برگزیده ها
وقتی یک سازمان ضعیف باشد، همه سوارش می‌شوند/ سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته در جایی ثابت نشده است

مازندمجلس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برخی ادعاها درباره سرطان زا بودن مواد تراریخته گفت:هیچ جایی از نظر علمی مطرح و ثابت نشده که تراریخته سرطان زاست؛ فقط یک حرف هایی را یک نفر دلش می خواهد می زند و بزرگ میشود؛ اگر تراریخته سرطان زاست چرا می خرید و چرا وارد می شود؟

مازندمجلس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برخی ادعاها درباره سرطان زا بودن مواد تراریخته گفت:هیچ جایی از نظر علمی مطرح و ثابت نشده که تراریخته سرطان زاست؛ فقط یک حرف هایی را یک نفر دلش می خواهد می زند و بزرگ میشود؛ اگر تراریخته سرطان زاست چرا می خرید و چرا وارد می شود؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برخی شایعات درباره محصولات تراریخته که گفته می‌شود سرطان‌زا هستند و در دولت قبل نیز مباحثی در این خصوص مطرح بود، گفت: خانم ابتکار اگر ثابت کند، سرطان‌زاست ما تسلیم هستیم.

وی در پاسخ به اینکه پیش‌تر گفته شده بود این موضوع یک مساله سیاسی است، گفت: ما ۷۰ درصد مواد غذایی را از تراریخته تهیه می‌کنیم؛ خوراک دام بیش از ۷۰ درصد تراریخته است. روغن نباتی که شما مصرف می‌کنید تراریخته است. در دنیا ۱۸۰ میلیون هکتار تراریخته کشت می‌شود. این برای کمک به محیط زیست است.عمده تراریخته‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف سم و مبارزه با آفات و بیماری‌هاست. تراریخته با این موضوع مبارزه می‌کند. 

کلانتری افزود: هیچ جایی از نظر علمی مطرح و ثابت نشده که تراریخته سرطان‌زاست؛ فقط یک حرف‌هایی را یک نفر دلش می‌خواهد می‌زند و بزرگ می‌شود؛ اگر تراریخته سرطان‌زاست چرا می‌خرید و چرا وارد می‌شود؟

وی درباره اینکه علت طرح این مباحث چیست، گفت: من نمی‌دانم. اگر تراریخته بد است، اجازه ندهیم وارد شود. ۷۰ درصد خوراک دام و روغن نباتی که وارد کشور می‌شود، تراریخته است؛ اگر بد است چرا وارد می‌کنید؟ چرا زمانی که داخل کشور می‌خواهد تحقیق شود می‌گویید بد است؟

کلانتری در ادامه در خصوص توسعه متوازن و آسیب‌های آن برای محیط‌زیست ادامه داد: محیط زیست در تضاد با توسعه متوازن نیست؛ شما هر جایی با رعایت ضوابط محیط زیست می‌توانید توسعه دهید. مساله این است که جاهایی که به دنبال توسعه هستند، ضوابط محیط‌زیست را رعایت نمی‌کنند. دستگاه مجری باید قوانین محیط زیست را بپذیرد.

وی درباره علت خشک شدن دریاچه عباس آباد نیز گفت: من دلیل آن را نمی‌دانم؛ اما همه دریاچه‌ها و تالاب‌ها با سیلاب زنده‌اند. وقتی سدی ساخته می‌شود، سیلاب مهار می‌شود و دریاچه می‌خشکد. اگر حق آبه آن داده نشود خشک خواهد شد. همه تالاب‌های ما به این دلیل که حق آبه آن داده نشده خشکیده است. دریاچه ارومیه هم تغییر اقلیم در خشک شدن آن نقش کمی داشت و فقط ۱۸ درصد عامل خشکی بود.

وی درباره اینکه آیا نباید از سازمان محیط زیست استعلام گرفته می‌شد، گفت: بله باید استعلام می‌شد اما باید حق آبه هم داده می‌شد. سازمان محیط زیست حق آبه را نگرفته رودخانه که مهار می‌شود مصرف کشاورزی می‌شود؛ همین الان زاینده‌رود اگر به سمت گاوخونی رها شود ، همین آب سر راه برداشته می‌شود. 

کلانتری دراین خصوص که کم کاری از چه طرفی بوده است، گفت: حق آبه باید داده شود.  اگر از مسیر رودخانه هم نرود با لوله امکان‌پذیر است.  وزارت نیرو باید موظف باشد حق آبه بدهد؛ حال یا از مسیر رودخانه یا از لوله. برای مثال کارون حداقل باید ۶۰متر مکعب حق آبه داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا سازمان محیط زیست کم کاری کرده است، گفت: وقتی یک سازمان ضعیف باشد همه سوار آن می‌شوند . 

کلانتری درباره تراریخته و اینکه طرح آن سیاسی است یا نه گفت: حداقل اینکه علمی نیست.

تراریخته درباره اینکه کلانتری توسعه دریاچه سیاسی سرطان می‌شد رودخانه محیط‌زیست متوازن استعلام حداقل ادامه ضوابط رعایت نباتی سرطان‌زاست محصولات سرطان‌زا می‌شوند موضوع مساله می‌خواهد مبارزه خوراک می‌شود؛