برگزیده ها
تحریم ها به هیچ عنوان به صورت قبلی بر نخواهد گشت

مازند مجلس: رئیس جمهور کشورمان گفت: امروز ممکن است آمریکاییها تصوراتی داشته باشند اما به هیچ عنوان تحریم ها به صورت قبلی نسبت به ایران برنخواهد گشت، شرایط بین‌المللی کاملاً تغییر کرده است.

مازندمجلس: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم شریف ایران اظهار کرد: خدمت همه فرزندان این مرز و بوم در سراسر کشور و خارج از کشور شب بخیر عرض کرده و شهادت امام باقر را تسلیت می گوییم. تبریک می گوییم اعیاد قربان و غدیر را و امیدوارم همه بتوانیم از روز پر خیر عرفان استفاده کنیم.

وی افزود: هفته دولت را گرامی می دارم و به شهیدان رجایی و باهنر احترام می کنم، برای همه مسئولان دولت دوازدهم آرزوی موفقیت دارم تا بتوانیم خدمت گزار ملت باشیم که حماسه بزرگ انتخابات را آفرید و دولت در سایه آن حمایت، امروز مشروعیت دارد. از نمایندگان مجلس به خاطر رای بزرگی که به وزرا دادند نیز تشکر می کنم.

روحانی درباره فرآیند انتخاب کابینه و تفاوت دولت دوازدهم و یازدهم گفت: بعد از انتخابت رایزنی را برای کابینه آغاز کردیم. با همه چهره های معروف سیاسی، جناح ها و احزاب مشورت کردیم همه کمک کردند.

دولت دوازدهم با مشورت بیشتر کار خود را آغاز کرده است

وی افزود: در کابینه دوازدهم افرادی هستند که در چهارسال گذشته مستقیم یا غیر مستقیم با آنها کار کردم نیمی از وزرا مسئولیت خود را ادامه می دهند و برخی دیگر از وزرا معاونین وزرای سابق بودند مثل وزیر ارتباطات و اقتصاد برخی دیگر هم یا معاون من بودند یا کسانی بودند که من با آنها در ارتباط بودم. چهارسال پیش با برخی تازه آشنا شده بودیم.

رئیس جمهور ادامه داد: از وزرای دولت یازدهم تشکر می کنم. کار شایسته ای انجام دادند. دولت دوازدهم با مشورت بیشتر کار خود را آغاز کرده و وزرای این دولت به مسیر و راهی که خواهیم رفت آشنا هستند چون بسیاری از کارهای ما تداوم برنامه های قبل است. امروز شرایط بهتری برای خدمت است.

وی گفت: در آغاز دولت یازدهم ما با مشکلات بسیاری مواجه بودیم از جمله تورم و بیکاری بزرگ، رشد منفی و مردم سالها با مذاکرات هسته ای مواجه بودند. گروه هایی می رفتند مذاکره می کردند و بعد قطعنامه ای علیه ملت صادر می شد اما امروز این نگرانی ها کمتر شده است، البته ما هنوز مشکلاتی داریم ولی با اراده قوی تر و آشنایی بیشتر راه را می بینیم. من امروز بسیار امیدوارتر از دولت یازدهم هستم و حتما با مشارکت و حمایت مردم می توانیم مشکلات را حل کنیم.

تحریم ها شکسته و بازگشت به قبل امکان پذیر نیست

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما مشکلات نسبت به گذشته کمتر شده است یا خیر؟ گفت: بله؛ وضعیت نسبت به گذشته فرق کرده است. نوع مشکلات و کوچک و بزرگتر شدن مشکلات متفاوت شده است، به طور مثال در بحث هسته ای، زمانی که ما به این مسئله ورود پیدا کردیم، برنامه بر این بود که هرچند ماه یک بار تولید نفتمان کاهش پیدا کند و از طرفی تحریم ها افزایش پیدا می کرد. اما امروز تحریم ها شکسته شده است و امروز بازگشت به زمان تحریم ها علیه ایران دیگر امکان ندارد، امروز ممکن است آمریکاییها تصوراتی داشته باشند اما به هیچ عنوان تحریم ها به صورت قبلی نسبت به ایران برنخواهد گشت، شرایط بین‌المللی نسبت به ایران کاملاً تغییر پیدا کرده و جامعه جهانی نسبت به ما کاملاً متفاوت نگاه می کند و ما امروز بسیاری از مشکلات بزرگ گذشته را پشت سر گذاشته ایم.

رئیس جمهور افزود: مردم ما امروز در مسائل اقتصادی احساس آرامش بیشتری دارند و همچنین در مورد مسائل سیاست خارجی و داخلی نیز به همین ترتیب؛ امروز شاهد احساس امنیت بالاتری در جامعه هستیم. البته نه به مفهوم نظامی و یا هجوم خارجی به کشور بلکه امنیت به معنی عام کلمه در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی. مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری را دارند و شرایط کاملاً متفاوت شده است.

