برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- شهروندان با دقت در شناسایی سایت‌های اصلی از جعلی می‌توانند از تله‌های شیطانی کلاهبرداران در خصوص‌ جعل درگاه‌های بانکی‌، استفاده از نماده‌های موسسات و شرکت‌ها به صورت فریبنده ، فروش و عدم تحویل کالا ، تحویل کالای بی‌کیفیت و غیره دوری کرده و دست مجرمان را در ارتکاب جرم ببندند.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، در چند سال اخیر شاهد توسعه تجارت الکترونیک بوده‌ایم که قصد دارد بازار سنتی معاملات را کنار بزند و جای واقعی خود را به درستی پیدا کند.برآوردها نشان می‌دهد که خرید اینترنتی ایرانی‌ها از فروشگاه‌های آنلاین سالانه به طور متوسط 60 درصد افزایش می‌یابد‌،رویکرد پلیس فتا با توجه به ماموریت‌های محوله‌اش در مورد تجارت الکترونیک و به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی به دو صورت پیشگیری وضعی یا سلبی که با اتخاذ یک‌سری ‌تدابیر باعث کاهش و حذف موقعیت‌ها و فرصت‌های ارتکاب جرم می‌شود و همچنین پیشگیری اجتماعی یا ایجابی که از طریق آموزش صورت می‌گیرد و با ایجاد پلیس جامعه محور و بالا بردن سطح آگاهی و اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه ملی عرصه را بر ارتکاب جرم مجرمان تنگ می‌کند‌.

این‌ بدان معناست که امکان اشتغال‌زایی و فرصت دهی به فروشگاه‌ها جهت کسب و کار سالم و نهایتا جلب اعتماد کاربران این حوزه فراهم شود‌.

پلیس فتا با رویکرد تقویت فعالیت‌های سالم و بهره‌برداری از مزایای فضای مجازی در خصوص فروشگاه‌هایی که دارای نماد الکترونیک هستند جلسات متعددی با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برگزار نموده و اقدام به اطلاع‌رسانی در خصوص نماد الکترونیک کرده است .

در هنگام خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مراقب باشند زیرا صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و ارایه خدمات هستند ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند‌؛ هرگاه یک وب سایت از شما اطلاعات حساسی را درخواست کرد، لازم است که آن را از جهت امن بودن مورد بررسی قرار دهید؛ توانایی تشخیص امن بودن یک وب سایت‌ جهت جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران، بسیار حائز اهمیت است‌.

 زمانی که شما از یک وب سایت بازدید می‌کنید، اطلاعاتی از سوی کامپیوتر شما به وب سایت ارسال می‌گردد و همچنین بالعکس اطلاعاتی از سوی وب سایت برای کامپیوتر شما فرستاده می‌شود. این تبادل اطلاعات به صورت یک فایل دارای متن صورت می‌پذیرد و بدین معناست که شما قادر به خواندن آن هستید‌.

به طور معمول زمانی‌که شما صفحه یک سایت را در مرورگر خود باز می‌کنید، آدرس آن وب سایت با "HTTP" آغاز می‌گردد و این بدان معناست که سایتی که شما وارد آن شده‌اید سایت امنی نیست‌؛ زمانی می‌توان از امن بودن ارتباط با یک وب سایت مطمئن شد که آدرس آن سایت با کلمه HTTPS آغاز گردد؛ به عنوان مثال شما هنگامی که وارد سایت‌های www.gmail.com یا www.yahoomail.com می شوید در قسمت آدرس مشاهده می‌کنید که بعد از "HTTP" حرف "S" قرار دارد و این بدان معناست که تمامی اطلاعاتی که شما وارد می‌کنید به صورت رمز و کدگذاری شده برای شخص مقابل ارسال می‌گردد؛ در صورتی که آدرس وب سایت به صورت HTTPS بازگشایی گردید به عنوان مثال در مرورگرهای شرکت مایکروسافت شما علامت کوچکی به شکل یک قفل در قسمت انتهایی آدرس بار مشاهده خواهید کرد.

‌این کارشناس ‌در ادامه شاخص‌های دیگری که نشان دهنده امن بودن یک وب سایت هستند را به شرح ذیل برشمرد‌:
بسیاری از شرکت های ارائه دهنده گواهی SSL نظیر Verisign,Geotrust,,SSL.com نمادهای اعتمادی را برای دارندگان سایت فراهم می‌آورند برخی از خصوصیات این نمادها عبارتند از:

• به خوبی در معرض دید قرار دارند: صاحبان فروشگاه‌های آنلاین تمایل دارند که این نشان را به خوبی در معرض دید بازدیدکنندگان سایت قرار دهند. آنها با این عمل می‌خواهند احساس اعتماد و اطمینان را در بین مشتریان خود ایجاد کنند.

