برگزیده ها

مازندمجلس: اداره ملی امنیت هسته ای آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز بمب های جاذبه ای هسته ای از نوع ب 61 - 12 در نوادا خبر داد.

مازندمجلس:
به گزارش روزسه شنبه شبکه خبری راشاتودی، این آزمایش در حالی انجام شد که سناتورهای آمریکایی تلاش می کنند از توافق هسته ای میان کشورشان با روسیه شانه خالی کنند.
این آزمایش، دومین آزمایش از این نوع سلاح هسته ای بود که اداره ملی امنیت هسته ای و نیروی هوایی آمریکا سازماندهی آن را برعهده داشت. اولین آزمایش این بمب ها چند ماه پیش با موفقیت انجام شد.
این آزمایش، انتقادهایی در برداشت، به طوری که 'برایان بکر' مدیر ائتلاف ضد جنگ ANSWER به راشاتودی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به منظور آرام کردن منتقدانش در رسانه ها و عرصه سیاسی، به ژنرال های خود چک سفید داده است. از این رو آنها در حال حاضر، زمان زیادی دارند و همه تسلیحاتی را که خواستار آزمایش آن بوده اما امکان آن را نداشته اند، آزمایش می کنند. براساس این گزارش، بمب های جاذبه ای از نوع ب 61-12 که فاقد کلاهک هسته ای است، هشت اوت (17 مرداد ماه) از جت های جنگنده اف - 15 ای در نوادا پرتاب شد.
اداره ملی امنیت هسته ای آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این بمب ها با هدف محک زدن عملکرد غیرهسته ای آن و توان هواپیما برای حمل این نوع سلاح آزمایش شده است.
بمب های ب 61-12جایگزین بمب جاذبه ای از نوع ب 61 می شود که یکی از ارکان اصلی زرادخانه هسته ای نیروی هوایی آمریکا و بخشی از توان سه گانه هوایی - زمینی - دریایی این کشور به شمار می رود. اولین تاریخ تولید بمب های ب 61-12 برای مارس 2020 در نظر گرفته شده است.
'ایگور کوروتچنکو' سردبیر مجله 'دفاع ملی' روسیه هشدار داد که آزمایش این بمب هسته ای برای دومین بار نشان می دهد که واشنگتن به برنامه تسلیحاتی خود شتاب می بخشد.
این آزمایش در حالی انجام شد که دو ماه پیش نشریه پلیتیکو گزارش داد که سناتورهای آمریکایی خواستار تصویب قانونی هستند که ترامپ را مجاب کند در جهت تولید موشک های جدید گام بردارد، اقدامی که نخستین گام در راه زیر پاگذاشتن پیمان منع سلاح هسته ای میان برد ( INF ) بین آمریکا و شوروی سابق تلقی می شود.
راشاتودی در پایان گزارش داد که آمریکا ممکن است ظرف 30 سال آینده، تا یک تریلیون دلار برای اجرای برنامه مدرنیزه کردن تسلیحات خود هزینه کند.
ترامپ خواستار تقویت توان هسته ای آمریکا است، اگرچه در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا از دولت باراک اوباما سلف خود به خاطر هزینه های بالای مدرنیزه کردن جنگ افزارهای این کشور انتقاد کرده بود.
آزمایش آمریکا گزارش ترامپ هوایی راشاتودی خواستار تسلیحاتی برنامه هزینه مدرنیزه تولید جاذبه نیروی آمریکایی سناتورهای روسیه دومین امنیت اداره اولین