باید از جوانان بهره برداری شود

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از مشکلات ما بیشتر شده باشد ادامه داد: در مسئله آب، روز به روز خشکسالی ها بیشتر می شود که ما باید برای حل آن فکری داشته باشیم، در زمینه محیط زیست برخی از مشکلات را پشت سر گذاشته ایم و ممکن است مشکلات بزرگتری را هم پیش روی داشته باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسیر برای ما روشن است و برای آن برنامه ریزی داشته و خواهیم داشت، بنابراین نوع مشکلات ممکن است عوض شده باشد اما از طرف دیگر امید و تجربه ما بیشتر شده است و مردم ما هم برای کمک آماده تر از گذشته هستند و امروز شرایط کشور از آرامش بیشتری برخوردار است.

روحانی در پاسخ به این پرسش که نظر شما در رابطه با کابینه دولت دوازدهم و جوانتر شدن آن و همچنین حضور بانوان در دولت دوازدهم که برخی منتقدین مواضعی را اتخاذ کرده اند، چیست؟ اظهارداشت: من خوشحالم که جامعه ما نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارد و کاملاً هم حق با افکار عمومی است، نیروی عظیم و ظرفیت بسیار بزرگی از نیروی انسانی در جامعه ما وجود دارد و قشر جوان ما می تواند تحول بزرگی در کشور بیافریند چرا که اکثر جوانان ما تحصیلکرده هستند و عده ای حتی تحصیلات تکمیلی دانشگاه را نیز پشت سر گذاشته اند بنابراین از ظرفیت علمی خوبی برخوردار هستند و باید از این جوانان بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه من هم نگران این مسئله هستم که چرا گردش نخبگان در کشور با آن سرعتی که انتظار داشتیم پیش نمی رود تأکید کرد: من به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیر حداقل باید دو نفر از جوانان را در سمت های معاونت، مشاور و یا دستیار وزیر قرار دهند و حتماً یکی از خانم ها را هم در یکی از این سه سمت مشابه قرار داده و استفاده کنند. بنابراین ما باید زمینه را برای جوان گرایی و برای اینکه بانوان ما بتوانند از ظرفیت خودشان استفاده کنند مهیا کنیم.

رئیس جمهور گفت: در آخرین مصوبه ای که در این خصوص اعلام شد آمده که ما باید ظرفیت مدیریت را در بخش های دولتی برای بانوان تا ۳۰ درصد افزایش دهیم یعنی ۳۰ درصد مدیران ما در سال آینده از بانوان باشند که این کار شروع شده است. اعتقاد من بر این است که باید در سطوح مدیریتی و در بخش های مختلف فعالیت های مختلف اجتماعی، فرهنگی جامعه از جوانان و بانوان نیز استفاده شود. ما به عنوان نمونه در این نمونه یک جوان را به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب کرده ایم که خوشبختانه مجلس نیز به او رأی اعتماد داد و من هم بسیار امیدوارم که او بتواند بسیار راه گشا باشد، برای نسل جوان ما بتواند اتکای بیشتری به خود داشته باشد و ما بتوانیم در سالهای بعد از وجود جوان ها در سطوح بالای مدیریتی بهره برداری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز در کابینه ما سه نفر از خانم ها حضور دارند که از افکار و نظرات آنها نیز استفاده می کنیم که قبلا در سمت های مدیریتی و دانشگاهی این سه نفر حضور داشتند، اما معنای استفاده از جوانان و یا بانوان به این معنا نیست که در هیئت وزیران چند نفر هستند چون ما در دستگاه اجرایی یک جامعه بزرگی را داریم و چیزی در حدود سه میلیون نفر کارمند لشگری و کشوری داریم؛ از طرفی نزدیک به دو میلیون نفر هم بازنشسته داریم که در مجموع پنج میلیون نفر می شوند و به همراه خانواده های خود، جمعیت زیادی از جامعه را تشکیل می دهند و وقتی ما می گوییم بخش اجرایی یعنی تمام آن پنج میلیون نفر و دولت تنها آن ۳۰ نفری نیستند که دور میز بیضی به نام هیئت دولت نشسته اند.

باید از اقوام و مذاهب مختلف، بانوان و جوانان استفاده کنیم

وی افزود: ما دلمان می خواهد خانم ها و جوانان در بخش های دیگر نیز فعال باشند، امروز شما می بینید که هم در شورای شهر و هم در مجلس شورای اسلامی، این دو قشر بسیار فعال هستند و همین طور بخش های دیگر و در واقع تمام بخشهایی که به نام نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می آیند. ما باید از اقوام و مذاهب مختلف، بانوان و جوانان استفاده کنیم تا آنها هم بتوانند از ظرفیت های خود در بخش های مدیریتی خدمت برسانند.

