برگزیده ها
رصد و شناسایی بیش از ۵ هزار پرواز در آسمان ایران و اطراف کشورتوسط پدافند هوایی

مازندمجلس: معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ، اظهار کرد: در حال حاضر رصد و شناسایی بیش از پنج هزار پرواز در آسمان ایران و اطراف ایران توسط پدافند هوایی انجام می شود.

مازندمجلس: معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ، اظهار کرد: در حال حاضر رصد و شناسایی بیش از پنج هزار پرواز در آسمان ایران و اطراف ایران توسط پدافند هوایی انجام می شود.

به گزارش ایلنا ،امیرسرتیپ ابوالفضل سپهری راد، با بیان اینکه پدافند هوایی باید همیشه بر اساس وظایف و مسئولیتی که بر عهده دارد، در بالاترین سطح آمادگی دفاعی و رسمی قرار داشته باشد، تصریح کرد:‌ قرارگاه پدافند هوایی ارتش از معدود یگان‌های نیروهای مسلح است که دارای ماموریت های دائمی وشبانه روزی است .

وی ادامه داد : قرارگاه پدافند در زمان صلح و جنگ به صورت شبانه روزی ماموریت رصد دائمی ، لحظه ای و بدون وقفه هوا و فضای کشور و تامین امنیت آن را بر عهده دارد. پدافند هوایی اگر دیده نمی شود اما حضور دارد و این حضور اقتضایی و مقطعی نیست و نمی تواند باشد؛ چرا که تامین امنیت هوا و فضا نیازمند حضوری دائمی ، رصد شبانه روزی با استفاده از ابزارهای پیچیده و مغزافزارهای متخصص و متعهد است.

وی افزود : می توانیم نتیجه بگیریم که پدافند هوایی یکی از ستون های اساسی و اصلی تامین امنیت هوا و فضا است ،اثر اقدام آن راهبردی است و حضور دائم اش هم با امواج رادار دار و شبکه های شنودآن است.گرچه شاید مردم آن را احساس نکنند.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در ادامه به برخی اقدامات پدافند هوایی کشور طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت:‌ به زمین نشاندن هواپیمای جاسوسی آر- کیو ۱۷۰ در آذرماه ،۱۳۹۰ شرکت در عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی در اسفند ۸۸ ، حضور در عملیات انهدام پهباد هرمس رژیم صهیونیستی در شهریور ۹۳ ،عملیات فرود اجباری هواپیمای ایساف در فرودگاه بندرعباس در شهریور ۹۳ ، از جمله این ماموریت ها است.

سپهری راد خاطر نشان کرد : هواپیمای ایساف از قندهار راهی دبی بود ولی خود را به اسم جعلی معرفی کرد و ما متوجه این موضوع شدیم . این هواپیما حامل ۱۴۰ مسافر نظامی بود و در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و بازداشت نظامی شد و بعد از عذرخواهی اجازه بازگشت آن به مسیراش داده شد.

وی همچنین کنترل صحنه هوایی عملیات دستگیری ملوانان آمریکایی در جزیره فارسی در سال ۹۴ ۱۳را یکی دیگر از عملیات های پدافند هوایی عنوان کرد و گفت: دستگیری این افراد در ساعت هفت بعداظهر رخ داد اما جدال لفظی با هواپیماهای جنگنده و هواپیماهای گشت آمریکا توسط پدافند هوایی مدیریت شد و حدود ۵ الی ۶ ساعت این جدال ادامه داشت واز یک تشنج هوایی جلوگیری شد.

وی در مصا حبه با رادیو گفتگو به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی ادامه داد:‌در سال ۱۳۹۳ سازمان هوانوردی جهانی که مرکز آن در مونترال کانادا است ، آسمان ایران در منطقه غرب آسیا را امن ترین آسمان عنوان کرد.

این مقام مسئول در پدافند هوایی تصریح کرد : در حال حاضر رصد و شناسایی بیش از ۵ هزار پرواز در آسمان ایران و اطراف کشورمان توسط پدافند هوایی در حال انجام است.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء‌ با بیان اینکه پدافند هوایی خود را برای مواجهه با دشمنان فرامنطقه ای آماده کرده است، خاطرنشان کرد :‌ما کشوری بودیم که سالها در تحریم به سر می بردیم و همزمان تهدید می شدیم ولی علارغم این مسائل ، امروز می توانیم ادعا کنیم که پدافند هوایی کشور از صیانت هوایی به سیادت هوایی رسیده است.

 

هوایی پدافند قرارگاه آسمان عملیات معاون ادامه اجرایی ماموریت هواپیمای تامین امنیت دستگیری دائمی پرواز الانبیاء اطراف شناسایی بندرعباس فرودگاه نظامی عنوان هواپیماهای ایساف شهریور توانیم شبانه تصریح اینکه سپهری