• به سختی قابل تکثیر می‌باشند: این نشان‌ها به گونه‌ای طراحی می‌گردند که به سختی توسط کلاهبرداران و مجرمین اینترنتی قابل تکثیر باشد. این نمادها همچنین در تاریخ مشخصی که ذکر گردیده است منقضی می‌شود.

• اتصال تائید کننده: با کلیک بر روی تمامی این نشان‌ها صفحه جدیدی به آدرس سایت صادر کننده گواهی باز می‌گردد که حاوی اطلاعاتی در مورد سایت مورد نظر است.

وی در ادامه تاکید کرد : هموطنان بهتر است از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک (E-namad) معتبر استفاده نمایند، اطلاعات تکمیلی مربوط به این نماد را می‌توانید در سایتwww.enamad.irمشاهده نمائید؛ نماد اعتماد الکترونیک نشانه‌ای است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن‌و تجارت الکترونیک جهت راه‌اندازی کسب‌و کارهای اینترنتی به فروشگاه‌های الکترونیکی اعطاء می‌نمایند.

جعل نماد اعتماد هرچند نشدنی نیست اما راه‌های شناسایی آن چندان سخت به نظر نمی‌رسد و افرادی که حداقل اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند می‌توانند این شیوه‌ها را شناسایی کنند تا گرفتار کلاهبرداری‌های معمول نشوند.

نکته اول درباره شناسایی اصالت یک سایت کسب‌وکار اینترنتی این است که اسم سایت در آدرس enamad.ir جست‌وجو شود چراکه تمامی سایت‏های دارای نماد اعتماد در این آدرس به‌خوبی مشخص شده است؛پس از این مرحله درصورت ورود به سایت باید روی نماد اعتماد کلیک کرد که با انجام این کار صفحه‌ای باز می‌شود که در بالای صفحه نماد اعتماد به‌صورت زنده نمایش داده می‌شود؛ در این صورت است که می‏توان نسبت به واقعی بودن نماد اطمینان حاصل کرد و خرید امنی انجام داد.» در صورتی که لوگو فوتوشاپ باشد در مرحله جست‌وجوی نام در آدرس گفته شده می‌توان متوجه‌‌تقلبی‌بودن‌نماد‌شد.

رعایت موارد امنیتی در سیستم‌های خانگی ، سازمان و ادارات دولتی،تغییر دوره‌ای گذر واژه سیستم‌ها به منظور جلوگیری از سوءاستفاده مجرمان، عدم بازنمودن ایمیل‌های ناشناس به منظور جلوگیری از نصب برنامه‌های جاسوسی و بدافزارها را باعث کاهش وقوع برخی از جرایم سایبری و ناکام ماندن مجرمان در رسیدن به اهدافشان است و  شهروندان می‌توانند در صورت برخورد با این نوع مشکلات ضمن مراجعه به سایت پلیس فتا‌، موضوع را گزارشد کنند.

کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir ،www مشکلات و گزارشات تخلفات خود را ثبت و پیگیری کنید و برای ثبت گزارش تخلف در سایت پلیس فتا‌، ابتدا به قسمت پرسش‌های متداول و اطلاع‌رسانی مراجعه کنید. چنانچه پاسخ پرسش خود را نیافتید، با توجه به موضوع پیام یا گزارش خود، از طریق قسمت مربوطه، اقدام به ثبت گزارش نمایید. به این طریق که ابتدا به قسمت مرکز فوریت‌های سایبری (کادر قرمز رنگ بالای صفحه سمت چپ) مراجعه و با توجه به موضوع خود، از گزینه‌های داخل صفحه شامل ثبت گزارش فروشگاه‌های اینترنتی بدون نماد اعتماد الکترونیکی، ‌ثبت گزارش فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک‌، ثبت گزارش تخلف وب‌سایت‌های متخلف‌، ‌ثبت گزارش وب سایت کلیک دزد،‌ گزارش حملات و رخدادهای سایبری( ویژه ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی) و گزارش حفره‌های امنیتی استفاده کنند.

آرزو خاکپور

کارشناس پیشگیری از جرایم سایبری، مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا

 

اعتماد گزارش اینترنتی الکترونیک فروشگاه‌های اطلاعاتی دارای مراجعه می‌کنید معناست پیشگیری سایبری تجارت شناسایی اطلاعات جلوگیری سایت‌های تمامی می‌گردد استفاده می‌توانند موضوع مجرمان همچنین اطمینان تکثیر مشکلات دارند نمادها دهنده بالای گواهی نشان‌ها کننده الکترونیکی ابتدا دولتی مرحله منظور جرایم ادامه enamad امنیتی کامپیوتر ایجاد کاربران فراهم مربوطه ارتکاب رویکرد جامعه توسعه واقعی آنلاین اقدام اطلاع‌رسانی می‌توان HTTPS عنوان مشاهده معمول ارسال باشند تشخیص کلاهبرداران راه‌اندازی صورتی