برگزیده ها

مازندمجلس: وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای نسبت به صدور کیفرخواست علیه محافظان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در دادگاه عالی واشنگتن واکنش نشان داد و این اقدام را تاسف بار خواند.

مازندمجلس:
یک دادگاه عالی در شهر واشنگتن آمریکا برای 15 نفر از محافظان رئیس جمهوری ترکیه و چهار فرد دیگر به اتهام درگیری و زد و خورد در برابر سفارت ترکیه در 16 می (اردیبهشت ماه امسال) در واشنگتن کیفرخواست صادر کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: درگیری در آمریکا به علت کوتاهی جدی نیروهای امنیتی آمریکا رخ داده و محافظان نیز برای دفاع از هیات دیپلماتیک ترکیه مجبور به دفاع از خود در برابر عوامل گروه تروریستی پ.ک.ک شده اند.
در این بیانیه همچنین آمده است: پیش از سفر هیات دیپلماتیک ترکیه به واشنگتن، بارها در خصوص تهدیدات و اقدامات احتمالی گروه های تروریستی از جمله پ.ک.ک به مقامات امریکایی هشدارهای لازم داده شده بود ولی به رغم این هشدارها، عده ای اقدام به ایجاد درگیری با ماموران محافظتی هیات دیپلماتیک ترکیه کردند.
در این بیانیه با اظهار تعجب نسبت به صدور کیفرخواست علیه تعدادی از ماموران محافظتی اردوغان که حتی به آمریکا سفر نکرده اند، نسبت به این اقدام اعتراض شده و آمده است: وزارت امور خارجه ترکیه علاوه بر اعتراض شدید نسبت به این امر، اعتراض خود را به سفارت آمریکا در آنکارا نیز اعلام کرده است.
در این بیانیه همچنین عنوان شده است که دولت ترکیه این کیفرخواست را سیاسی آن را ناشی از فعالیت گروه ها و محافل خاص دانسته و پیگیری حقوقی این موضوع را حق خود می داند.
در اردیبهشت ماه امسال در جریان سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا، شماری از محافظان او در مقابل اقامتگاه سفیر ترکیه در واشنگتن با گروهی از معترضان حاضر در محل که در حال شعار بودند، درگیر شده و در این درگیری ها 11 نفر زخمی شدند.
پلیس واشنگتن اقدام محافظان اردوغان را 'حمله‌ٔ خشن به اعتراضی مسالمت آمیز' توصیف کرد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آن زمان اعلام کرد که واشنگتن نگرانی خود را به جدی ترین شکل ممکن با دولت ترکیه در میان گذاشته است.
متهمان ترکیه، با اتهام 'توطئه برای جنایت خشونت بار' رو به رو هستند که می تواند تا 15 سال حکم زندان به دنبال داشته باشد.
روابط ترکیه و آمریکا در پی خودداری از دولت واشنگتن از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای 15 جولای ترکیه که ساکن آمریکاست و نیز حمایت دولت آمریکا از گروه های کُردی سوریه در سال جاری میلادی به شدت تیره شده است.
ترکیه آمریکا واشنگتن اردوغان درگیری بیانیه محافظان کیفرخواست اقدام اعتراض دیپلماتیک خارجه وزارت محافظتی اعلام همچنین ماموران امسال اتهام دادگاه برابر سفارت اردیبهشت تروریستی