برگزیده ها
تعامل بین وزارت ارشاد و حوزه تقویت شود
مازندمجلس: تعامل بین وزارت ارشاد و حوزه تقویت شود به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آیت‌الله سید هاشم‌حسینی بوشهری، عصر پنجشنبه‌(نهم شهریور‌ماه) در دیدار سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره وضعیت نشر در حوزه‌های علمیه گفت: پشتیبانی از آثار مکتوب حوزویان باید در برنامه‌های وزارت فرهنگ و اسلامی باشد.  
 
وی افزود: تالیف‌های زیادی از استادان و طلاب حوزه علمیه وجود دارد که به دلیل مشکلات نشر، به مرحله چاپ نرسیده‌اند. برخی اقتضائات کشور موانعی را برای حوزه نشر ایجاد کرده که باید برداشته شود.

امام جمعه موقت قم با اشاره به فعالیت سنگین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  سنگین است. با توجه به سوابق حوزوی و دانشگاهی وزیر فرهنگ و ارشاد، انتظار از این وزارتخانه در دوره جدید از طرف دانشگاه، حوزه و صاحبان فکر بیش از گذشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به سید‌عباس صالحی افزود: حضور درازمدت شما در عرصه‌های فکری و فرهنگی به‌عنوان چهره شاخص فکری و اهل قلم در حوزه علمیه و در جایگاه معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که آغازگر اقدام‌های بزرگی بودید، این فرصت را به‌وجود آورده که شاهد رشد و توسعه مسائل فکری و فرهنگی در کشور باشیم.

آیت‌الله‌ حسینی بوشهری در بیان وضعیت فعلی حوزه علمیه ادامه داد: وضعیت امروز حوزه علمیه در مقایسه با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست. چاپ تعداد بسیار زیاد مجله و کتاب، وجود انجمن‌های علمی متعدد وابسته به حوزه و سرمایه انسانی نخبه موجب شده که امروز تعامل میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از گذشته ضرورت داشته باشد.

وی اظهار کرد: علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های سالانه کتاب، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه علمیه باید مورد توجه قرار گیرد و این مطالبه باید پیگیری شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری، با تاکید بر اولویت فعالیت هنری به‌عنوان یکی از اولویت‌های حوزه علمیه گفت: ظرفیت‌ قابل توجهی در حوزه‌های علمیه در شاخه‌های هنری از‌جمله شعر، رمان و داستان‌نویسی وجود دارد. یکی از زمینه‌های تعامل میان حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشتیبانی از این آثار و فعالیت‌های هنری است.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته اتفاق افتاده که جلوی حرکت وزارت ارشاد را گرفته و آن‌را درگیر مسائلی کرده که موجب به حاشیه رفتن فعالیت‌های این وزارتخانه شده که باید دراین راستا از حاشیه دوری کرد.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: انتخاب دکتر صالحی به‌عنوان وزیر فرهنگ، زمینه‌ساز فصل جدید تعامل حوزه و وزارت است و با عهده‌دار شدن شما در وزارت فرهنگ، در حوزه این امید به وجود آمده که فصل جدید تعامل و همکاری با وزارت ارشاد فراهم شود.

تعامل بین وزارت ارشاد و حوزه ضروری است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به سابقه حوزوی و تحصیلات دانشگاهی خود گفت: امیدوارم این سابقه که موجب حسن‌نیت بزرگان حوزه و مراجع تقلید شده زمینه‌ساز کارهای بزرگ پیش‌‌رو در عرصه فرهنگ باشد.
 
سید عباس صالحی با تاکید بر ضرورت ارتباط و تعامل مستحکم میان حوزه و وزارت فرهنگ بیش از گذشته گفت: سه هدف صیانت، تعالی هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، حمایت از فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی و نیز نقش‌آفرینی و پیشتازی در منطقه و جهان در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه اهداف کلی وزارت فرهنگ در دولت دوازدهم است که تعامل جدی میان حوزه و وزرات ارشاد در تحقق این اهداف نقش بسزایی دارد.
 
وی با تاکید بر تعامل میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علمیه گفت: امکانات زیرساختی و نظری و وجود زمینه‌های گسترده همکاری، تعامل میان حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ضروری کرده است.

صالحی ادامه داد: امید‌وارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرصتی برای خدمت بیشتر به فرهنگ و اسلام و شیعه و معارف اهل بیت(ع) باشد همه تلاش خود را دراین زمینه انجام خواهم داد. امید است بتوانیم نقطه اتصالی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه و روحانیت در بخش منظرها، نظرها و هم در بخش عمل‌ها و فعالیت‌ها باشیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و دیدار با مراجع عظام تقلید وارد قم شد.
 
دیدار با آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه‌(س)، طلاب و روحانیان و هنرمندان و شرکت در نمازعید قربان از برنامه‌های فردا جمعه در سومین روز سفر وی به این شهر است.
فرهنگ ارشاد وزارت اسلامی علمیه تعامل گذشته صالحی بوشهری آیت‌الله دیدار ادامه به‌عنوان افزود فرهنگی حسینی جامعه تاکید مدرسین وضعیت فعالیت‌های زمینه‌های دراین حاشیه تقلید فعالیت‌ها اهداف فاطمه نمایشگاه‌های مراجع همکاری ضروری سابقه زمینه‌ساز وزارتخانه برنامه‌های اشاره پشتیبانی حوزه‌های هاشم‌حسینی سید‌عباس فعالیت حوزوی مقایسه ضرورت امروز باشیم دانشگاهی برگزاری