رئیس جمهور گفت: اصل بر شایسته سالاری است و نه اینکه اصل بر وابستگی به جناح و یا گروه و یا مذهب خاصی باشد. مصوبه ای که به ۳۰ درصد اشاره کردم نسبت به بانوان است و ابلاغیه رئیس جمهور به وزرا را نسبت به بانوان و جوانان داریم. نسبت به اقوام و مذاهب ما در دولت یازدهم و دوازدهم تأکید زیادداشتیم که از آنها حتما استفاده کنیم و شما می بینید برخی استانداران، فرمانداران و بخشداران و یا حتی معاونین وزرای ما از براداران اهل سنت بودند و هموطن ما بوده و برای ما عزیز هستند و همه ایرانی ها باید از فرصتی که پیش رو دارند بتوانند استفاده کنند.

گاهی اوقات انتقاد ها ممکن است دقیق نباشد

روحانی در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص برخی منتقدین که به شما می گویند برای چیدن کابینه دوازدهم تحت فشار بوده اید و حتی کابینه دوازدهم را به نوعی سهم بندی می خوانند چیست؟   با بیان اینکه از انتقادها استقبال می کنم، گفت: البته گاهی اوقات انتقاد ها ممکن است دقیق نباشد.

وی درباره مطالب مطرح شده در خصوص فشار جناح ها برای انتخاب کابینه اظهار داشت: در خصوص کابینه تحت فشار نبودم، ممکن است جناح ها نظراتی داشتند اما اینکه من به دلیل انتخاب وزیرم مشکلی داشتم یا به خاطر فشار آنها وزیری انتخاب کرده باشم، اینگونه نبود.

رئیس جمهور ادامه داد: با فراکسیون های مجلس صحبت کردم و از آنان مشورت گرفتم، طبیعی است که هر جناحی دوست دارد نزدیکانش در بخش های مختلف فعالیت کنند، اما دولت دوازدهم فراجناحی است و همه مسئولان بلند پایه بخش اجرایی، هم معتدل هستند و هم به اصلاح اعتقاد دارند و ما شایستگی را اصل قرار دادیم.

روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص دو وزیری که هنوز تعیین تکلیف نشدند (وزیر نیرو و وزیر علوم) گفت: فردی که برای وزارت علوم مشخص کرده بودم، ۲۴ ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داد و در آن فرصت کوتاه نمی توانستم، فردی را انتخاب کنم؛ از طرفی نمی خواستم، دیر به مجلس لیست وزرا را بدهم البته امیدوارم در هفته های اولیه مهر وزرای مد نظر را به مجلس معرفی کنیم.

امیدوارم در دولت دوازدهم هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره دیدار اخیر اعضای دولت دوازدهم با مقام معظم رهبری و اینکه ایشان بر کار تیمی تاکید داشتند و این موضوع در برنامه شما هم دیده شد و در اصلاحات ساختاری هم دیده شد. برای دستیابی به این سیستم یکپارچه و دولت هماهنگ چه اموری را در دستور کار دارید؟ گفت: هماهنگی در دولت یک اصل است، مسئولیت مشترک نیز یک اصل برای من است.

وی ادامه داد: ما هر چه هماهنگ تر عمل کنیم، بهترمی توانیم به مردم خدمت کنیم، دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگتر خواهد بود، یکی از اصول من برای انتخاب وزرا و معاونین این بود که با هماهنگی بیشتری بتوانیم کار کنیم، البته در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن اندازه ای نبود که در برخی رسانه ها مطرح می شد اما خب ناهماهنگی هایی هم وجود داشت که امیدوارم در دولت دوازدهم هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد.

روحانی تاکید کرد: تصمیمات اساسی در خصوص مسائل اقتصادی دولت در شورای عالی اقتصاد که در دولت یازدهم هم وجود داشت، ادامه خواهد داشت. هر یک از وزرا اختیارات قانونی خود را دارند، اما در بخش اقتصاد، یک هماهنگی سطح بالا نیاز دارد که این هماهنگی توسط خود من انجام خواهد شد. من ۲۰۰ جلسه هماهنگی در طول دولت یازدهم داشتم، در دولت دوازدهم نیز شاید بیشتر در این خصوص جلسه خواهیم داشت، هفته ای دو جلسه برای شورای هماهنگی خواهم گذاشت.

وی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت که آن هم برای هماهنگی با بخش خصوصی و سایر دستگاه هاست، این ستاد با اختیاراتی که رهبر معظم انقلاب داده اند، فعالیت می کند. طبق قانون، رئیس جمهوری موارد خاص را به معاونت اقتصادی خود ارایه می دهد.

در دولت دوازدهم برای حکم وزرا پیوست در نظر گرفته شده است

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص وظایف معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در دولت دوازدهم، گفت: معاونت اقتصادی وظایفش در چهارچوبی است که ریاست جمهوری برای مسائل اقتصادی تعریف می کند. برخی موارد اقتصادی که باید یک فرد آنها را دنبال کند، معاونت اقتصادی این کار را انجام می دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت دوازدهم برای حکم وزرا پیوست در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این پیوست ها برای رسانه ها نیز قابل انتشار خواهد بود که در آن مواردی برای همه وزرا مشترک است و مواردی به صورت اختصاصی برای وزارت خانه ها وجود دارد.

