برگزیده ها
ایران تاریخی نمی‌تواند خود را بازآفرینی کند و رو به تخریب است

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی گفت: حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده، دو روی یک سکه هستند که یکی نماد تجدد و دیگری نماد ایران‌ تاریخی است؛ ولی ایران تاریخی نمی‌تواند خود را بازآفرینی کند.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در نشست «اندیشه ایران‌شهری» که از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، با حضور رضا داوری اردکانی استاد فلسفه دانشگاه تهران و با موضوع «ایران تاریخی ـ فرهنگی؛ ایران سیاسی» برگزار شد، گفت: آقای دکتر داوری اردکانی سه «چیستی» مطرح کرد و ما را در برابر سه سؤال مهم قرار داد: «چیستی ایران، چیستی توسعه و چیستی تجدد».

وی ادامه داد: هرکس در هر جایگاهی که باشد، این سه سؤال او را به تفکر وامی‌دارد تا به آنها پاسخ دهد؛ حال آنکه پاسخ دادن به این سؤال‌ها بسیار دشوار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تجدد واقعیتی سخت و مهارنشدنی است، افزود: بنیاد تجدد بر انقطاع است، نه تداوم؛ تجدد تداوم تاریخی را قطع می‌کند، لذا تمام تنش‌ها و جنگ‌های دنیا چه در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و چه در حوزه‌ اقتصادی از همین محل انقطاع تداوم تاریخی به وجود می‌آید.

آخوندی، انسان فارغ از مکان و زمان را انسانی که استواری و پایداری ندارد و هر لحظه به سمتی گرایش می‌یابد، معرفی و اظهار کرد: چیستی توسعه، بنیادش بر انقطاع است و این تعارضی است که به شکل واقعی با آن روبرو هستیم. بخش عمده‌ای از جنگ‌ها و انقلاب‌های جهان در همین رویارویی است. انسان از طرفی می‌خواهد با توسعه انقطاع ایجاد کند و از طرفی دیگر می‌خواهد چیستی ملیت را که ریشه در تاریخ دارد، تداوم دهد.

وی تصریح کرد: نمونه این تعارض توسعه و چیستی ملیت را در کشور در همین بافت‌های نابسامان شهری می‌بینیم. از ۵۹ میلیون نفر جمعیت شهری کشور، ۱۹ میلیون آن در وضعیت بدی زندگی می‌کنند. شکل‌گیری بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای، دو روی یک سکه هستند؛ یکی مفهوم تجدد دارد که در قالب حاشیه‌نشینی نمود پیدا می‌کند و دیگری، ایران تاریخی است که به شکل بافت فرسوده نشان داده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایران تاریخی نمی‌تواند خود را بازآفرینی کند و رو به تخریب است، از سویی نیز حاشیه‌نشینی که نماد تجدد است، شکل گرفته ولی گریزی از این تجدد نیست. برخی فکر می‌کنند پاسخ به سؤال چیستی توسعه، برنامه نوشتن برای آن است. حال آنکه نوشتن برنامه، پاسخ به این سؤالات نیست بلکه برای فرار از آنهاست. محصول آن نیز پنج برنامه قبل و پنج برنامه بعد از انقلاب است اما هنوز در مفهوم چیستی ایران مانده‌ایم.

چیستی تاریخی توسعه برنامه انقطاع آخوندی تداوم میلیون بافت‌های فرسوده مفهوم نوشتن نمی‌تواند حاشیه‌نشینی می‌خواهد می‌کند سیاسی اردکانی تخریب بازآفرینی داوری شهرسازی انسان