برگزیده ها

مازندمجلس: شورای امنیت سازمان ملل بیانیه‌ای را بعنوان نتیجه رایزنی‌ها در جلسه‌ای غیرعلنی خود تصویب و پرتاب موشکی از سوی کره شمالی را به شدت محکوم کرد.

مازندمجلس:

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از سوی 15 عضو این شورا تایید شدهو شلیک موشک در روز سه شنبه از سوی کره شمالی که از حریم هوایی ژاپن گذشت، به شدت محکومکرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در این بیانیه که ازسوی آمریکا تهیه شده بود کره شمالی به خاطراقدامات خصمانه و تهدید یک کشور از اعضای سازمان ملل محکوم شده و در ادامه از پیونگیانگ خواسته شده تا هر چه سریعتر تمامی این اقدامات را متوقف کند.

با این حال بیانیه جدیدوضع تحریم جدید علیه کره شمالی را در دستور کار قرار نداده و تنها تاکید کرده که تحریم‌هایموجود باید به شکل کامل و از سوی همه کشورها اجرا شود.

در این بیانیه از کرهشمالی خواسته شده تا تمامی برنامه‌های مربوط به تسلیحات اتمی خود را در فرایندی مناسبو برگشت ناپذیر متوقف کند و در آینده نیز دست به آزمایش‌های اتمی یا هر نوع اقدام تحریکآمیز نزند و از برنامه‌های موجود مربوط به تسلیحات کشتار جمعی دست بردارد.

شورای امنیت تاکید کردهاست که پرتاب موشکی 28 اوت سال جاری میلادی از سوی کره شمالی اقدامی خصمانه است کهنه تنها برای منطقه بلکه برای تمامی اعضای سازمان ملل تهدید محسوب می‌شود و اینکه شورایامنیت سازمان ملل به دنبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است.

در همین حال، شینزو آبه،نخست وزیر ژاپن و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی توافق کردند تا فشارها بر کرهشمالی را به حداکثر برسانند. آنها پس از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل، گفتند که بهدنبال تحریم‌های شدیدتر علیه این کشور هستند.

این دو در گفت‌وگوییتلفنی که امروز (چهارشنبه) صورت گرفت درباره اقدام خشن همسایه خود کره شمالی صحبت کردهو توافق کردند تا فشارها بر کره شمالی را به حداکثر برسانند.

"کورو بسهو"، سفیر ژاپن درسازمان ملل پس از نشست شورای امنیت گفت: من کاملا امیدوارم که ما بتوانیم قطعنامه‌ایقوی را در پی این آزمایش موشکی علیه کره شمالی تصویب کنیم.

نیکی هیلی، سفیر آمریکادر سازمان ملل نیز گفت: جهان علیه کره شمالی متحد است. آمریکا اجازه نخواهد داد کهچنین بی‌قانونی ادامه پیدا کند.

"واسیلی نبنزیا"، نمایندهدائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت:‌ درحالیکه تمامی 15 عضو شورای امنیت سازمان مللبه راه حل‌های دیپلماتیک و سیاسی و تماما صلح آمیز برای حل مساله کره شمالی متعهد هستند،هرگونه اقدام نظامی برای حل این مساله منتفی است. نباید در شبه جزیره کره راه حل نظامیاستفاده شود. ما بر این باوریم که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کرهشمالی باید این مساله را مدنظر قرار داده شود.

کیم جونگ اون، رهبر کرهشمالی نیز با واکنش به بیانیه محکومیت شورای امنیت سازمان ملل قول داده که از حریمهوایی ژاپن برای آزمایش‌های موشکی بیشتری استفاده می‌کند و تاکید کرد که این اقداماتتحریک آمیز از سوی کره شمالی "تنها آغاز کار" است.

شمالی شورای امنیت بیانیه کرهشمالی تمامی موشکی اقدام مساله تاکید تسلیحات آزمایش‌های توافق برسانند حداکثر فشارها مربوط جزیره آزمایش تهدید خصمانه آمریکا اعضای ادامه محکوم متوقف خواسته برنامه‌های