برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - عملکرد وزرات‌خانه‌های اطلاعات، کشور و دفاع از آنجایی اهمیت دارد که بررسی نحوه فعالیت آنها و دستاوردهایی که داشتند، میزان موفقیت یک دولت در حوزه سیاست داخلی را نشان می‌دهد.

مازندمجلس:مرجان احمدی: دولت یازدهم با رای اعتماد مجلس در سال 92 تصدی وزارت اطلاعات را به سیدمحمود علوی، وزارت کشور را به عبدالرضا رحمانی‌فضلی و وزارت دفاع را به سردار حسین دهقان سپرد. هر یک از این وزرات‌خانه‌ها در طول عمر 4 ساله خود، دستاوردها، چالش‌ها و مشکلاتی داشتند و بعضا انتقاداتی از سوی جریان های مختلف به آنها وارد شد.

با این وجود رحمانی‌فضلی و علوی در دولت دوازدهم نیز این فرصت را پیدا کردند تا راه و برنامه‌های خود را ادامه داده و پیگیری کنند. شاید در پایان این دولت عملکرد 8 ساله آنها بتواند قضاوت دقیق‌تری به عموم مردم از دستاوردهای حسن روحانی در این دو وزارت‌خانه ارائه داد.

وزارت اطلاعات و چالشی به نام تروریسم

وزارت اطلاعات در سال های اخیر و به خصوص در طول عمر دولت یازدهم به دلیل گسترش فعالیت های داعش، با چالش جدی‌تر تهدیدات گروه‌های تروریستی- تکفیری در منطقه مواجه بود.

در همین راستا در طول 4 سال عمر دولت اول حسن روحانی شاهد دستگیری عناصر تروریستی وابسته به داعش، دستگیری ۴۱ نفر از عناصر گروهک وهابی داعش، دستگیری با سرعت عناصر تروریست مرتبط با اقدام تروریستی تهران، ضربه به توطئه‌های سازماندهی‌شده جریان‌های تکفیری تروریستی در آستانه دهه فجر، دستگیری اعضای شبکه‌های جعل ویزا و مانیفست کشور عراق، متلاشی کردن تیم ۱۲ نفره اشرار تروریست در شهرستان سردشت، شناسایی و دستگیری باند بین‌المللی قاچاق پیش‌ساز مواد مخدر در استان هرمزگان، ضربه به تیم تروریستی تکفیری در غرب کشور، ضبط وکشف مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی و محل دپوی مقادیر قابل توجهی کیت و ریموت‌های الکترونیکی، سلاح کلاشینکف، سلاح M۶ آمریکایی، نارنجک، کمربند و جلیقه انفجاری، چاشنی الکتریکی و لوازم ساخت بمب و وسایل مرتبط که برای اقدامات تروریستی در داخل کشور مخفی شده بود، بودیم.

کشف و خنثی‌سازی یکی از بزرگترین توطئه‌های تروریستی گروه‌های تکفیری وهابی در روزهای منتسب به حضرت خدیجه کبری (س)، کشف طرح جنایتکارانه سلسله بمب‌گذاری‌هایی در نقاط متعددی درعمق کشور که مشخصاً برای مناسبت‌های مختلف تدارک دیده شده بود و بازداشت تروریست‌ها و ضبط تعدادی از بمب‌های آماده انفجار و مقادیر انبوهی مواد اولیه انفجاری، ضربه زدن و انهدام یک تیم تروریستی در استان سیستان‌وبلوچستان با همکاری مرزنشینان در جدار مرزهای شرقی کشور که قصد داشتند با انفجار بیش از ۱۵۰ کیلوگرم مواد منفجره در قالب ۱۰ مورد بمب در مسیرهای مواصلاتی مرزی در مناطق عمومی راسک-ایرانشهر را نا امن کنند، شناسایی و دستگیری یکی از سرشبکه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر با نام ر. ن با گذرنامه و اسناد جعلی در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)، به هلاکت رساندن هشام عزیزی معروف به ابوحفص‌البلوشی فرمانده سیاسی نظامی گروهک تروریستی انصارالفرقان و دو نفر از همراهانش و بسیاری اقدامات دیگر که به قول وزیر اطلاعات حتی صدای آن‌ها هم درنیامد، از جمله فعالیت‌های انجام شده در این وزارت‌خانه بوده است.

