برگزیده ها
تلاش برای تبدیل کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان به‌منظور ارتقای سطح عملکرد/  نباید اختیارات «اصل ۹۰» را به کمیسیون آیین‌نامه بدهیم

مازندمجلس: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: درصورتی که کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان تبدیل شود، می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

مازندمجلس: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: درصورتی که کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان تبدیل شود، می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمد علی پورمختار در جریان نشست علنی امروز مجلس که به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اختصاص داشت، در تذکری با استناد به ماده ۱۳۴ آیین‌نامه مجلس اعلام کرد: طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح و به کمیسیون برگشت داده می‌شود، تا ۶ ماه قابل طرح نیست و بنابر این از آن‌جا که کمتر از ۶ ماه از این طرح می‌گذرد، تغییرات اساسی هم انجام نشده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این‌که آیین‌نامه داخلی اساس کار مجلس است، خاطرنشان کرد: نباید به دست خودمان اختیارات را محدود کنیم. به‌عنوان مثال در مورد اعتبارنامه‌ها، فردی که هنوز منتخب شناخته می‌شود و به‌طور قانونی نماینده شناخته نمی‌شود، نمی‌تواند خودش اقدامات مربوط به نمایندگی را پیگیری کند.

نماینده اصولگرای بهار و کبودرآهنگ همچنین یادآور شد: به دنبال این هستیم که کمیسیون اصل ۹۰  به دیوان تبدیل شده و عملکرد بهتری داشته باشد اما ماده ۴۸ آیین‌نامه تمام اختیارات قانون‌گذاری در کمیسیون اصل ۹۰ را به کمیسیون آیین‌نامه می‌دهد.

پورمختار در پایان با مخالفت به واگذاری اختیارات کمیسیون اصل ۹۰ به کمیسیون تدوین آیین‌نامه، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ماده ۲۱ نیز حق تذکر و اخطار را از نمایندگان می‌گیرد. می‌توانیم این طرح را دو شوری بررسی کنیم.

مسعود پزشکیان در واکنش به تذکر این نماینده و دیگر نمایندگان مجلس، درنهایت از خروج طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه از دستور کار امروز مجلس خبر داد.

کمیسیون آیین‌نامه اختیارات پورمختار عملکرد نماینده دیوان تبدیل داخلی موادی خاطرنشان شناخته اصلاح نمایندگان حقوقی نباید تذکری قضایی بهتری امروز بررسی