برگزیده ها
نگاهی به دولت یازدهم با چشم اندازی به دولت آتی

مازندمجلس: سیاست > مجلس - **پروانه سلحشوری

مازندمجلس:هفته دولت است و به همین بهانه شاید بد نباشد نگاهی هرچند کوتاه و گذرا به عملکرد دولت داشته باشیم؛
دولت تدبیر و امید در چهارسال اول خود عملکردقابل قبولی داشت و توانست بسیاری از مشکلاتی که کشوربا آن دست به گریبان بود را یا کنترل کند و یا در جهت بهبود آن گام بردارد. در عرصه اقتصادی، این دولت یازدهم بود کهتوانست تورم را مهار کند و با وجود رکود، هر ساله رشد اقتصادی مثبت رقم بزند. زمان آغاز به کار دولت یازدهم، رشد اقتصادی منفي 6 بود ولي امروز رشد اقتصادی دو رقمی شده است.  

هرچند برخی عنوان می کنند که اين رشد اقتصادی ناشی از فروشنفت است، اما حتی اگر این فرضیه را نیز بپذیریم، باید گفت همین افزایش فروش نفت نیز نتیجهدستاورد دولت بوده است؛ مضاف بر آنکه نمی توان همه رشد اقتصادی را ناشی از فروش نفتدانست؛ چراکه تحرکات اقتصادی از جمله جذب سرمایه خارجی در این خصوص صورت گرفته است.

در حوزه سیاست خارجی نیز در این سال‎ها کشور یکجهش بلند داشت؛ فارغ از موضوع برجام که موفقیتی مسلم در عرصه دیپلماسی محسوب میشود، در زمینه روابط بین الملل نیز ما شاهد توسعه روابط با دیگر کشورها بودیم بهگونه ای که برخلاف سال های قبل از 92 که روابط خارجی ما محدود به چند کشورآفریقایی و آمریکای لاتین شده بود، امروز علاوه بر آنها، کشورهای اروپایی برایتوسعه روابط با ایران اصرار دارند.

امروز تنش زدایی به جای تنشزایی سرلوحه کار دولت قرار گرفته و ازهمین منظر می بینیم که ایران هراسی، جای خود را به اعتبار قابل قبول داده است. قرارداد لغو روادید میان ایران و صربستان یکی از نشانه‌های آن است که از دستاوردهای دولت است.

درعرصه سیاست داخلی نیز ما شاهدیم که مجوزهایقابل توجهی از سوی دولت و وزارت کشور برای فعالیت احزاب و سمن‌ها صادر شده است ودر این زمینه تفاوت فاحشی با گذشته به چشم مي‎خورد.

دولت یازدهم در زمینه به کارگیری زنان نیز رشدقابل توجهی داشته است و براساس آمار خود دولت، با رشد 68 درصدی در اين زمينه مواجه بوده ایم. به گونه ای که علاوه بر حضور معاونان و مدیران زن در کابینه، اولین زن سخنگویوزارت خارجه در دولت یازدهم مشغول بکار شد و یا اولین سفیر زن در دولت یازدهمانتخاب شد. مضاف بر آنکه در دولت یازدهم یکزن به عنوان مدیر شرکت هواپیمایی ایران ایر انتخاب شد. ناگفته نماند در این دولتتلاش شد موانع موجود بر سر راه استخدام زنان نیز مرتفع شود.

البته در کنار تمام موفقیت‎ها انتقاداتی نیزوجود دارد که در این رابطه می توان به آسیب های اجتماعی اشاره کرد؛ حوزه ای که نیاز به توجه ویژه دارد وباید وزارت رفاه، وزارت کشور و دیگر سازمان ها و ارگان ها وارد کار جمعی شوندتا این معضلات نیز حل شود.

علاوه بر آسیب‌های اجتماعی مذکور برخی حوزه ها مانند محیط زیست نیز از زمره مواردیاست که باید جدی تر گرفته شود، امروز ما به خود کفایی گندم افتخار می کنیم، اما آیاارزش میزان آبی که از دست می رود را دارد؟!

در حوزه فرهنگ نیز انتقاداتی وجود دارد و بهبرخی مطالبات پاسخ داده نشده است. برای مثال ما هنوز شاهد پدیده لغو کنسرت‎ها هستیم و نوعی ناهمگونی در این حوزه وجود داشت که امیدواریم در دولت دوازدهم مرتفع شود.

با همه اين فراز و فرودها، دولت دوازدهم با همراهیگسترده مجلس شورای اسلامی سکان امور اجرايي کشور را به دست گرفته و امید است نقاط قوت در ایندولت همچنان در اوج بمانند و نقاط ضعف با بهترین استراتژی ها به نقاط قوتبدل شوند.

**رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم 

27217

اقتصادی یازدهم روابط امروز گرفته وزارت علاوه زمینه خارجی مرتفع انتقاداتی اجتماعی اولین دوازدهم هرچند نگاهی عنوان توجهی سیاست