برگزیده ها

مازندمجلس: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه آمریکایی‌ها بر آژانس اعمال نفوذ خواهند کرد، گفت: مسئولیت هرگونه نوسان در برجام، بعهده آژانس است.

مازندمجلس: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  با اشاره به تحرکات اخیر آمریکایی‌ها از جمله سفر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: ترامپ تلاش می‌کند تا برجام را برهم بزند و آن را به یک توافق سختگیرانه تبدیل کند.
وی افزود: واقعیتی که وجود دارد، این است که ترامپ به دنبال اعمال مواد ۱۱ تا ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است؛ این مواد اعلام می‌کند که اگر ایران به توافق هسته‌ای پایبند نباشد، تحریم‌ها برمی‌گردد. با توجه به اینکه در رابطه با این مسئله، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان داور مشخص شده است، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا بر آژانس تأثیرگذار شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه اینها در حالی است که هم آژانس و هم شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام را اعلام کرده‌اند، اما ترامپ تیمی را مشخص کرده تا بهانه‌ای را برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام به دست بیاورند.
فلاحت‌پیشه تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌ها، تاکنون نتوانسته‌اند هیچ بهانه‌ای به دست بیاورند و تنها بهانه‌ای که الان به دنبال آن هستند، ابعاد نظامی احتمالی پرونده هسته‌ای ایران یا همان PMD است.
وی ادامه داد: بر همین اساس، نیکی هیلی این مسئله را مطرح کرده که تکلیف ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای ایران هنوز مشخص نیست و ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است؛ در حالی که جمهوری اسلامی پیش‌بینی این موضوع را هم کرده بود و اولین نکته‌ای که در مذاکرات هسته‌ای به طور جدی مطرح شد، تعیین تکلیف موضوع PMD بوده و در نهایت هم آژانس بعد از بازدید، اعلام کرد که پرونده هسته‌ای ایران بُعد نظامی ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بسته شدن برنامه PMD، مطرح شدن سایر موارد نوعی بهانه‌تراشی است و حالا باید ببینیم که آژانس چه رفتاری خواهد کرد.
وزارت خارجه «اعلام میزان پایبندی آمریکا به برجام» را از سازمان ملل بخواهد
فلاحت‌پیشه تاکید کرد: معتقدم وزارت امور خارجه به عنوان مسئول پرونده هسته‌ای، الان باید از سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر نهادهای دخیل، بخواهد که میزان پایبندی یا عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای در زمینه تحریم‌زدایی را اعلام کند تا در قالب دیپلماسی عمومی به کار ایران بیاید.
وی افزود: آمریکایی‌ها سخت به دنبال آن هستند که در اختلافات میان ایران و آمریکا، برجام قربانی شود اما جمهوری اسلامی مخصوصاً با طرحی که اخیراً در مجلس برای مقابله با اقدامات آمریکا تصویب شد، در زمین آمریکا بازی نکرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره رفتار احتمالی آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ایران تصریح کرد: آژانس در گذشته از فشارهای آمریکا خیلی تأثیر پذیرفته، تا حدی که «هاینونن» که به نوعی نماینده آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران بوده، به عنوان قائم مقام مدیرکل آژانس منصوب شد.
فلاحت‌پیشه تأکید کرد: آمریکایی‌ها بر آژانس اعمال نفوذ خواهند کرد، هرچند معتقدم شرایط بین‌المللی به گونه‌ای نیست که آمریکایی‌ها بتوانند نفوذی از آن نوع داشته باشند؛ اما انتظاری که از آژانس وجود دارد، این است که بداند اگر قرار باشد آژانس دوباره تحت تأثیر آمریکا قرار بگیرد، برجام حتماً با نوسانات جدی مواجه خواهد شد که مسئولیت آن برعهده آژانس است.
آژانس آمریکا هسته‌ای برجام اعلام اسلامی شورای پایبندی بین‌المللی امنیت آمریکایی‌ها انرژی توافق پرونده خارجی سیاست بهانه‌ای نظامی کمیسیون جمهوری عنوان ترامپ فلاحت‌پیشه دنبال تکلیف معتقدم تأثیر موضوع برنامه خارجه احتمالی وزارت میزان ابعاد پایبند رابطه مسئله اعمال افزود تصریح بیاورند می‌کند درباره