برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - روزنامه سیاست روز نوشت:پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم میل باطنی حضرت امام(ره) دولت موقت به تیم مرحوم بازرگان سپرده شد و آنچه که نباید اتفاق می‌افتاد، افتاد و استعفای دولت موقت صورت گرفت. آنها سهم خود را از انقلاب می‌خواستند، اما عملکرد کوتاه نهضت آزادی ماهیت آنها را روشن ساخت.

مازندمجلس:
استعفای دولت موقت چند دلیل داشت، دولت بازرگان زمانی روی کار آمد که تب و تاب انقلابی فروکش نکرده بود، جوش و خروش انقلابی همچنان در کشور حاکم بود در حالی که دولت موقت در پی سیاست مدارا، مماشات و محافظه کارانه بود.
چنین سیاستی برای انقلاب اسلامی ایران که در قرن حاضر نمونه آن یافت نمی‌شود، باعث پس رفت انقلاب می‌شد. زمانی که مرحوم بازرگان و تیم دولت او انقلاب اسلامی را متضاد و مغایر با سیاست‌های خود دیدند دست به استعفا زدند.
پس از آن هم که ماجرای خیانت‌هایی که نهضت آزادی انجام داد و دستور حضرت امام(ره) به وزیر کشور وقت برای جلوگیری از فعالیت این جریان سیاسی پیش آمد.
اما مرحوم ابراهیم یزدی یک حسن داشت، او در ایران ماند و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی همچنان یک مخالف بود، اما سعی کرد بی‌قانونی نکند، در حالی که چند تن از هم‌فکران و هم‌قطاران او از ایران رفته و به دامن اجانب غش کردند.

مرحوم ابراهیم یزدی را نمی‌توان مطلق سیاه یا سفید دید، هر کسی در این دنیا، خوب و بدهایی دارد که جملگی با هم باید دیده شود.

 

23302

ابراهیم اسلامی مرحوم انقلاب انقلابی بازرگان زمانی همچنان