برگزیده ها

مازندمجلس: مهدی نصیری مدیرمسئول سابق کیهان در کانال تلگرامی خود خاطره جالبی را روایت کرده است.

مازندمجلس:

در این یادداشت آمده است؛ 

در سالهای آغازین دههشصت روزنامه اطلاعات یک روز توسط امام خمینیتوقیف شد‌. شرح این توقیف را که از دوستم جناب آقای جلال رفیع سالها پیش شنیدم، چنیناست: کتاب مبانی اقتصاد اسلامی شهید مطهری دست نوشته هایی از ایشان بود که از سوی انتشاراتحکمت منتشر و به دلیل طرح پاره ای از مسائل مورد اعتراض جامعه مدرسین قرار گرفت و ایناعتراض به حضرت امام منتقل شد و از ایشان خواسته شد که مانع از انتشار کتاب شوند.

در همین ایام ویژه نامهاقتصادی روزنامه اطلاعات اقدام به چاپ متن این کتاب به صورت پاورقی می کرد. امام بادرخواست جامعه مدرسین موافقت کردند و دستور جمع آوری کتاب و عدم انتشار آن را در مطبوعات و هر جای دیگر دادند. روزنامه اطلاعات بعد از اینفرمان امام بر اثر غفلت سردبیری و مسئول ویژه نامه اقتصادی که در صفحات لایی و میانیروزنامه در روز قبل چاپ می شد و فردای آن روز همراه با صفحات رویی روزنامه توزیع میشد، ادامه پاورقی کتاب شهید مطهری را چاپ می کند و صبح فردای آن که صفحات لایی در تحریریهروزنامه توزیع می شود، متوجه می شوند که دستور امام رعایت نشده است.

در چنین شرایطی یا بایدصفحات لایی که چند ده هزار در 8 یا 12 صفحه بود، اساسا توزیع نشده و خمیر می شد و یاچاره ای دیگر اندیشیده می شد که راه دوم توسط مسئولان روزنامه انتخاب می شود. راه دوماین بود که روزنامه اطلاعات آن روز بدون صفحات لایی در منطقه جماران و نزدیکی های آنتوزیع شود تا به دست امام و بیت امام نرسد و مساله ختم به خیر شود. و این تصمیم عملیمی شود.

آن روز که روزنامه اطلاعاترا برای امام می برند امام متوجه می شوند که صفحات روزنامه نسبت به روزهای دیگر کمترشده و روی صفحه اول تعداد صفحات 32 زده شده اما روزنامه ای که به ایشان داده شده16 صفحه است. ایشان کنجکاو شده و می گویند بروند و از دکه های نزدیک بیت روزنامه اطلاعات را برای ایشان تهیه کنند و بیاورند.وقتی می آورند می بینند آنها هم همینطور است. دستور می دهند از دکه های خارج از منطقهجماران روزنامه را بیاورند و وقتی می آورند معما حل می شود و مشاهده می کنند که 16صفحه لایی هم همراه با روزنامه آن روز بوده و در آن پاورقی کتاب مبانی اقتصاد به چاپرسیده است.

امام بلافاصله به بیتدستور می دهند که توقیف روزنامه اطلاعات را به نماینده شان جناب آقای دعایی اعلام کردهو از قول امام به آقای دعایی بگویند که من لنین نیستم که وقتی در بیمارستان بستری بود،استالین دو نسخه متفاوت از روزنامه پراودا (روزنامه رسمی شوروی) چاپ می کرد که یک نسخهتوزیع عمومی می شد و نسخه ای دیگر با تفاوتهایی در اختیار لنین قرار می گرفت. آقایدعایی هر چه تلاش می کند که با امام ملاقات کند و اشتباه پیش آمده را برای امام توضیحدهد، موفق نمی شود و امام ایشان را نمی پذیرد و روزنامه اطلاعات فردای آن روز توقیفو چاپ نمی شود.

آقای دعایی بعد از یاساز پاسخ مثبت امام برای ملاقات و توضیح ماوقع به حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی متوسل شده و آنان را شفیع قرار میدهد و بالاخره شفاعت آنان مورد قبول امام قرار می گیرد و آقای دعایی به حضور پذیرفتهمی شود و برای امام توضیح می دهد که تعمدی در کار نبوده و بر اثر غفلت بوده است تااین که امام مجوز ادامه چاپ اطلاعات را ابلاغ می کنند.

گفتنی است که کتاب مبانیاقتصاد اسلامی شهید مطهری به دستور امام در سال ۶۷ منتشر شد.

روزنامه اطلاعات صفحات دستور دعایی توزیع فردای مطهری پاورقی همراه بیاورند توضیح ملاقات آورند متوجه ادامه مدرسین توقیف متفاوت رفسنجانی هاشمی مبانی اقتصاد جامعه منتشر اسلامی انتشار