وی افزود: قرار است عملکرد وزرا را هر سه ماه یک بار مورد بررسی قرار دهیم و حتی به سازمان برنامه و بودجه دستور داده ایم تا همه دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند هر سه ماه یکبار، گزارش ارائه کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در جلسات هیئت وزیران دولت دوازدهم راجع به بودجه و بودجه ریزی بحث شده است، خاطرنشان کرد: یکی از بحث ها این است که اگر دستگاه از تمام بودجه خود استفاده کند در سال بعد ۱۱۰ درصد بودجه به وی تعلق خواهد گرفت، اما اگر تمام بودجه را استفاده نکند میزان کمتری به آن سازمان تعلق خواهد گرفت لذا دستگاه ها تشویق می شوند تا تمام بودجه خود را استفاده کنند که این موضوع درست نیست و به دنبال اصلاح آن هستیم.

در ایام انتخابات فضای کشور علیرغم اینکه رقابتی بود، اما اخلاقی و قاعده مند بود

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص فضای انتخابات و دیدارهای پس از آن با جناح های مختلف، گفت: در ایام انتخابات فضای کشورعلیرغم اینکه رقابتی بود، اما اخلاقی و قاعده مند بود. شعارها در عین حالی که واضح و صریح بود اما همراه با احترام و ادب بود. از ملت بزرگ ایران خصوصا جوانان و بانوان تشکر می کنم.

وی افزود: اگر بخواهیم به اهدافی که ملت و انقلاب می خواهد برسیم راهی جز وحدت و تعامل نداریم. اینکه می گویم تعامل با دنیا داشته باشیم به طور طبیعی تعامل در داخل باید بسیار بیشتر باشد.

حذف رقیب امکان پذیر نیست

رئیس جمهور تاکید کرد: همه جناح ها و گروه ها به این نتیجه رسیده اند که حذف رقیب امکان پذیر نیست. باید اختلافات و سلیقه های همدیگر را به رسمیت بشناسیم و همه جا باید چهارچوب قانونی را بپذیریم.

روحانی با بیان اینکه در کشو اگر بخواهیم به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کنیم و در عین حال مردم احساس آزادی کنند همه باید در کنار یکدیگر باشیم، اظهار داشت: همه ۲۴ میلیونی که به بنده رای دادند و همه ۱۶ میلیونی که به جریان رقیب رای دادند و ۱۶ میلیون دیگری که موفق به رای دادن نشدند، همگی ملت ایران هستند و برای مطالبات و انتقادات آنها گوش شنوا داشته باشیم.

وی افزود: تا همراهی قوا نباشد نخواهیم توانست به موفقیت برسیم. در انتخاب کابینه دیدیم که چگونه قوه مقننه در کنار قوه مجریه همکاری کردند. بنابراین ما هماهنگی کامل سه قوه را در جریان رای اعتماد به این کابینه دیدیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در دولت یازدهم جلساتی با روسای قوای دیگر داشتیم که به صراحت صحبت و تصمیم گیری کردیم. در دولت دوزادهم تصمیم گرفتیم این جلسات نزدیک تر، منظم تر و همراه با دستور جلسات از پیش مشخص شده باشد

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مجلس و قوه قضائیه بیشتر از گذشته آمادگی کمک به دولت را دارند، گفت: این موضوع برای ما بسیار مغتنم است و بسیار برای جامعه آرامش‌دهنده است که اگر مشکلی بین سه قوه به وجود آید، در جلسات داخلی بین خودشان حل و فصل کنند

رئیس‌جمهور با اشاره به نیروهای مسلح گفت: اجرای ما دو قسمت دارد؛ یکی کشوری است و دیگری لشگری و نیروهای مسلح جزو دستگاه‌های اجرا هستند اما تحت فرماندهی کل قوا و بودجه آنان هم از طریق بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود و از طریق وزارت دفاع نیز مسائلشان به دولت منتقل می‌شود

نیروهای مسلح باید در زمینه اقتصاد به ما کمک کنن

وی با بیان اینکه در جلسات شورای عالی امنیت ملی نیز از هر سه قوا حضور دارند، گفت: مشورت‌های لازم و همچنین هماهنگی‌ها نیز در این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

روحانی با بیان اینکه رابطه رئیس‌جمهور با این دستگاه‌ها از جمله ارتش و سپاه نیز مهم است، ادامه داد: این دو نیروی بزرگ ما هستند و البته نیروی انتظامی و بسیج هم جای خودش.

