برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- یوزپلنگ،حیوانی که نسلش در ایران مورد تهدید انقراض است و همه امیدها به دلبر و کوشکی بسته شده تا شاید بتوانند نسل یوزپلنگ را در ایران حفظ کنند.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، نهم شهریورماه سال 73 اهالی بافق یزد وقتی با یک قلاده یوزپلنگ و سه توله اش روبرو شدند آنها را محاصره و با سنگ و چوب به جان این حیوانات افتاد. در این حادثه مادر پس از ضربات شدید سنگ و چوب فرار کرده و سه توله در میان مردم گرفتار می شوند. با اعلام موضوع توسط یکی از اهالی به محیط زیست، نیروهای محیط زیست در محل حاضر و از ادامه حمله مردم به سه توله گرفتار جلوگیری می کنند. 

در جریان این حمله مادر و دو توله  کشته و تنها توله دیگر بعدها برای درمان به یزد و تهران منتقل شدند. همچنین در بررسی های آن زمان مشخص شد یوزپلنگ ماده و سه توله اش برای خوردن آب به نزدیکی مناطق مسکونی آمده بودند که مردم بافق به علت اطلاعات کم به این حیوانات حمله کرده و این آسیب جدی را به یوزپلنگ ها وارد کردند. 

تنها بازمانده حادثه بافق بعدها ماریتا نام گرفت و تا سال 82 در پارک پردیسان نگهداری و پس از 9 سال مرد. 

پس از این حادثه بود که انجمن های محیط زیستی و دوستاران حیات وحش در سال 86 پیشنهاد کردند تا روز حادثه حمله به یوزپلنگ های بافق، روز ملی "حمایت از یوزپلنگ ایرانی " نام گذاری شد. از آن زمان به بعد نهم شهریور به نام یوزپلنگ ایرانی نام گذاری شد. 

گونه ای در معرض انقراض 

در حال حاضر براساس آمار سرشماری سازمان محیط زیست بین 50 تا 70 قلاده یوزپلنگ در ایران وجود دارند که مهمترین زیستگاههای آنها کویر شرقی ایران به ویژه استان یزد است. همچنین تعدادی یوزپلنگ ایرانی در استان گلستان تاکنون دیده شده اند. موضوعی که باعث شده است این گونه حانوری در ایران در معرض خطر انقراض باشد و اگر روند کاهش جمعیت این حیوان با همین روند ادامه یابد، به زودی باید شاهد انقراض نسل و خداحافظی با یوزپلنگ ایرانی باشیم. 

نیاز به حفاظت بیشتر/ تصادف علت مهم مرگ یوزپلنگ ها

شاید باورکردنی نباشد اما مهمترین علت مرگ و میر یوزپلنگ ها در ایران تصادف،شکار و مواجه با انسان است. براساس آمارها بسیاری از یوزپلنگ ها در جاده توران سمنان و بافق یزد به علت تصادف در سال های اخیر جان خود را از دست داده یا توسط عده ای سودجو شکار شده اند. 

امید به کوشکی و دلبر 

همزمان با افزایش تصادفات و شکار یوزپلنگ در ایران،دو سال قبل سازمان محیط زیست به فکر افزایش جمعیت یوزپلنگ ها افتاد به همین دلیل با اسارت دو یوزپلنگ که به کوشکی و دلبر مشهور شدند سعی کرد تا  در اسارت از این جفت یوزپلنگ چند توله بگیرد اما هنوز این اتفاق رخ نداده و دوستداران حیات وحش ایران، چشم انتظار هستند تا از طریق کوشکی و دلبر و در اسارت بتوانند نسل یوزپلنگ ها را نجات دهند. 

ماده ها کمتر هستند

حسن محمود نسب فعال محیط زیست در مورد جمعیت یوزپلنگ ها در کشور و راهکار حفاظت از آنها گفت: مطمئنا این گونه ارزشمند جانوری در کشور ما در لیست قرمز و در معرض انقراض قرار دارد. وقتی در زیستگاه های حیات وحش جاده کشی می شود،انتظار این اتفاقات را باید داشت. چند حیوان در سال های اخیر بر اثر تصادف تلف شده اند. 

وی ادامه داد: موضوع نگران کننده یوزپلنگ ها علاوه بر خطراتی که برای آنها وجود دارد این است که جمعیت ماده ها به شدت در حال کاهش است. موضوعی که می تواند به انقراض نسل منجر شود. 

 

 

 

یوزپلنگ ایرانی جمعیت حادثه انقراض تصادف کوشکی اسارت ادامه انتظار موضوعی استان حیوان مهمترین حفاظت افزایش بعدها حیوانات قلاده اهالی گزارش افتاد گرفتار گذاری همچنین میزان موضوع براساس