برگزیده ها

مازندمجلس: اورهان پاموک، نویسنده ترکیه‌ای برنده جایزه نوبل گفت که متقاعد شده که فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای ساکن در آمریکا و اعضای شبکه وابسته به او عامل پشت پرده کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه بوده‌اند.

مازندمجلس:
حریت نوشت: اورهان پاموک در مصاحبه با نشریه نیکی ایشین ریویو اظهار کرد: من به مدت دو هفته تصاویر و ویدئوهای مربوط به کودتای نافرجام را تماشا کردم. در ابتدا قانع نشدم که گولن و پیروانش پشت این کودتا باشند اما اکنون نسبت به این موضوع متقاعد شده و مشاهده کردم که آنها تا چه میزان به ارتش ترکیه نفوذ کرده، دیگر سربازان را به حاشیه رانده و این تلاش را به اجرا درآوردند.
وی افزود: من با این وجود از خودم پرسیدم که چطور ممکن بود آنها در این سطح به ارتش نفوذ کنند؟ همچنین چه کسی ارتقای آنها به رده‌های بالای ارتش را میسر کرد؟ ما شاهد بی صداقتی فراوانی بوده‌ایم چون این گروه از طریق حزب حاکم قدرت را به دست آورد و اکنون این حزب همه را متهم می‌کند که با این گروه ارتباط دارند.
پاموک خاطرنشان کرد: مردم با دفاع از حزب عدالت و توسعه در شب کودتا تنها می‌خواستند به طور غیرمستقیم از دموکراسی حمایت کنند.
این نویسنده برنده جایزه نوبل در عین حال از اخراج‌ها و بازداشت‌های دوره پس از کودتای نافرجام در ترکیه انتقاد کرد و این اقدامات را "غیرعادلانه و غیرموجه" توصیف کرد.
پاموک گفت: از همه بی‌اخلاقی‌تر و غیر صادقانه‌تر انداختن چندین خبرنگار به زندان از جمله خبرنگارانی بود که علیه خود گولن کتاب نوشته‌اند.
وی افزود: کار من با وضعیت اضطراری و خلاصی پیدا کردن از دو قاضی دادگاه قانون اساسی شروع شد. اگر شما بتوانید از عالی‌ترین دادگاه ترکیه خلاص شوید می‌توانید هر کاری انجام دهید! اکنون ما شاهد همکاری میان راست افراطی و اسلام سیاسی هستیم. اکنون که راست گرایان در قدرت هستند تلاش می‌کنند حاکمیت قانون و دادگاه‌های قانون اساسی را از بین ببرند. ما دیگر دموکراسی کامل نداریم و تنها یک دموکراسی انتخاباتی محدود داریم. بدون آزادی بیان دموکراسی وجود ندارد و متاسفانه در ترکیه آزادی بیان بسیار محدود شده است.
پاموک در عین حال شرایط مربوط به تبلیغات همه پرسی ۱۶ آوریل بر سر روی کارآمدن نظام ریاست جمهوری اجرایی در ترکیه را غیرعادلانه خواند.
این نویسنده همچنین گفت که به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از بابت پذیرش یک میلیون پناهجو در دو سال پیش احترام می‌گذارد و از این بابت افتخار می‌کند که ترکیه و دولت این کشور در خاک خود میزبان میلیون‌ها پناهجو هستند.
پاموک تاکید کرد: پوپولیسم از مهاجرت سوءاستفاده می‌کند و روح اروپا را می‌کشد. اروپا بنا شده بر شعارهای انقلابی فرانسه یعنی برابری، آزادی و برادری است اما مشاهده حضور پناهجویان در حالت فقر و سیه روزی در کمپ‌ها و پشت کردن به آنها برادری محسوب نمی‌شود. دیگر هیچگونه برادری وجود ندارد و اروپایی نیز بدون برادری وجود نخواهد داشت.
این نویسنده ترکیه‌ای اظهار داشت که اتحادیه اروپا مرتکب اشتباهاتی در گذشته در ارتباط با فرایند پیوستن ترکیه به این اتحادیه شد.
او گفت که مرکل و نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه اساسا نمی‌خواستند ترکیه به این بلوک ملحق شود در حالی که ترکیه بیشترین تلاش‌هایش را در تاریخ خود انجام داد تا بخشی از اتحادیه اروپا شود.
پاموک درباره اوضاع کنونی ترکیه گفت: در حال حاضر سکولاریسم در حال تضعیف در ترکیه است اما دموکراسی بیشتر تضعیف می‌شود.
ترکیه پاموک دموکراسی برادری اکنون اروپا تضعیف آزادی کودتا نویسنده اتحادیه قانون می‌کند اساسی ندارد فرانسه دادگاه پناهجو محدود همچنین کودتای مربوط اظهار سکولاریسم نافرجام مشاهده ارتباط اورهان افزود غیرعادلانه