رئیس‌جمهور با اشاره به جلسات دولت یازدهم با فرماندهان ارتش و سپاه تصریح کرد: در این دولت هم جلسه بسیار خوبی با فرماندهان عزیز سپاه داشتیم، جلسات خیلی مفصل و طولانی بود، نقطه نظراتشان را مطرح کردند، ما هم نقطه نظراتمان را مطرح کردیم و تصمیمات خوبی برای هماهنگی گرفتیم.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح باید در زمینه اقتصاد به ما کمک کنند، گفت: اصل ۱۴۷ قانون اساسی می‌گوید «امکانات نیروهای مسلح در کنار دولت قرار بگیرد؛ در بخش آموزش، امداد، مسائل اقتصادی و جهاد سازندگی»؛ خدای ناکرده اگر جنگ پیش بیاید، دولت هم در کنار نیروهای مسلح است.

روحانی تأکید کرد: بالای سر همه ما مقام معظم رهبری است که ایشان همواره بر وحدت و هماهنگی بیشتر تأکید می‌کنند و انشاءالله این هماهنگی و وحدت بیشتر از گذشته ادامه یابد.

اخلاق و فرهنگ باید توسط مردم ساخته شود

مجری در ادامه گفت: بهتر است به سراغ مسائل فرهنگی برویم، چرا که معمولاً مسائل فرهنگی مظلوم واقع می‌شوند.

روحانی در پاسخ گفت: همه بخش‌ها می‌گویند ما مظلوم هستیم.

در ادامه مجری پرسید احیای اخلاق یکی از شعارهای شما در انتخابات ۹۲ بود، ارزیابی شما از دولت یازدهم برای تحقق این مهم چیست؟ و روحانی در پاسخ گفت: اخلاق اساس است، اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، بدون توجه به ارزش‌های دینی نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه اخلاق و فرهنگ باید توسط مردم ساخته شود، گفت: مثلاً یک دختربچه‌ای در گوشه‌ای از کشور مورد ظلم قرار می‌گیرد، ببینید مردم چگونه در فضای مجازی نفرت خودشان را نشان می‌دهند؛ یا مثلاً اسیدپاشی صورت می‌گیرد، همه به صحنه می‌آیند، داد و فریاد می‌زنند، دادخواهی می‌کنند و این یعنی نهی از منکر.

مردم ایران از نظر اخلاق و فرهنگ نسبت به دیگر مردمان جلوتر هستند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید معروف را درست معرفی کنیم، افزود: ما باید کاری کنیم که اقدام شایسته را همه شایسته و منکر را همه منکر بدانند.

وی ادامه داد: گروه خاصی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر نداریم و همه تک‌تک افراد جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر هستند

رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی فکر کند که اخلاق انحصار به قشر و گروه خاص دارد، این‌گونه نیست؛ همه در پی اخلاق و فرهنگ هستند؛ البته دولت هم باید در این فضا یاری و استمداد کند. بعضی اوقات نیز هم باید حکومت وارد عمل شود.

روحانی با بیان اینکه مردم ایران از نظر اخلاق و فرهنگ نسبت به دیگر مردمان جلوتر هستند، گفت: در یک ماه گذشته انتقادها سالم‌تر و نرم‌تر شده و لحن‌های خشونت‌آمیز در فضای رسانه‌ای کمتر دیده می‌شود و حتی در مجلس نیز فضای زیباتری بخصوص در ایام رأی اعتماد به کابینه مشاهده کردیم و این نشان می‌دهد که باید همه با هم باشیم و اگر نقدی داریم، آن نقد را دلسوزانه مطرح کنیم.

باید مهارت های لازم را به دانش آموزان بیاموزیم

رئیس جمهور در ادامه و در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره برنامه دولت برای توسعه آموزش و پرورش و کمک به این بخش اظهار داشت: اگر فرهنگ جامعه بخواهد به سمت تعالی حرکت کند مهمترین جایش آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش و معلمان عزیزمان در سالهای گذشته خدمات درخشانی داشته اند اما در این حوزه نواقصی احساس می کنیم.

روحانی با اشاره به توصیه های خود به وزیر جدید آموزش و پرورش گفت: از جمله نکاتی که به وزیر جدید گفتم این مسئله بود که دانش آموزی که در سال دوازدهم از دبیرستان خارج می‌شود چه حرفه ای بلد است؟ باید مهارت های لازم را به دانش آموزان بیاموزیم و آنها را برای فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مهارت های زندگی آماده کنیم، بنابراین باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد کنیم.

رئیس جمهور خلاقیت را یکی از نیازهای نظام آموزشی خواند و ادامه داد: در رابطه با فضای مجازی نیز، ضمن اینکه فضای مجازی می تواند نعمت باشد، می تواند نغمت باشد و فرهنگ جامعه را فاسد کند؛ بنابراین، این آموزش باید در مدارس داده شود که از فضای مجازی درست استفاده کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه معلمان باید شیوه کارشان را تغییر دهند و ما نیز به آنها کمک می کنیم، به خدمات دولت یازدهم به آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در این دولت حقوق معلمان بیش از ۲ برابر افزایش یافت و حداقل حقوق ها نیز افزایش داده شد؛ البته یکی از وعده های ما این است که افزایش حقوق کارمندان و کارگران هر سال بیش از تورم باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: در رابطه با بازنشستگان و مستمری بگیران نیز در مواردی حقوق ها بیش از دو برابر شد و مستمری اقشار آسیب پذیر نیز در آغاز سال ۹۶ بیش از ۳ برابر شد.

