برگزیده ها
مازندمجلس: سخنگوی ائتلاف آمریکایی اعلام کرد، نیروهای ائتلاف بعد از اینکه در معرض تیراندازی مکرر نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ترکیه در نزدیکی شهر منبج در شمال سوریه قرار گرفتند، به آن پاسخ دادند؛ اتفاقی که هشداری درباره تنشی خطرناک‌تر بین آنکارا و واشنگتن است.

رایان دیلون، سخنگوی نیروهای ضربت ائتلاف آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی به تبادل آتش با یکی از گروه‌های مخالف در نزدیکی شهر منبج سوریه پرداختند که مورد حمایت ترکیه است. این تبادل آتش برای اولین بار است که رخ داده است.

وی افزود: نیروهای آمریکایی در معرض تیراندازی مکرر در نزدیکی شهر منبج قرار گرفتند. به طوریکه نیروهای گشتی ما در نزدیک مناطق تحت کنترل مخالفان مورد حمایت ترکیه اقدام به گشت‌زنی کردند.

شهر منبج در کنترل کردهای سوری است اما برخی گروه‌های عرب مخالف دولت سوریه نیز در مناطق اطراف حضور دارند. غالب این نیروهای عرب تحت حمایت ترکیه هستند.

دیلون گفت: ما از ترکیه خواستیم به نیروهای مورد حمایتش ابلاغ کند که تیراندازی به نیروهای ائتلاف درست و قابل قبول نیست.

شبکه سی ان ان آمریکا نیز به نقل از منابع نظامی در ائتلاف آمریکا این خبر را تأیید کرد.

به گفته منابع مذکور، تبادل آتش میان دو طرف تلفات جانی نداشته است.

نیروی زمینی آمریکا در چارچوب عملیات ائتلاف تحت امر آمریکا در شمال سوریه مستقر است و از نیروهای دموکراتیک سوریه که ائتلافی با حضور گروه‌های کرد و عرب است، حمایت می‌کند.

ترکیه در سال گذشته در حمله‌ای در نزدیکی مناطق تحت کنترل کردها از گروه‌های مخالف سوری حمایت کرد تا مانع نفوذ کردها در مناطق مرزی‌اش شود.

گروه‌های مخالف مسلح مورد حمایت ترکیه و نیروهای کرد بارها با هم تبادل آتش داشته‌اند.

دیلون گفت: نیروهای گشتی ما طی دو هفته گذشته به طور علنی به گشت‌زنی در منطقه می‌پردازند تا مانع از تنش شوند.

وی افزود: ما این موضوع را به ترکیه ابلاغ کردیم و به گشت‌زنی خود ادامه می‌دهیم اما دائما آماده دفاع از خود در این منطقه هم هستیم.

تبادل آتش بین نیروهای مخالف سوری مورد حمایت ترکیه و گشتی‌های آمریکایی هشدار دهنده تنشی خطرناک بین دو طرف آن هم در زمانی است که ترکیه و آمریکا درباره حمایت و کمک تسلیحاتی واشنگتن به گروه‌های کرد که آنکارا آنها را تروریست و دنباله حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند، با هم اختلاف دارند.

آمریکا ترکیه را به عنوان شریک در جنگ علیه تروریسم مطمئن کرده که این سلاح‌هایی که برای کردها می‌فرستد را مسترد خواهد کرد اما آنکارا تردید دارد که واشنگتن در آینده چنین کاری بکند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بارها به طور تلویحی اشاره کرده که کشورش به طور فوری و بدون مشورت با هیچ قدرتی به هر تهدید کردهای سوریه بر امنیت ترکیه پاسخ خواهد داد.

وی همچنین اخیرا اعلام کرد، کشورش اجازه ایجاد هیچ موجودیت کرد را در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه نخواهد داد.
ترکیه نیروهای حمایت آمریکا سوریه گروه‌های تبادل ائتلاف مخالف نزدیکی آمریکایی مناطق کردها دیلون کنترل واشنگتن گشت‌زنی آنکارا درباره اعلام تیراندازی هشداری گذشته منطقه کشورش منابع بارها کردهای سخنگوی افزود خطرناک‌تر گرفتند دارند ابلاغ