برگزیده ها
دستور روحانی به وزرا: دو معاون جوان و یک معاون از بانوان برگزینید/ تفاوت دو کابینه روحانی چیست؟/1/

مازندمجلس: سیاست > دولت - حجت السلام حسن روحانی در نخستین گفت و گوی مستقیم خود با مردم از چگونگی چینش کابینه سخن گفت و با تاکید بر اینکه برای انتخاب وزرایش تحت فشار نبوده است، گفت: از وزرا خواسته‎ام در جمع معاونین یا مشاورینشان از جوانان استفاده کنند.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور در ابتدای این گفت و گوی خبری مستقیم با مردم، سخنانش را تبریک اعیاد پیش رو آغاز کرد و اظهار امیدواری کرد که از روز پرفیض عرفه همه استفاده لازم را ببرند و برای حجاج کشور آرزوی سلامت و توفیق کرد. او سپس با ابراز احترام به شهید رجایی و شهید باهنر و آرزوی توفیق برای مسئولین دولت دوازدهم، گفت: امیدواریم که خدمتگزاران خوبی برای مردمی باشیم که حماسه بزرگ 29 اردیبهشت را آفرید. از نمایندگان مجلس نیز به دلیل رای اعتماد بزرگی که به دولت دوازدهم دادند، سپاسگذارم که با روحیه بالاتری می‎توانند کارشان را آغاز کنند.
حجت الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سوالی که به فرایند انتخاب وزرای دولت دوازدهم و تفاوتش با دولت یازدهم اشاره داشت، گفت: بعد از انتخابات رایزنی برای تشکیل کابینه را آغاز کردیم. با چهره‎های معروف سیاسی و احزاب و جناح‎ها مشورت کرده و پیشنهاداتشان را شنیدیم. بزرگترین تفاوت این دو کابینه در این است که کابینه دوازدهم متشکل از کسانی است که در چهارسال گذشته با آنها کار کرده‎ام. نیمی از آنها از وزرای سابقند و برخی هم معاونین وزرای قبلی هستند مثل وزرای آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات. برخی هم از معاونین خود من بودند. من شناخت بیشتری از آنها دارم و آنها هم همینطور.
وی با تشکر از وزرای دولت یازدهم که دیگر در کابینه دوازدهم نیستند، ادامه داد: آنها هم در مسئولیت دیگری خدمت خواهند کرد. از آنجا که نیمی از وزرا همان وزرای سابق هستند کاملا با مسیری که قرار است برویم آشنا هستند و می دانند که به چه سمت خواهیم رفتو مردم هم عیان به ما گفتند که نمی خواهیم به عقب برگردیم.
در آغاز دولت یازدهم با مشکلات عظیم زیادی روبرو بودیم. اما امروز این مشکلات همچون تورم و بیکاری یا کاهش یافته یا از میان رفته است. مردم سالها با مذاکرات هسته ای مواجه بودند. گروه‎هایی مذاکره می کردند که هرازگاهی منجر به تصویب قطعنامه ای علیه ایران می شد! الان آن مشکلات تمام شده. البته هنوز مشکلاتی وجود دارد و مسیر هنوز هموار نیست و پر از سنگلاخ است. اما ما امروز امیدوارتر هستیم برای توفیق این دولت و با مشارکت و حضور مردم امیدواریم که مشکلات را پشت سر بگداریم.
نوع مشکلات تغییر کرده است. قبلا به دنبال کاهش تحریم ها و افزایش تولید نفت بودیم. امروز تحریم ها شکسته شده و بازگشت به تحریم های گذشته غیرممکن است و شرایط بین المللی نسبت به ایران کاملا عوض شده و بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشته‌ایم و مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری دارند. امنیت نه به مفهوم نظامی یا هچوم خارجی. بلکه امنیت به معنی عام جامعه که مردم آن را در فضای اجتماعی و فرهنگی احساس می کنند.
مشکل آب ما و برخی مشکلات محیط زیستی همچنان وجود دارد و ما برای آنها برنامه ریزی‎هایی داریم.
امید و تجربه ما بیشتر شده است و مردم هم آماده تر برای کمک هستند و شرایط جامعه نیز آرام تر است.
در پاسخ به سوالی درباره سهم زنان و جوانان در کابینه} بسیار خوشحالم که جامعه نسبت به زنان و جوانان حساسیت بیشتری دارند. ظرفیت بسیار بزرگی در کشور ما وجود دارد و جوانانما می توانند نقش آفرینی بیشتری داشته باشند. ظرفیت نیروی انسانی و علمی بسیار خوبی داریم. من هم نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید، رخ نمی دهد. به همه وزرا دستور داده ام که دو نفر جوان را به سمت مشاور یا معاون و یا دستیار وزیر بگمارد. همچنین یکی از خانم‎ها را در این پست‌ها قرار دهند تا جوانگرایی و استفاده از زنان در دولت محقق شود. ظرفیت زنان در مدیریت دولتی باید تا 30 درصد افزایش یابد. از زنان و جوانان باید در سطوح مدیریتی استفاده شود.
ما یک وزیر جوان در کابینه انتخاب کردیم و خوشبختانه کابینه به او رای داد. امیدواریم که در ساهای بعد از ظرفیت جوانان بیش ازاین استفاده کنیم. سه نفر از خانم ها هم در کابینه حضور دارند.
معنای استفاده از زنان و جوانان این نیست که چندنفرشان در کابینه هستند؟ در حال حاضر 3میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم. جمعیت بزرگی هم بازنشسته هستند که این رقم را به 5 میلیون نفر می رساند. برای حضور زنان و جوانان باید در کل این مجموعه تغییر ایجاد کرد و همه چیز به آن میزی که 30 نفر در هیات دولت دورش می نشینند، ختم نمی شود. از اقوام نیز باید در سطوح مدیریتی استفاده کنیم. اصل بر شایسته سالاری است نه قومیت و جنیسیت و مذهب.
2727

کابینه مشکلات جوانان وزرای استفاده دوازدهم ظرفیت بیشتری دارند جامعه امنیت توفیق تحریم امروز معاون داریم امیدواریم روحانی یازدهم بزرگی بسیار شرایط احساس افزایش مدیریتی بودیم گذشته کردیم آرزوی سوالی معاونین دستور تفاوت خواهیم کاملا تغییر