قبول ندارم که فرهنگ در جامعه کمرنگ شده است

رئیس جمهور در ادامه و درباره نگرانی متدینین جامعه بابت کمرنگ شدن ارزشها و نیز برنامه دولت برای رفع این نگرانی تصریح کرد: در مسئله تدوین و عشق مردم به دین خیلی ها مسئول هستند؛ دولت، حوزه های علمیه، نهادهای غیردولتی، آموزش و پرورش، دانشگاهها، روزنامه ها و صدا و سیما همه مسولیت دارند برای اینکه مردم به دینشان بیشتر پیوسته باشند.

وی در عین حال تاکید کرد: قبول ندارم که دین در جامعه ما کمرنگ شده است و نشانه آن هم ماه رمضان ها، اعتکاف ها و ماه محرم هاست.

روحانی ادماه داد: هیچ دستگاه فرهنگی نیست که بودجه اش را در دولت یازدهم کم کرده باشیم؛ از صدا و سیما تا حوزه ها علمیه و سازمانهای فرهنگی.

رئیس جمهور عنوان کرد: در انتخابات هم گفتم که از تهمتی که به معلمان زده شد نخواهم گذشت که آنها بی دینی را ترویج می کنند؛ یک مدرسه را نمی توانید در کشور پیدا کنید که این طور باشد. معلمان ما با زبان و عملشان دین را تبلیغ می کنند.

وی  تصریح کرد: دولت وظیفه خودش می داند که این دستگاهها را یاری کند، البته انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است و هیچ کسی را به زور نمی توان به مسیر هدایت کشید؛ باید مردم را ترغیب کرد و خودمان ابلاغ کننده و بشیر و نذیر باشیم.

در پایان ۱۰۰ روز اول دولت، برنامه حذف فقر مطلق را توضیح خواهم داد

روحانی در ادامه و درباره برنامه دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی اظهار داشت: یکی از مهمترین  آسیب های اجتماعی اعتیاد است که مردم بسیار نگران هستند و باید تلاش کنیم که معتادان درمان شوند و جلوی اعتیاد و ورود مواد مخدر به کشور نیز گرفته شود.

رئیس جمهور گفت: در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز آمارها نشان داد که در این زمینه یک قدم پیش رفته ایم، اما در عین حال مسیر طولانی است.

وی همچنین فقر را علت العلل بسیاری از آسیب های اجتماعی خواند و تصریح کرد: یکی از اهداف ما کاهش فقر است و من در انتخابات و نیز در مراسم تنفیذ در حضور رهبر انقلاب وعده دادم که تا پایان این دولت که پایان قرن شمسی نیز هست فقر مطلق را به طور کامل از بین می بریم.

روحانی در عین حال عنوان کرد: در پایان یکصد روز اول دولت برنامه هایمان برای از بین رفتن فقر مطلق را توضیح خواهم داد.

رئیس جمهور همچنین به مسئله فاصله طبقاتی و تاثیر آن بر آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فاصله درآمدی دهک بالا و دهک پائین جامعه ۱۴ برابر است که تلاش می کنیم این فاصله را کمتر کنیم، اما الان نمی توانیم میزان دقیق آن را اعلام کنیم چراکه باید در جلسات کارشناسی بررسی شود.

شرط من با تمام وزرای جدید افزایش آمار اشتغال بوده است

وی به مسئله بیکاری و ارتباط آن با اعتیاد و فاصله طبقاتی اشاره کرد و گفت: اولین خواسته مرم در انتخابات رفع بیکاری و اشتغالزایی بوده است؛ ورودی بازار کار ما هر سال کمی بیش از یک میلیون نفر است که اینها شغل می خواهند.

روحانی گفت: شغلی که ما در دولت یازدهم توانستیم ایجاد کنیم، سالانه به طور متوسط ۶۵۰ هزار شغل بود، یعنی از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار شغل ایجاد شده است که این رقم کفایت نمی کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شرط من با تمام وزرایی که قادر هستند شغل ایجاد کنند این بوده است که آمار اشتغال را بالا ببرند.

روحانی خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات در سال گذشته یکصد هزار شغل ایجاد کرده و در حوزه صنعت و معدن و فضای مجازی می توانیم اشتغال بزرگی در جامعه ایجاد کنیم و کار بزرگی انجام دهیم.

