برگزیده ها

مازندمجلس: قائم مقام نخست وزیر ژاپن اظهاراتش را که خطاب به قانون‌گذاران جناح خود در حزب لیبرال دموکرات حاکم بود و می‌توانست به عنوان دفاع از انگیزه هیتلر برای نسل‌کشی در جنگ جهانی دوم تفسیر شود، پس گرفت.

مازندمجلس:
خبرگزاری رویترز گزارش داد: اظهار نظر تارو آسو، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی ژاپن، انتقاد یک گروه یهودی آمریکایی را در پی داشت. این اتفاق در ادامه پوزش کم سابقه بانک مرکزی ژاپن در ماه ژوئن برای تحسین سیاست‌های اقتصادی هیتلر توسط یکی از اعضای هیئت مدیره این بانک صورت می‌گیرد.
آسو در بیانیه‌ای گفت: از کلیت اظهاراتم آشکار است که من نظر به شدت منفی‌ای نسبت به هیتلر دارم و روشن است که انگیزه‌های او نیز نادرست بوده‌اند.
وی عنوان کرد می‌خواسته بر اهمیت ارائه نتایج تاکید کند و قصد دفاع از هیتلر را نداشته‌ است. او گفت: من به عنوان یک مثال به هیتلر اشاره کردم و این کار صحیح نبود. من مایلم اظهارات خود را پس بگیرم.
این اولین گاف آسو نیست؛ او در سال 2013 اظهار نظر دیگر خود را که درباره روند قدرت گرفتن هیتلر بود و به تحسین رژیم نازی تعبیر شد نیز پس گرفت.
در آن زمان و در پی اقدامات ژاپن برای تجدید نظر در قانون اساسی وی با اشاره به تغییر قانون اساسی در ویمار آلمان بدون آنکه کسی از این تغییر مطلع شود، گفت: چرا از این روش درس نمی‌گیریم؟
خبرگزاری کیودو نقل قولی از آسو منتشر کرد که گفته بود: من درباره انگیزه شما به عنوان یک سیاستمدار سوال نمی‌کنم اما نتایج کار، مهم است. حتی اگر هیتلر انگیزه‌‌های خوبی داشت اما در نهایت انسان خوبی نبود چرا که میلیون‌ها انسان را کشت.
مرکز ضد نازی سیمون ویسنتال نسبت به اظهارات آسو ابراز "اندوه و ناامیدی" کرد. رابی آبراهام کوپر، رییس این تشکیلات گفت: این تنها تازه‌ترین مورد از لیست مشکل‌ساز اظهارات غلطی است که کاملا خطرناک هستند. اینگونه اظهارات اعتبار ژاپن را درست در زمان پرتاب موشک‌های کره شمالی، نزد آمریکایی‌هایی که می‌خواهند همبستگی خود را با این کشور که متحد و خواهر دموکراتیک آمریکا است نشان دهند، مخدوش می‌کند.
هیتلر اظهارات عنوان درباره اساسی تغییر انسان قانون نتایج اظهار تحسین گزارش اشاره