برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > مجلس - قرائت نام ده نماینده منظم مجلس در سه ماه اخیر، در جلسه علنی مجلس، تذکر دیگر نماینده ها را به همراه داشت.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی امروز اسامی 10 نماینده‌ای را که منظم‌ترین حضور را در جلسات علنی و کمیسیون‌های تخصصی در سه ماهه اول اجلاسیه دوم دوره دهم مجلس داشتند را قرائت کرد. {اینجا}

قرائت نام ده نماینده فعال و منظم تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی با استناد به ماده ۲۴ آیین نامه داخلی را در پی داشت. او گفت: اقدام هیئت رئیسه در اعلام اسامی منظم‌ترین و فعال‌ترین نمایندگان مجلس خوب است اما به نظر می‌رسد که باید اسامی نمایندگان که در رای گیری شرکت می کنند و یا نمی کنند نیز به صورت شفاف بر روی سایت‌ها قرار گیرد. در روند تهیه طرح‌ها هیئت رئیسه نمی تواند نظری نسبت به ماهیت آن بدهد.

مجلس نسبت به قبل منظم تر شده است

علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی در این باره گفت: بنده سه دوره نماینده مجلس بودم گواهی می‌دهم که مجلس دهم منظم‌تر از دو مجلس قبل بوده است.

اگر هیئت رئیسه اسامی نامنظم ترین نمایندگان را معرفی می کرد جای بحث بود

داستان به همین جا ختم نشد در ادامه محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس به سوء برداشت برخی از رسانه‌ها نسبت به اعلام اسامی منظم‌ترین و فعال‌ترین نمایندگان در سه ماه اخیر انتقاد کرد وگفت: این کار برای حفظ نظم و انضباط و بالابردن میزان مشارکت در جلسات مجلس انجام شده است. براساس ماده ۲۴ آیین نامه حفظ نظم و انضباظ جلسات مجلس از وظایف هیئت رئیسه محسوب می شود. معرفی این افراد بدان معنا نیست که سایر نمایندگان نظم ندارند این عبارات ناصحیحی که در برخی از سایت‌ها و فضای مجازی نسبت به نماینگان درج شده درست نیست. چون مثلا نفر یازدهم در موضوع منظم بودن اختلافش با نفر دهم در چند دقیقه است. لذا از رسانه‌ها خواهشمندم به این موضوع دقت کنند. این اقدام هیئت رئیسه برای بالابردن میزان مشارکت در جلسات مجلس انجام شده است. طبیعتا اگر اعتراضی به این موضوع باشد هیئت رئیسه به تجدید نظر می پردازد اما به طور کلی این کار خارج از آیین نامه نیست. این اقدام راهکاری تشویقی برای حفظ نظم و انضباط در مجلس است اگر هیئت رئیسه اسامی نامنظم ترین نمایندگان را معرفی می کرد جای بحث بود.

هیئت رئیسه حرمت نشکند

سیدکاظم دلخوش نیز با استناد به مواد ۲۴، ۲۴ و ۲۶ آیین نامه در تذکری با تاکید بر لزوم حفظ حرمت نمایندگان از سوی هیئت رئیسه گفت: اینکه چه کسانی به عنوان منظم ترین و فعالترین نمایندگان معرفی شده اند مورد اعتراض نیست و حتی از معرفی آنها خوشحالم، بحث من درباره روش و ماهیت این کار است. در کدام قسمت از آیین نامه آمده است که هیئت رئیسه نام 10 نماینده را به عنوان منظم ترین و فعالترین از تریبون مجلس قرائت کند. آن‌هم در شرایطی که هیئت رئیسه به تعدادی از نمایندگان مجوز حضور در جلسات دیگر را می‌دهد که نمونه بارز آن حضور ۴ ماهه تعدادی از نمایندگان در حوزه انتخابیه برای نظارت بر انتخابات شوراهاست. وقتی نماینده ای با مجوز هیئت رئیسه در جلسات دیگر حضور دارد چطور می تواند در مجلس باشد و برای اعلام حضور انگشت بزند. بهتر است هیئت رئیسه به جای این کارها حرمت مجلس و نمایندگان را حفظ کند و آن را نشکند.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین به قرائت گزارش در مورد لغو سخنرانی مطهری در مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: سوال ما این است که چطور برای لغو سخنرانی آقای مطهری گزارشی تهیه می شود اما وقتی به نماینده دیگری بی‌احترامی می شود به آن توجهی صورت نمی گیرد. قطعا ما براساس قانون با آقای مطهری از حیث نمایندگی مجلس در یک ردیف هستیم و باید به صورت یکسان به همه نگاه شود.

دلخوش همچنین از انتشار برخی از عکس‌ها از نمایندگان انتقاد کرد و افزود: وقتی هیئت رئیسه برنامه مشخصی ندارد، گاهی عکسی از یک گوشه مجلس منتشر می شود که آخرش منتهی به بی‌احترامی به نمایندگانی می شود که منتخب مردم هستند.

وی افزود: من از صداوسیما هم گله دارم که در برخی از برنامه ها مجلس را مسخره می کنند. اما نمایندگان به عنوان منتخب مردم محترم هستند و برای ملت زحمت می‌کشند. حداقل هیئت رئیسه حرمت ما را نگه دارد.

علی مطهری نیز در پاسخ به این تذکر گفت: در اعلام اسامی افراد منظم در مجلس حضور نمایندگان در ماموریت و کارهای مجلس نیز لحاظ شده است ولی به هر حال اگر نمایندگان این تصمیم را خوب نمی دانند، می توان این موضوع را مجددا در هیئت رئیسه مطرح کرد. وی در عین حال گفت که این تصمیم خوبی است که فکر می کنم آثار مثبتی نیز به دنبال خواهد داشت. حرفهای شما در مورد رسانه ها درست است.

29212

رئیسه نمایندگان اسامی نماینده جلسات اعلام معرفی مطهری قرائت موضوع منظم‌ترین عنوان اقدام فعالترین افراد دلخوش نشکند بی‌احترامی برنامه منتخب تصمیم افزود براساس همچنین سخنرانی تعدادی رسانه‌ها فعال‌ترین سایت‌ها استناد دلیگانی مسخره گزارش تواند ماهیت بالابردن میزان انضباط انتقاد نامنظم مشارکت