یکی از وظایف مهم دولت مسئله اشتغال است

رئیس‌جمهور گفت: یکی از وظایف مهم دولت مسئله اشتغال است و تلاش ما بر این است که اشتغال افزایش پیدا کند. اما حالا اینکه چه مقدار این رقم بالاتر برود، شاید امسال به عنوان اولین تجربه ما است که ببینیم چه کار می‌توانیم انجام دهیم و سال دیگر می‌توانیم به مردم بگوییم که چقدر می‌توان سالانه اشتغال ایجاد کرد. هر چقدر هم اشتغال به وجود بیاوریم، باز هم برای جامعه ما کم است و مردم هم بدانند که برای اشتغال راهی به جز بهبود فضای کسب و کار، اتحاد و انسجام، سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد و شکرخدا تاکنون توانسته‌ایم قدم خوبی را در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام برداریم. تقریباً سرمایه‌گذاری خارجی ما حدود ۱۳ میلیارد دلار است و در همین روزهای اخیر هم ما توانستیم برای استفاده سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، با برخی از کشورها به توافقات خوبی برسیم.

روحانی افزود: بنابراین یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است و مهمترین مسئله‌ای است که مردم ما مطالبه آن را دارند و از طرفی مهمترین مسئله اقتصادی و اجتماعی کشور هم به حساب می‌آید که به نوعی مسئله‌ای سیاسی هم محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اقدامات دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی کشور چه بوده و در دولت دوازدهم چه کاری را انجام خواهیم داد؟ تصریح کرد: یکی از مطالبات مردم ما اصلاح نظام بانکی است که البته بازار سرمایه هم باید به میدان بیاید تا ما بتوانیم اقتصاد را متحول کنیم. در سال ۹۶ برنامه ما بر این است که ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های کوچک و بزرگ اختصاص دهیم که هم برای رونق، برای اشتغال و دیگر امور کارآیی دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بانک‌ها مشکلات ریز و درشت فراوانی را دارند، گفت: اولین مشکل بانک‌ها این است که باید سرمایه بانک‌ها را افزایش دهیم، مشکل دیگر آنها این است که بانک‌های ما امروز رقابت ناسالم با یکدیگر دارند که باید جلوی این رقابت گرفته شود؛ به این معنا که بانکی مخفیانه و با یک برنامه‌ریزی پشت پرده، سود خود را بیشتر از بانک دیگری افزایش دهد و پول بانک دیگری را به بانک خودش بکشاند که اینها رقابت ناسالم است و باید در برابر اینها ایستاد. مشکل دیگر ما مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بود که الحمدالله قدم‌های مثبتی هم در این زمینه برداشته‌ایم. مشکل دیگر این است که بانک‌های ما بنگاهداری می‌کنند که باید دست از این کار بردارند و معضل بزرگ دیگر ما در مسئله اقتصاد، بحث سود تسهیلات است.

باید در گردشگری و اشتغال توسعه ایجاد کنیم

روحانی ادامه داد: وقتی سود تسهیلات بالای ۲۰ درصد می‌شود، کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، چقدر سود باید به دست بیاورد که بتواند آن را به بانک بدهد؟ ما بر مبنای تورم اقدام می‌کنیم و طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار اعلام کرده که مربوط به مرداد امسال می‌شود، تورم زیر ۸ درصد است، سود بانکی زمانی که کمی بیشتر از تورم باشد، این رویه درست می‌شود و این از نظر ما قابل قبول است.

وی گفت: ما اگر می‌خواهیم جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم، باید در گردشگری و اشتغال توسعه ایجاد کنیم که یک بخش این مسئله بانک‌ها هستند که باید به میدان بیایند و یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم این است که سود تسهیلات بانکی را کاهش دهند که قدم‌های اولیه را هم برداشته‌ایم. سود بین بانکی در آغاز دولت ما ۲۹ درصد بوده که الان ۱۹ درصد شده است؛ اما در عین حال باید قدم‌های بسیار مهمی را در این زمینه برداریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از دیگر امور مهمی که در دولت دوازدهم در مسئله اقتصاد باید به آن پرداخت، اصلاح امور بانکی و پیشبرد سیاست‌های اصل ۴۴، رقابتی‌ کردن صحیح اقتصاد، برداشتن انحصارها، ساماندهی بودجه و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

سیاست آمریکا دچار تزلزل از لحاظ سیاست داخلی است

در ادامه مجری برنامه پرسید با توجه به شرایطی که دولت جدید آمریکا دارد و هر روز علیه ایران اتهاماتی را مطرح می کند به خصوص در زمینه برجام آیا می توان آن را مانعی برای اهداف سیاست خارجی ایران تلقی کرد؟ و اساساً پیش بینی شما از رفتار رئیس جمهور آمریکا چیست؟

روحانی در پاسخ گفت: سوال آخر شما خیلی سوال سختی است؛ خود آمریکایی ها هم نمی توانند آن را پیش بینی کنند و حتی هم حزبی های ترامپ نیز نمی توانند پاسخی به آن بدهند.

وی افزود: سیاست آمریکا دچار تزلزل از لحاظ سیاست داخلی است و چارچوبی در رفتار سیاست داخلی، خارجی، اقتصادی و حتی با همسایگانشان هم وجود ندارد که البته این موضوع می تواند از یک جهت به نفع ما باشد. چرا که آمریکا در اجماع سازی علیه ایران در سخت ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است.

