برگزیده ها
توفیق دولت یازدهم در کاهش نرخ بیکاری در استان ایلام به 11 درصد

مازندمجلس: ایلام - ایرنا - نماینده وزیر اقتصاد و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام گفت: نرخ بیکاری در این استان از 17.3 درصد در پایان دولت دهم به حدود 11 درصد کاهش یافته است.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، علی سایه میری روز چهارشنبه در نشست با رسانه های گروهی استان ایلام اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی در این استان بدون احتساب بخش نفت از 30 هزار میلیارد ریال در سال 91 به 50 هزار میلیارد ریال در سال 93 افزایش یافته است.
وی یادآور شد: تولید ناخالص داخلی با احتساب بخش نفت نیز در این مدت از 55 هزار میلیارد ریال به حدود 90 هزار میلیارد ریال رسیده و صادرات انواع محصولات از استان از 398 میلیون دلار در سال 91 به 591 میلیون دلار در سال 95 افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه واردات انواع کالا در این مدت از 10 میلیون دلار به هفت میلیون دلار کاهش یافته است، تاکید کرد: سال 91 بیش از 163 هزار نفر از مرز مهران تردد کردند که این تعداد در سال 95 به بیش از 442 هزار نفر رسیده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام گفت: درآمدهای عمومی استان در این مدت از 880 میلیارد ریال به یک هزار و 620 میلیارد ریال و درآمدهای مالیاتی نیز از 700 میلیارد ریال به یک هزار و 420 میلیارد ریال رسیده است.
سایه میری اظهار کرد: سهم شاغلان بخش کشاورزی این استان با یک فراز و نشیب در سال های مختلف تقریبا ثابت مانده و اکنون حدود 24.5 درصد است.
وی یادآور شد: سهم شاغلان بخش خدمات نیز از 47.4 درصد در سال 91 با اندکی تغییر به 48.3 درصد در سال 95 رسیده و سهم شاغلان بخش صنعت نیز در این مدت از 28 درصد به 24.5 درصد کاهش یافته است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی ایلام میزان منابع بانک های دولتی استان در سال 91 را حدود 12 هزار و 800 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: منابع بانک های استان سال 95 به 39 هزار میلیارد ریال رسیده است.
سایه میری تاکید کرد: همچنین مانده تسهیلات بانک های دولتی سال 91 معادل 22 هزار میلیارد ریال بود که در پایان سال 95 به 44 هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: متوسط درآمد یک خانوار شهری در این استان سال 91 حدود 117 میلیون ریال بود که در سال 92 به 180 میلیون ریال رسیده است.
سایه میری اضافه کرد: متوسط درآمد یک خانوار روستایی نیز 88 میلیون ریال بوده که به 118 میلیون رسیده است.
وی تاکید کرد: متوسط هزینه یک خانوار شهری استان سال 91 معادل 90 میلیون ریال بوده که سال 93 به 120 میلیون ریال افزایش یافته است.

** فعالیت بخش غیررسمی اقتصاد در این استان باعث تعطیلی و رکود بسیاری از واحدهای تولیدی می شود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام گفت: فعالیت بخش غیررسمی اقتصاد در این استان یک آسیب جدی است و باعث تعطیلی و رکود بسیاری از واحدهای تولیدی استان می شود.
سایه میری اظهار کرد: بخش غیررسمی شامل فعالیت هایی است که به صورت زیرزمینی، قاچاق و ثبت نشده وجود دارد و امکان اخذ مالیات و عوارض قانونی از آنها وجود ندارد.
وی تاکید کرد: نمونه بارزی از فعالیت بخش غیررسمی اقتصاد در استان را می توان در مبادی ورودی و خروجی شهر ایلام و دست فروشی های داخل شهر مشاهده کرد.
وی یادآور شد: بسیاری از صنایع استان از جمله کارخانه شیر و گشتارگاه دام بدلیل فعالیت همین بخش غیررسمی در حال تعطیل شدن است و کسبه شناسنامه دار را دچار مشکل کرده است.

**رقم سرمایه گذاری خارجی در استان صفر است/عزم و اراده جدی برای پیشبرد سرمایه گذاری خارجی در استان وجود ندارد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام با بیان اینکه رقم سرمایه گذاری خارجی در این استان صفر است، تاکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی استان در این زمینه خوب عمل نکرده و عزم و اراده جدی برای پیشبرد سرمایه گذاری خارجی در استان وجود ندارد.
سایه میری اظهار کرد: سستی در کار با موانع ذاتی، زیربنایی، اجرایی، فرهنگی و زیرساختی تجمیع شده و عدم توفیق استان در جذب سرمایه گذاری خارجی را باعث شده است.
وی یادآور شد: این درحالیست که این استان نسبت به دیگر استان های کشور گزینه های کمتری برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد و همه باید تلاش خود را مضاعف کنند در غیر اینصورت در این عرصه بدون نتیجه می مانیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام گفت: صفر بودن میزان سرمایه گذاری خارجی در این استان در حالیست که ظرفیت ها بخصوص در حوزه نفت و گاز بسیار بالاست و اگر عزم و اراده ای که در استاندار ایلام به عنوان مدیر ارشد این استان وجود دارد توسط مدیران به پیش برود به طور قطع با توفیق های بیشتری مواجه خواهیم شد.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار: حسن کهزادیان
6032/6119

اقتصاد

امور اقتصادي و دارايي

بيكاري

توليد ناخالص

استان میلیارد میلیون ایلام گذاری رسیده خارجی سرمایه دارایی فعالیت اقتصادی اقتصاد یافته تاکید غیررسمی مدیرکل اظهار یادآور متوسط بسیاری اراده خانوار شاغلان افزایش ناخالص توفیق ندارد تولیدی واحدهای داخلی تولید اجرایی مدیران پیشبرد احتساب تعطیلی عنوان دولتی منابع میزان معادل درآمدهای انواع اینکه درآمد مانده