برگزیده ها

مازندمجلس: علی مطهری در روزنامه اعتماد نوشت: به یاد دارم زمانی که حدود شش سال داشتم خانواده دکتر یزدی همسایه ما در بن‌بست کمیل کوچه دردار خیابان ری بودند. خانواده اصیلی بودند.

مازندمجلس:

در این یادداشت آمده است؛

مادر و خواهرانش را هميشهبا چادر مشكي در آن كوچه مي‌ديدم و مردم محل احترام خاصي براي اين خانواده قايل بودند.از همان زمان ابراهيم و برادرش كاظم كه پزشك يا دكتر داروساز بود ارتباط نزديكي باپدرم شهيد مطهري داشتند.

دكتر كاظم يزدي در جلساتانجمن اسلامي پزشكان كه سخنران اصلي آن استاد مطهري بود همواره شركت و اظهارنظر مي‌كرد.يك خانواده بااصالت مذهبي بودند. دكتر ابراهيم يزدي در دوره‌اي كه در امريكا يا سايركشورهاي غربي بود يكي از چند فرد موثر بر دانشجويان ايراني خارج از كشور بود. در شناساندنامام خميني(ره) به دنياي غرب در ماه‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نقش اساسي داشتو همين امر در پيروزي سريع‌تر انقلاب موثر بود.

واقعيت اين است كه مابا دكتر ابراهيم يزدي و همفكرانش مانند مهندس عزت‌الله سحابي رفتار خوبي نداشتيم، يكگروه اصيل سابقه‌دار اسلامي به نام نهضت آزادي ايران را به صورت يك گروه معاند معرفيكرديم و آنها را از آزادي بيان و بسياري از حقوق اجتماعي محروم كرديم به اين بهانهكه اينها در بعضي از مسائل نظر ديگري غير از نظر رسمي نظام جمهوري اسلامي دارند.

مثلا اينها معتقد بودندكه تسخير سفارت امريكا كار غلطي بود و آسيب جدي به كشور و انقلاب زد و زمينه حمله عراقبه ايران را فراهم كرد، نظري كه امروز بسياري از انقلابيون و حتي تسخيركنندگان سفارتبه آن رسيده‌اند گرچه به صورت آشكار بيان نمي‌كنند.

يا امثال دكتر يزدي بعداز فتح خرمشهر معتقد بودند كه بايد به جنگ پايان دهيم، نظري كه باز امروز عده‌اي ازمجاهدان جبهه‌ها آن را پذيرفته‌اند.آسيبي كه انقلاب اسلامي ما دچار آن شده اين استكه برخي از افراد كه دم از انقلابي‌گري و ولايت‌مداريمي‌زنند خيال مي‌كنند هر كس كه نظري مخالف نظر رسمي نظام داشت بايد به شكلي – خواهحبس يا حصر – حذف شود و از حقوق اجتماعي خود مانند آزادي بيان محروم شود چون براي حفظنظام هر كاري مي‌توان كرد.

اين سرنوشت را ما برايخيلي از شخصيت‌ها اعم از مذهبي و سياسي رقم زديم به اين خيال كه اگر اين كارها را نمي‌كرديمانقلاب از دست مي‌رفت، در حالي كه هر نظام حكومتي به هر حال مخالفان و منتقداني داردو مادام كه آنها دست به سلاح نبرده‌اند بايد در بيان نظرات خود آزاد باشند.

دموكراسي و رفتار عليعليه‌السلام با خوارج، دشمن سرسخت آن امام بايد براي همه ما درس باشد. تا زماني كهآنها دست به سلاح نبرده بودند در انتقاد از امام علي عليه‌السلام و بيان نظرات‌شانآزاد بودند و اميرالمومنين آنها را زنداني نكرد، شلاق نزد و حقوق آنها از بيت‌المالرا نيز قطع نكرد.اميدوارم خداوند از جفاهايي كه ما به امثال دكتر ابراهيم يزدي كرديمبگذرد و اميدوارم كه به نادرستي اين راه پي ببريم و تغيير روش بدهيم تا قربانيان جديدي پيدا نشود.


ابراهيم اسلامي انقلاب آزادي خانواده امثال بسياري ايران اجتماعي اميدوارم امروز اينها رفتار محروم معتقد پيروزي معاند كرديم جفاهايي احترام مطهري خداوند امريكا مذهبي مانند