رئیس جمهور ابراز کرد: در گذشته هر زمان که آمریکا می خواست علیه ما اجماع جهانی ایجاد کند، با هم پیمانانش و همچنین اروپائیان توانسته این اجماع را ایجاد کند اما امروز این کار برای آمریکا امکانپذیر نیست.

وی اظهار داشت: امریکا امروز بدترین شرایط را دارد و ایران بهترین شرایط را دارد. حتی ببینید در زمینه برجام مواضع متحدین در اروپا چگونه است؟ ۲۸ کشور اتحادیه اروپا به صراحت اعلام می کنند که ما موافق برجام هستیم و تأکید می کنند که هیچ راهی جز توافق هسته ای و برجام وجود ندارد بنابراین ما مسیر و راهمان را ادامه می دهیم.

در توافق برجام بهترین مسائل را پیش بینی کرده ایم

روحانی خاطرنشان کرد: اگر تخلفی، طرف مقابل ما انجام دهد از جمله آمریکا به آن پاسخ می دهیم اما در عین حال دشوارترین شرایط برای آمریکایی ها و بهترین شرایط برای ایران وجود دارد. شما ببینید در زمانی که آمریکا ما را تهدید می کند، بانک های خارجی به ما اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری می دهند و یک شرکت اروپایی می آید یک قرارداد ۵ میلیارد دلاری با ما امضا می کند و اینها معنایش این است که تهدیدهای آمریکا جواب نمی دهد واین کشور با مشکلات فراوانی در درون خودش در شرق و غرب آسیا و در خود اتحادیه اروپا دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما مطمئن به راهی که انتخاب کرده ایم هستیم، گفت: در توافق برجام بهترین مسائل را پیش بینی کرده ایم و من در دولت یازدهم به آقای ظریف گفتم که مهمترین هدف ما حل و فصل مسائل هسته ای و این دور به او گفتم مهمترین هدف جذب سرمایه گذاری خارجی است.

آغازگر نقض برجام نخواهیم بود

وی با بیان اینکه ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود تأکید کرد: اما با این حال در برابر تخلفات دیگران نیز دست روی دست نخواهیم گذاشت.

روحانی در ادامه درباره دیدار هیلی با رئیس آژانس  بین‌المللی انرژی اتمی جهت بازرسی از اماکن نظامی ایران گفت: تعهد ما دربرابر دنیا کاملاً روشن است، تعهد ما پروتکل الحاقی و برجام است و تعهد دیگری نداریم. روابط ما با آژانس را مقررات تعیین می کند و نه آمریکا. من بعید می دانم. آژانس زیربار آمریکا نمی رود اگر هم برفرض برود ما زیر بار حرف زور نمی رویم. ما در چارچوب مقررات با آژانس برخورد می کنیم و برخورد ما با آژانس یک رفتار همواره خوب بوده است.

روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره رویکرد دولت دوازدهم در خصوص سیاست خارجی و مشخصا همسایگان گفت: اگر چه سیاست بین المللی خصمانه است اما خواست ما روابط دوستانه با همسایگان است. جمهوری اسلامی با همه همسایگان جزء دو تا سه همسایه روابط خوبی دارد، مسائل ما با امارات و بحرین نیز به عربستان باز می گردد.

نسبت به وعده های دوران تبلیغات انتخابات دولت پایبند است

وی با بیان اینکه از عربستان می خواهیم اگر مشکلی بینمان وجود دارد، باید با گفت وگو مسائل خود را حل کنیم افزود: اگر چه به سعودی ها اعتمادی نداشتیم اما حجاج خود را با توجه به تعهدی که ریاض داده بود فرستادیم، سفر حجاج ما علامت خوبی است که ببینیم با عربستان چگونه می توانیم مشکلات خود را حل کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: اگر رفتار عربستان با حجاج ما براساس اسلام و قوانین بین المللی باشد، می توان فکری برای روابط دو کشور کرد، البته مشکل ما با عربستان به دلیل مسایل دو طرفه نیست، مشکل ما، مداخلات عربستان در یمن و کمک به گروه های تروریستی است، امیدواریم یمن را به مردم یمن بسپارند و از تروریست ها حمایت نکنند و بداند تروریسم برای همه خطر ناک است. در این صورت مشکلات برطرف می شود.

روحانی در پایان گفت: نسبت به وعده های دوران تبلیغات انتخابات دولت پایبند است، پای عهد خود با مردم تا آخر ایستاده ایم و به آینده کشور در همه حوزه ها از جمله امنیت و اقتصاد امیدوارم و معتقدم با تلاش بیشتر می توان مشکلات را حل کرد. از مردم می خواهم همانطور که در انتخابات جانانه آمدن برای کمک به دولت، با همان روحیه در کنار هم باشیم و کشور را به نقطه ای برسانیم که مطلوب همه باشد. قول می دهم در پایان ۱۰۰روز گزارشی از عملکرد دولت به مردم ارائه دهم.