترکی را ایجاد کند تا مانع تولید اثری باشد که برای اکران به مشکل برمی‌خورد. با این حال اشتیاق آن‌ها به دیدن فیلم را هم استقبال کردیم چون به هر حال بخشی از شناخت پیدا کردن یک کمیسیون تخصصی از این موضوع تخصصی (سینما) قاعدتا با دیدن ایجاد می‌شود و بنا شد یک امکان نمایش را برای نمایندگان مجلس پیش‌بینی کنیم تا به طور مستقل با هماهنگی‌ای که با صاحبان فیلم‌ها می‌شود یک برنامه سالانه درنظر بگیریم که مثلا از یکی دو هفته آینده شروع شود تا فیلم‌های مهم و حتی فیلم‌های خارجی را که، می‌توانند دید تخصصی‌تری به نمایندگان درباره سینما دهند تماشا کنند تا دغدغه ایشان را نسبت به فیلم‌هایی که روی پرده هستند، کمتر کند.

او در پایان افزود: این‌ها مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد و مهمترین دستاوردش هم جمع‌بندی آقای جعفرپور به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود که جلسه را بسیار مثبت دانست و آن را مفید ارزیابی کردند.
سینما نمایندگان درباره اینکه سینمایی آن‌ها تخصصی قوانینی کمیسیون حیدریان برنامه فرهنگی داشتند تصویب مسئله افزود داریم توضیحات می‌شد دیدار مدیران اسلامی قوانین اضافه پیگیری تقویت شورای بگیریم مواردی فیلم‌ها تولید ایجاد فیلم‌های دغدغه سالن‌های اطلاع دادیم نگرانی موضوع می‌کند مباحثی عنوان مستمر همچنین نباشد برگزاری پیچیدگی اشراف باشیم ادامه گذشته مهمترین مشترکی سوالاتی ارائه اشاره تصویر داشتیم تمایل