عبدالله سامری نماینده فعلی مجلس که سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات را دارد، در ارزیابی عملکرد 4 ساله وزارت اطلاعات، به خبرآنلاین گفت: وزارت اطلاعات کار سنگینی بر عهده دارد و سربازان گمنام امام زمان(عج)، به خصوص در دولت یازدهم کارهای بزرگی در مبارزه با گروه‌های تکفیری انجام دادند و آنها توانستند بسیاری از تروریست‌ها را دستگیر کرده و عملیات‌های تروریستی زیادی را خنثی کنند.

وی تاکید کرد: نمونه ای از اقدام قابل توجه آنها این بود که وزارت اصلاعات جمهوری اسلامی توانست بر سرویس اطلاعاتی افسران کویت سوار شود. در عین حال این وزارت‌خانه در دولت یازدهم در راستای آگاهی‌سازی درخصوص گروه های تکفیری و شناخت آنها برای مسئولان و دستگاه‌های مختلف اقدامات موثر و به‌جایی انجام داد. سامری عملکرد وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی را عالی و قابل دفاع توصیف کرد.

وزارت کشور و شکوفایی احزاب

وزیر کشور در هفته‌های پایانی عمر دولت یازدهم به ارائه گزارشی درخصوص فعالیت های انجام شده در وزارت‌خانه متبوعش پرداخت که راه‌اندازی مجدد خانه احزاب، پیگیری حل مساله شرکت پدیده مشهد در معاونت اقتصادی وزارت کشور، ایجاد تسهیلات برای فعالیت احزاب با دادن مجوز به احزاب جدید در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، مبارزه با مواد مخدر و کاهش حدود 45 درصدی قاچاق سوخت با همکاری نیروی انتظامی از جمله اقدامات انجام شده زیر نظر عبدالرضا رحمانی فضلی بوده، هرچند که درجریان برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت انتقاداتی به وزارت کشور و ستاد انتخابات از سوی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف به او وارد شد اما توضیحات او به مجلسی ها و تاکیدش بر اینکه در چارچوب قانون انجام وظیفه کرده است تا حد زیادی به ابهامات و شبهه ها پاسخ داده شد.

قدرت‌علی حشمتیان که در دولت یازدهم ریاست خانه احزاب ایران را بر عهده داشته در ارزیابی عملکرد وزارت کشور در 4 سال نخست دولت روحانی به خبرآنلاین می‌گوید: احزاب در دولت‌های نهم و دهم تعطیل و خانه احزاب پلمپ شده بود چراکه آقای احمدی‌نژاد اعتقادی به حزب و فعالیت احزاب نداشت.

وی تصریح کرد: آقای روحانی در سال 92 شعارهایی مبنی بر فعال شدن احزاب و بازگشایی خانه احزاب ارائه کرد و حقیقتا بعد از انتخابات آقای رحمانی‌فضلی شورای مرکزی خانه احزاب را با حضور سه فراکسیون از نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و معتدل تشکیل داد.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: من گواهی می‌دهم که در این 4 سال عمر دولت یازدهم به خانه احزاب مکان داده شد و جلسات متعددی با وزیر کشور، وزیر کار، معاونت های رییس جمهور، رییس سازمان انرژی اتمی، رییس قوه مقننه و جلساتی با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد که می توان از این دوران به عنوان درخشان‌ترین دوران خانه احزاب نام برد که توانست جایگاه خود را پیدا کند.

حشمتیان تاکید کرد که مسئولان اطلاعلاتی و امنیتی نیز همواره از فعالیت خانه احزاب راضی بودند و قدردانی کردند که در این مدت موضع‌گیری‌ها و فعالیت احزاب باعث سواستفاده کشورهای بیگانه نشده است. باید بدانیم که توجه به احزاب توجه به مردم است و شاهد این توجه در دولت یازدهم بودیم.

وزارت دفاع و تقویت بنیه دفاعی

تلاش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در چهار سال تصدی سردار حسین دهقان بر این وزرات خانه، همانطور که بارها اعلام شد، تقویت بنیه دفاعی کشور و ایجاد دستاوردهای دفاعی جدید بوده است.

