برگزیده ها

مازندمجلس: یک چهره اصلاح طلب می گوید:هدف انتقادها به فراکسیون امید انتقام‌گیری از عارف نیست.

مازندمجلس:

امید کرمانی‌ها: این روزها نحوه مدیریت محمدرضا عارف درشورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و فراکسیون امید محل مناقشه نیروهای اصلاح طلبشده است، گروهی دفاع می کنند و گروهی به انتقاد و نقد صریح روی آورند. 

علی تاجرنیاعضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز از جمله منتقدان است و می گوید: دوستان آدرسغلط می دهند که رأی آوری لیست امید را موفقیت شورای عالی اصلاح طلبان تلقی میکنند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

***

به نظر می رسد اختلاف دیدگاهی بین اصلاح طلبانداخل مجلس و خارج از مجلس وجود دارد، اصلاح طلبان خارج از مجلس معتقدند فراکسیونامید آن طور که باید در مسئله رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی وارد عمل نشد، درمقابل اعضای فراکسیون امید می گویند کسانی که خارج از مجلس هستند و انتقاد می کنندآشنایی لازم را با فضای داخل مجلس ندارند، شما سابقه حضور در مجلس ششم را داشتید،نظر شما چیست؟

اگر فراکسیون امید در مجلس صاحب اثر است بایدببنیم این اثر کجا خود را نشان می دهد. به نظر من فراکسیون امید درباره رأی اعتمادوزرا به لحاظ عملکرد کاملا منفعل بود چون اگر با وزرایی مخالفت جدی داشت، هیچ کدامآنها نیفتادند و توانستند رأی اعتماد بگیرند، در مقابل اگر با وزیری موافق بود نتوانستدر واقع فضای سیاسی را به گونه ای کنترل کند که مسائل منطقه ای بر نگرش سیاسی غالبنشود.

وقتی وزرای منتسب به جریان اصولگرا رأی بالایی در مجلس می آورند اما آقای بیطرف به عنوان معدودی از وزرای اصلاح طلب نمی تواند رأی لازم را بیاورد، نشان میدهد که فراکسیون امید نتوانسته نقش فعال خودش را ایفا کند و اگر می گوید فعال استبنابراین به نوعی در عدم رأی آوری آقای بی طرف نقش داشته، پس باید بگوید به چهدلیل به کارنامه آقای بی طرف رأی منفی داده است.

مسلما مباحث و مسائل درون مجلس چهدر حوزه رأی نمایندگان و چه در حوزه سایر طرح ها و لوایح متأسفانه بدون ارادهفراکسیون امید رقم می خورد و اگر تک مهره هایی در فراکسیون امید در قالب نطق هایپیش از دستور، تذکرات یا فعالیت های اثرگذار، عملکردی دارند این را نباید به عملکردفراکسیونی امید تعمیم بدهیم بلکه این رفتارهای تک چهره ای است که وجود دارد. درمجموع اگر عزیزان اعضای فراکسیون امید یک نگاهی به میزان آرای وزرا با گرایش هایسیاسی مختلف بیاندازند، عملا به خوبی متوجه می شوند که نقش آنها خیلی برجسته درمجلس نیست.

این تحلیل هم در رسانه ها دیده می شود که برخیاصلاح طلبان از آقای عارف در موضوع بسته شدن لیست انتخابات شوراها قصد انتقام گیریدارند و با این هدف مدیریت آقای عارف را در فراکسیون امید زیر سئوال می برند، آیااین طور است؟

خیر، من فکر می کنم آقای دکتر عارف یک چهرهاصلاح طلبی است که با کنارگیری اش در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یکی از برجستهترین نقش ها را در پیروزی اصلاح طلبان داشت اما واقعیت مطلب این است که متأسفانه درشورای عالی سیاستگذاری و فراکسیون امید نقش احزاب قدرتمند و صاحب اثر در جبهه اصلاحاتکمرنگ و اشخاص حقیقی نقش پررنگ شده است. معتقدم چه در تهیه لیست ها، چه در بحثتشکیل فراکسیون ها و هدایت کار، اینها یک کار کاملا تشکیلاتی و حزبی است متأسفانهدوستان ما در فراکسیون امید ناتوان از مدیریت این مسئله هستند.

