برگزیده ها
کتاب می‌تواند داروی شفابخش یا سم مهلک باشد/ باید شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود

مازندمجلس: آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر ارشاد گفت: وزارت‌ارشاد در نظام اسلامی از حساس‌ترین وزارت‌خانه‌هاست و اینکه حکومت اسلامی مرکب از جمهوریت و اسلامیت است و هر دو نیز رکن مهم هستند.

مازندمجلس: آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر ارشاد گفت: وزارت‌ارشاد در نظام اسلامی از حساس‌ترین وزارت‌خانه‌هاست و اینکه حکومت اسلامی مرکب از جمهوریت و اسلامیت است و هر دو نیز رکن مهم هستند.

به گزارش ایلنا، آیت الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب اظهار داشت: آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا با این وزارتخانه آشنا هستند.

وی افزود: حوزه‌های هشت‌گانه وزارت‌ارشاد بسیار حساس و گسترده است ولی در میان این‌ها برخی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از برخی دیگر هستند که آنها را باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار داد. مساله کتاب از حوزه‌های بسیار حساس است، امروز کتاب‌های زیادی نوشته می‌شود و نظارت بر کتاب کار را مشکل کرده، کسانی باید باشند که همه کتاب‌ها را مطالعه و نظر دهند، کتاب می‌تواند داروی شفابخش و یا سم مهلک باشد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: برخی ممکن است به‌صورت کتاب، مطلبی بنویسند ولی در یک صفحه از کتاب سم خود را ریخته و باعث انحراف تعداد زیادی از مردم شوند. باید کنترل کتاب‌ها را جدی بگیریم و نباید عناوین کتاب‌ها و نویسندگان  آنها فریبنده باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به حوزه فیلم و سینما گفت: مطالب زیادی است که می‌تواند به وسیله سینما جامعه را تحریف و یا هدایت کند، آنها هم به‌صورت غیرمحسوس ممکن است لابه‌لای فیلم جاسازی شده باشد، در این زمینه هم باید خیلی دقت شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: فضای مجازی از این نظر که در دسترس همه افراد است از حساسیت بالایی برخوردار است. فضای مجازی نیروی خوبی است ولی استفاده از آن بسیار مهم است.

وی ادامه داد: باید شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود و آنچه مردم از جهات مثبت از فضای مجازی به دست می‌آورند درآن شبکه باشد و مطالب زیان‌بار، مضر و منحرف‌کننده نباشد. باید ضمانت اجرایی خوبی هم باشد که مردم دنبال این بروند ولی فضای فعلی از نظر پهنای باند متفاوت باشد تا افراد به سمت شبکه ملی اطلاعات بیایند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بیگانگان در فضای مجازی جنایت می‌کنند، هر چه در گوشی‌ها قرار دارد قابل انتقال است و حتی می‌توانند حرف‌ها را تحریف کنند و باید برای این کار بدیلی ایجاد شود تا نیاز مردم از فضای مجازی تامین و فاقد بدآموزی باشد.

وی ادامه داد: افراد مطلع می‌گویند در آمریکا فضای مجازی در اختیار جوانان و افراد بزرگسال متفاوت است درحالی‌که در کشور ما هیچ تفاوتی ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ما گروهی داریم که به‌صورت تخصصی در زمینه فضای مجازی فعالیت دارند و مطالبی را استخراج کردند که در زمینه عقاید، اخلاق، مسائل سیاسی و فرهنگی بسیار خطرناک است، دشمن در فضای مجازی مشغول کار است.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی که ریاست آن با رئیس جمهور است باید این کار را جدی بگیرد چرا که فضای مجازی می تواند بنیاد کشور را مورد هدف قرار دهد.

وزیر ارشاد: هر مسئولیتی باید با نگاه خدمت به دین باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: ما باید به خون شهداء احترام بگذاریم و هر مسئولیتی با نگاه خدمت به دین باشد.

وی ادامه داد:  از دوران ده سالگی وارد حوزه شدم و عملا به صورت پیوسته در قم در حال رفت و آمد بودم و شاید این فرصتی باشد که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم به اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی خدمت کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مسئولیت در این سمت سنگین است، تاکید کرد: ما نیازمند دعا و راهنمایی های مراجع عظام هستیم.

صالحی یادآور شد: وزارت ارشاد در حوزه‌های اوقاف، حج و زیارت، قرآن و عترت، کانون فرهنگی هنری مساجد و بنیاد امام‌رضا(ع)، معاونت فرهنگی، سینمایی، مرکز رسانه های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و صندوق هنر است.

وی بیان کرد: نیازمند همراهی‌های بیشتر از سوی مراجع هستیم، از طرفی به‌دنبال نقطه اتصال دین و فرهنگ به همراه حوزه و روحانیت هستیم یعنی در بخش نظارت و بخش عملیاتی نیازمند کمک هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: حوزه و روحانیت اید مطالبات خود در زمینه فرهنگی را با ما در میان بگذارند.

وی گفت: وزارت ارشاد یک مجموعه متکثر و مهم است و گاهی ممکن است تصویر تقریب‌گرایانه ایجاد شود که اگر یک بخشی مشکل داشته باشد همه بخش ها مشکل دارند در حالی که چنین تصویری نباید باشد چراکه ارشاد یک مجموعه گسترده است.

صالحی خاطرنشان کرد: باور داریم حوزه در همه هشت محور ارشاد ظرفیت قابل توجهی برای کمک به ارشاد دارد، آبروی ما آبروی حوزه است و اگر اشکال و شکستی پدید بیاید باید به خدا پناه برد، در معاونت فرهنگی یک اتاق فکری با حضور شخصیت‌های حوزوی را تشکیل دادیم و کمک کرد که مشکلی پیش نیاید.

ارشاد اسلامی فرهنگ مجازی فرهنگی هستیم صالحی بسیار به‌صورت زمینه افراد خاطرنشان مکارم ایجاد شیرازی وزارت نیازمند مکارم‌شیرازی ادامه دیدار آیت‌الله می‌تواند کتاب‌ها حوزه‌های افزود زیادی اطلاعات روحانیت بنیاد آبروی ارتباطات مسئولیتی مراجع دارند مجموعه معاونت شفابخش نباید اشاره نظارت گسترده اینکه سینما مطالب متفاوت داروی وزارت‌ارشاد تحریف داریم