ساخت جدیدترین تانک ایران با نام "کرار" از جمله اقدامات قابل توجه وزارت دفاع در راستای اهداف مورد نظر نظام جمهوری اسلامی بوده که سردار دهقان در این رابطه گفت: : طراحی این تانک از صفر تا 100 در صنعت دفاعی صورت گرفته و اگر ویژگی‌های آن بهتر از (تانک T90 روسیه) نباشد، کمتر هم نیست. این موشک قابلیت شلیک از روی جنگنده فانتوم F4 را پیدا کرده است.

تست موشک عماد نیز در این زمان از مباحث بحث‌برانگیز بود و طرف‌های خارجی آن را نقض برجام تلقی کردند که وزیر دفاع در این رابطه تاکید کرد: تست موشک عماد را به این دلیل انجام دادیم که به دنیا بگوییم برنامه‌ های خود را به هیچ عنوان تعطیل نمی‌کنیم.

بهره‌برداری از سه طرح مهم راهبردي در سازمان جغرافيايی نيروهاي مسلح وابسته به وزارت دفاع شامل وبگاه و اولين ژئو پرتال مكاني كشور، طرح كاليبراسيون ارتفاع سنجی ماهواره ای و فاز اول شبكه ايستگاه های دائمی، تولید جنگنده صاعقه، ساخت سلاح‌های انفرادی کلاشنیکف ۱۳۳، سلاح تک‌تیرانداز ۷.۱۲ میلیمتری نصر، رادیونرم‌افزارمالتی‌باند حمایلی واسع ۱ و نصر ۲، سامانه شبیه‌ساز میدان مین، رادار آتش‌یاب نوید، رادار تصویربردار شاهد، رادار مراقبت ساحلی دریادار، سامانه فرودگاهی تکن موبایل، سامانه فرودگاهی ADSB، محصولات پدافندی و لیزری جدید، جت آموزشی بومی کشور با نام کوثر، پهپاد تاکتیکی مراقبت شناسایی و مسلح مهاجر ۶، موشک کروز ضدکشتی نصیر، موشک هوابه‌هوای فکور، سامانه پیشرفته بازرسی کامیون و کانتینرو بالگرد ملی صبا ۲۴۸ نیز بخشی از دستاوردهای وزارت دفاع دولت اول حسن روحانی بوده است.

منصور حقیقت‌پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به این دستاوردهای وزارت دفاع، به خبرآنلاین گفت: این وزارت‌خانه در دولت یازدهم وزارت‌خانه موفقی بود از این حیث که بر کار خود تمرکز داشت و سمت‌وسوی آن به حاشیه نرفت.

وی تاکید کرد: تلاش حرفه‌ای سردار دهقان نیز تقویت بنیه دفاعی و پشتیبانی از اهداف نیروهای مسلح و رسیدگی به معیشت نیروهای مسلح بود که در این راستا شاهد پیشرفت صنایع دفاعی و تولید جنگ‌افزارها برپایه دکترین استفاده از ظرفیت‌های ملی و بومی در تامین تسلیحات بودیم.

حقیقت‌پور همچنین گفت که انشاالله همین روند در ادامه راه در دستور کار امیر حاتمی قرار داشته باشد.

29212

 

وزارت احزاب تروریستی اطلاعات یازدهم فعالیت وزارت‌خانه دستگیری دفاعی روحانی تکفیری اقدامات تاکید سردار دهقان گروه‌های سامانه دستاوردهای عملکرد مختلف شناسایی تقویت سیاسی بین‌المللی نیروهای بودیم قاچاق انتخابات خبرآنلاین رادار ارائه رحمانی‌فضلی عناصر حشمتیان معاونت درخصوص تعطیل کمیسیون ایجاد مسئولان راستای جنگنده تولید خارجی مراقبت فرودگاهی حقیقت‌پور توانست رابطه دوران عنوان پشتیبانی اهداف تشکیل متعددی وهابی گروهک تروریست مرتبط توطئه‌های اقدام وابسته راستا داشتند عبدالرضا انتقاداتی ادامه پیگیری جریان‌های استان ارزیابی سامری مبارزه زیادی جمهوری بسیاری همکاری انفجاری مقادیر تروریسم تروریست‌ها انفجار اسلامی