یعنی الان آقای عارف نمی تواند فضای فراکسیونامید را مدیریت کند؟

کسانی که سابقه عضویت طولانی در احزاب ندارند وکارهای تشکیلاتی حزبی نکردند الزاما مدیریت اجرایی کلان در سطح کشور، افراد را درحوزه حزبی توانمند نمی کند. فعالیت های حزبی و فعالیت های تشکیلاتی، لابی گری واثرگذاری بر تصمیمات دیگران اینها مسائلی است که بیش از آنکه به سوابق اجرایی ومدیریتی افراد برگردد به سوابق حزبی و سیاست ورزی آنها بر می گردد. متأسفانه بایدبپذیریم، در فضای ردصلاحیت گسترده نیروهای حزبی تر و تشکیلاتی تر و خروج آنها ازگردونه، کسانی جایگزین شدند که اگرچه اصلاح طلبند و سابقه مدیریت های طولانیاجرایی دارند اما مناسب برای فعالیت های حزبی نیستند.

براساس اَسیب شناسی هایی که مطرح کردید، برایانتخابات مجلس آینده به نظر شما باید مدیریت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلباندستخوش تغییر شود یا خیر؟

تجربه نشان داد تقویت نقش افراد حقیقی الزاما بهکارآمد هرچه بیشتر تصمیم سازی در شورای عالی اصلاح طلبان بیانجامد. اینکه مردم درانتخابات رأی دادند و لیست امید رأی آورد دوستان نباید آدرس غلط دهند و این را بهعنوان موفقیت شورای عالی اصلاح طلبان تلقی کنند. این مسئله بدون شک ناشی از اعتمادافکارعمومی به اصلاح طلبان و در رأس آنها آقای خاتمی بوده که در واقع این اتفاقافتاد. به هر حال کسانی که منتخب شدند، منتخبان مردم و مورد احترام هستند اما اینبه معنی اینکه سازوکارها به درستی طی شده نیست. این کار نیازمند آن است که نقش احزابو گروه های سیاسی آن هم به صورت متناسب دیده و تقویت، در مقابل نقش اشخاص کمرنگشود، منظورم از اشخاص رأس هرم یعنی آقای خاتمی نیست. آقای خاتمی کسی است که اتفاقاسعی می کند، مسائل را در قالب احزاب و تشکیلات جلو ببرد اما متأسفانه در ادامهمسیر مشاهده می کنیم مقداری احزاب و گروه های سیاسی در واقع به حاشیه می روند ونقش افراد برجسته می شود. این را باید یک فکر جدی برایش کرد.

یعنی نقش افراد در مدیریت شورای عالی سیاستگذاریاصلاح طلبان زیاد شده است؟

نقش افراد در مدیریت و خود مجموعه هیأت رئیسه زیاداست. در ساختار حزبی معنی ندارد که بخواهند مجمع عمومی را کمرنگ و بیشتر به هیأترئیسه توجه کنند. این نوع نگاه ها نشانه آن است که کار تشکیلاتی و حزبی نشده است،باید بالاخره نقش بدنه احزاب به طور جدی رعایت شود و اینکه ما به هر حال نبایددرگیر اسامی و افراد باشیم، ما باید سیستم را حاکم و سازوکارها تقویت کنیم تا ازآن سازوکارهای خروجی صحیحی به دست بیاید.

فراکسیون اصلاح طلبان مدیریت افراد شورای فعالیت احزاب تشکیلاتی سیاستگذاری سیاسی متأسفانه کسانی وزرای اشخاص مسائل نباید سابقه عملکرد مسئله تقویت خاتمی دوستان اینکه سازوکارها انتخابات بیشتر حقیقی اجرایی اینها برجسته سوابق الزاما ندارند گروهی انتقاد نیروهای درشورای اثرگذار تعمیم آورند موفقیت مقابل تواند کاملا اعضای فراکسیونامید اعتماد دارند