برگزیده ها
مقام مسئول:نگرش مثبت وزیران به بخش خصوصی به تقویت این بخش کمک می کند

مازندمجلس: تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، با اشاره به شروع به کار دولت دوازدهم گفت: نگرش مثبت وزیران صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی به توسعه بخش خصوصی ‌می‌تواند به برداشته شدن گام‌هایی برای تقویت این بخش کمک کند.

مازندمجلس: به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، «محسن بهرامی ارض‌ اقدس» بر لزوم اصلاح ساختار نظام بانکی، ضرورت نگرش جامع به مسایل اقتصادی و حضور موثر اتاق در اجلاس تجاری ایران و عراق تاکید کرد.
بهرامی افزود: معاونت اقتصادی رییس‌جمهوری پس از 22 سال که مرحوم محسن نوربخش تصدی آن را برعهده داشت، مجدد احیا شد و لازم است در این معاونت به صادرات بیش از سایر امور اقتصادی توجه شود.
رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات، با اشاره به قاچاق گسترده محصولات آرایشی به کشور گفت: شاید لازم باشد از طریق ساماندهی واردات رسمی این محصولات با قاچاق آن مبارزه شود.
وی در باره اثر تثبیت نرخ ارز بر صادرات نیز گفت: اقتصاد ایران در چهار سال گذشته، حدود 60 الی 65 درصد تورم تجمیعی داشته است به این معنا که هزینه تمام شده کالاها 60 درصد افزایش یافته است امابهای این کالا در بازارهای جهانی 60 درصد افزایش نیافته و صادرکنندگان ایرانی نمی‌توانند کالای خود را با این میزان افزایش به فروش برسانند؛ ضمن اینکه نرخ ارز نیز تثبیت شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه اساس کار گمرکات همچنان بر واردات استوار است، افزود: صادرکنندگان نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه در اختیار ندارند و شایسته است با تدابیری، خرید مواد اولیه برای صادرکنندگان مدت‌دار شود.
وی از اهمیت بازنگری در مراوده با کشورها سخن گفت و افزود: باید کشورهای هدف تجاری در اولویت قرار گیرند و ضوابط انتخاب رایزنان نیز مورد بازنگری قرار گیرد.
بهرامی افزود: براساس ضوابط انتخاب رایزنان، این افراد باید 10 سال سابقه کارمندی در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را داشته باشند. در حالی که ‌می‌توان از ظرفیت فعالان اقتصادی خوشنام که با کشورهای هدف، مراودات تجاری دارند یا با این کشورها آشنا هستند، بهره گرفت.
تلاش برای خصوصی‌سازی واقعی، اصلاح قانون کار، اصلاح قانون تامین اجتماعی و استفاده از فناوری‌های نوین، تسهیل به کارگیری مشاوران خارجی از دیگر پیشنهاداتی بود که او برای تسهیل تجارت و توسعه صادرات به کارشناسان سازمان اداری و استخدامی ارایه کرد.
رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: بر اساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت مکلف شده است بدون مشورت با بخش خصوصی مصوبه یا دستورالعملی نداشته باشد اما هم اکنون مکانیزمی برای اجرا این قانون وجود ندارد و لازم است مکانیسمی در این بخش طراحی شود.
وی تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که در انتخاب مدیران میانی، فعالان اقتصادی که دارای قابلیت‌هایی هستند نیز مورد توجه قرار گیرند، حتی در کنار مدیران دولتی افرادی از بخش خصوصی به عنوان مشاور گمارده شوند.
بهرامی پیشنهاد کرد که با تشکیل یک کارگروه متشکل از کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران و سازمان اداری و استخدامی، مواردی که منجر به توسعه صادرات ‌می‌شود، دسته‌بندی و برای ارایه به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شود.
در ادامه «شراره بخت‌جو» رئیس امور توسعه دولت الکترونیک در سازمان اداری و استخدامی با اشاره به تکلیف ستاد اقتصاد مقاومتی، درباره اصلاح ضوابط تجارت خارجی برای توسعه صادرات غیرنفتی گفت: در مذاکره با نهاد‌های ذیربط در امر تجارت خارجی با فهرستی از موانع توسعه صادرات مواجه شدیم که قصد داریم با برگزاری نشست هایی با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان این فهرست را کامل کنیم.
بخت‌جو تاکید کرد: شناسایی به عنوان گام اول و ضروری باید با کمک فعالان اقتصادی و صادرکنندگان برداشته شود تا دید درست و دقیقی از مشکلات و موانع موجود به دست دهد.
وی ماموریت سازمان اداری استخدامی کشور را اصلاح فرآیند و اصلاح ساختار دانست و افزود: اگر مدت زمان صدور کالا 10روز است، با اصلاح فرآیند‌ها ‌می‌توان این زمان را به زمان کمتری تقلیل داد.
این مقام مسئول افزود: قصد داریم تا یک ماه آینده احکامی را که هر سازمان با اجرای آنها ‌می‌تواند در تسهیل صادرات سهیم شود، استخراج کنیم، سپس آن را برای تصویب به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه ‌می‌کنیم و پس از تصویب این احکام، اجرای آن را نظارت خواهیم کرد. در این زمینه خواهان همکاری اتاق تهران هستیم.
در ادامه اعضای کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران به معرفی موانع صادرات پرداختند.
تمرکز امر صادرات در معاونت اقتصادی رییس‌جمهوری، تعدیل نرخ ارز، تقویت روابط بین‌المللی، تقویت دولت الکترونیک، بازنگری تعرفه‌ها، مدیریت صادرات مواد اولیه، ایجاد تمرکز در حوزه پتروشیمی به عنوان تولیدکننده یکی از اقلام عمده صادراتی از جمله مواردی بود که توسط اعضای کمیسیون مطرح شد.
دومین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران؛ پروژه سازمان اداری و استخدامی برای توسعه صادرات، ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری به سازمان اداری و استخدامی در باره تغییر و اصلاح ضوابط و مقررات برای توسعه صادرات غیرنفتی را مورد بررسی قرار داد.
اعضای کمیسیون در این نشست با تاکید بر لزوم رفع موانع صادرات غیرنفتی، از کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات خواستار پیگیری و تلاش برای رفع این مشکل با رایزنی با نهادهای مسئول شدند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام **1070**1561** خبرنگار: فریبا بابائی **انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

بخش خصوصي

اتاق تهران

محسن بهرامي ارض‌ اقدس

صادرات توسعه اقتصادی تجارت تسهیل اصلاح کمیسیون افزود اداری استخدامی تهران صادرکنندگان اقتصاد فعالان مسئول ضوابط قانون موانع بهرامی تاکید عنوان مقاومتی بازنگری غیرنفتی خارجی اعضای اولیه معاونت تجاری خصوصی تقویت افزایش ادامه ساختار مواردی بخت‌جو تمرکز الکترونیک اجرای داریم مدیران ایرنا تصویب ارایه گیرند واردات کشورهای کشورها تثبیت رایزنان ‌می‌توان رییس‌جمهوری اینکه اشاره قاچاق محصولات اکنون