برگزیده ها
حسن‌‌نژاد: امروز آخرین مهلت معرفی وزیر علوم بود / مطهری: آیین‌نامه مجلس به رییس‌جمهوری اجازه معرفی سرپرست را تا ۳ ماه می‌دهد

مازندمجلس: نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر نماینده مرند و جلفا در مورد به اتمام رسیدن مهلت معرفی وزیر علوم ازسوی رییس‌جمهوری تاکید کرد که بنابر تبصره‌ای در یکی از مواد آیین‌نامه امکان معرفی سرپرست وجود دارد.

مازندمجلس: نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر نماینده مرند و جلفا در مورد به اتمام رسیدن مهلت معرفی وزیر علوم ازسوی رییس‌جمهوری تاکید کرد که بنابر تبصره‌ای در یکی از مواد آیین‌نامه امکان معرفی سرپرست وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمد حسن‌نژاد در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر و اخطاری با استناد به ۲۰۴، ۲۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی و اصل ۱۳۵ قانون اساسی اعلام کرد: بنابر آیین‌نامه امروز آخرین مهلت رییس‌جمهوری برای دفاع از وزیر علوم خود بود. روزی که هیات وزیران را معرفی کردند، گفته شد که لازم نیست اسامی همه وزرا یک‌جا معرفی شود و رییس‌جمهوری برای این کار ۲ هفته فرصت دارد. همچنین پس از آن نیز رییس‌جمهوری یک هفته فرصت دارد که از وزرای خود دفاع کند.

او گفت: هم‌اکنون این مهلت ۲ هفته‌ای معرفی هیات وزیران و مهلت یک هفته‌ای دفاع رییس‌جمهوری از وزرا به اتمام رسیده اما وزیر علوم معرفی نشده است.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل ۱۳۵ قانون اساسی مبنی بر امکان معرفی سرپرست به‌جای وزیر تصریح کرد: در اصل ۱۳۵ قانون اساسی تصریح شده که اگر وزیر عزل شود، یا استعفا دهد، یا استیضاح شود یا پس از معرفی به مجلس موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشود، رییس‌جمهوری می‌تواند سرپرست معرفی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم وزیر علوم دولت دوازدهم شامل هیچ کدام از موارد مذکور در آیین‌نامه نمی‌شود، یادآور شد: وزیر علوم نه عزل شده، نه استعفا داده، نه استیضاح شده و نه اساساً معرفی شده که قرار باشد رای اعتماد نگیرد.

او همچنین با تاکید بر عدم رعایت ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص مهلت ۲ هفته‌ای برای معرفی هیات وزیران خاطرنشان کرد: آقای مطهری به‌عنوان رییس وقت مجلس باید تصمیم بگیرید که وقتی هم آیین‌نامه داخلی مجلس و هم قانون اساسی زیرسوال رفته، باید چه کار کنیم. این مسئله باید ازسوی هیات رییسه به‌جای آن‌چه این روزها در دستور داشتیم، در دستور کار مجلس در روزهای قبل و امروز قرار می‌گرفت که این‌طور نشد.

علی مطهری که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در واکنش به این اخطار و تذکر گفت: این اتفاق نادری بود که رییس‌جمهوری فهرست کابینه را تعیین کرده بود اما شب قبل وزیر انتخاب شده، اعلام کرد که نمی‌‎تواند دولت دوازدهم را همراهی کند و این مسئله منجر به آن شد که رییس‌جمهوری در موقعیت انجام شده قرار گیرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این‌که به نظر این تذکر شما درست می‌آید و رییس‌جمهوری تنها ۲ هفته برای معرفی کابینه فرصت دارد اما در تبصره ۲ ماده ۲۰۶ نیز تاکید شده که چنان‌چه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد یا وزارتخانه‌ای به هر دلیلی وزیر نداشته باشد، می‌توان برای سه ماه سرپرست معرفی کرد و همین قید امکان تحقق این مسئله «به هر دلیل» می‌تواند مصداق وضعیت فعلی باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: البته این موضوع آن‌چنان قابل بحث نیست و وقت مجلس گرفته می‌شود.

معرفی رییس‌جمهوری آیین‌نامه اسلامی شورای سرپرست اساسی امروز قانون داخلی هفته‌ای مطهری امکان مسئله تصریح وزیران اعتماد تاکید می‌تواند خاطرنشان کابینه دستور استیضاح دوازدهم همچنین بنابر ازسوی اتمام واکنش اعلام به‌جای نماینده استعفا