برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه شرق نوشت؛سه هفته بعد از شهادت محسن حججی، از مدافعان حرم، پیکر او روز پنجشنبه در شهر تدمر سوریه تحویل گرفته شد.

مازندمجلس: سردار پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه، گفت: «با پیگیری‌هایی که انجام شده، پیکر مطهر تحویل نیروهای ما در سوریه شده است و با طی مراحل شناسایی‌ای که انجام شد، هویت پیکر شهید حججی تأیید شده است». سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، نیز از فراهم‌شدن آزمایش‌های دی‌ان‌ای گفته بود. 
ساعتی بعد نیز روابط‌عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای با تأیید قطعی هویت پیکر شهید حججی، از مراسم تشییع این شهید در روز شنبه (امروز) خبر داده بود. البته باز هم ساعتی بعد روابط‌عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ با توجه به تغییر در فرایند انتقال پیکر این شهید مدافع حرم، مراسم تشییع پیکر متعاقبا اعلام خواهد شد. خانواده شهید حججی نیز برای انتقال پیکر او به دمشق سفر کرده‌اند. آنها در این سفر همچنین با آیت‌الله سید ابوالفضل طباطبایی‌اشکذری، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه و سفیر ایران در دمشق، دیدار کردند. همچنین روز گذشته خبری مبنی‌بر تشییع پیکر این شهید در حرم حضرت زینب (س) منتشر شد که سفارت ایران در سوریه آن را تکذیب کرد. یک منبع آگاه در سفارت ایران گفت: «تصاویر و خبر منتشرشده در زمینه تشییع شهید حججی صحیح نیست و پیکر این شهید در حرم حضرت زینب (س) تشییع نشده است». شهید محسن حججی، روز ۱۸ مرداد در منطقه تنف، مرز سوریه و عراق، پس از دو روز اسارت، به دست نیروهای داعش سر بریده شد. او ٢٥ساله، اهل نجف‌آباد اصفهان و عضو لشکر زرهی هشت نجف اشرف بود. 
داعش چگونه پیکر شهید حججی را تحویل داد؟ دوشنبه، شش شهریور بود که دبیرکل حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی اعلام کرد که پیکر شهید محسن حججی، در مبادله‌ای از داعش دریافت خواهد شد. سیدحسن نصرالله گفت: «ما در توافق جرود ابتدا موضوع اسیران ارتش لبنان و سپس موضوع شهدا و اسرای حزب‌الله را پیگیری کردیم. آزادی اسرا و تحویل‌گرفتن پیکر شهدای سوری، افغان و دیگر رزمندگان و آزادی دو اسقف و یک خبرنگار لبنانی هم بخشی از مذاکرات بود». خبرگزاری سوریه، درباره این توافق بین حزب‌الله لبنان و داعش که با موافقت سوریه صورت گرفت، گفته بود که بر اساس آن، نیروهای داعش از مرز غربی سوریه با لبنان به استان دیرالزور در نزدیکی مرزهای شرقی سوریه با عراق منتقل ‌شوند که لبنان و سوریه به این نیروها مجوز عبور می‌دهند. این توافق زمانی صورت گرفت که داعش اطلاعاتی در مورد ٩ سرباز ربوده‌شده لبنانی در اختیار مقامات گذاشته بود. البته این توافق با اعتراض مقامات عراقی روبه‌رو شد. آنها به لبنان و سوریه اعتراض کردند که به‌جای جنگ با داعش، نیروهایی آنها را در مرز عراق جا داده‌اند و نزدیک ۶۰۰ نیروی داعشی از منطقه خارج شده‌اند. اما روز سه‌شنبه، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مخالفت خود را با انتقال عناصر داعش به مناطق واقع در مرزهای عراق و سوریه ابراز کرده و از دولت سوریه خواست تحقیقات در این زمینه را آغاز کند. به گزارش سومریه‌نیوز، حیدر العبادی گفته بود: «امیدوار بودم با ما هم در این زمینه مذاکره شود و نظر ما را هم جویا شوند. به نظر ما هیچ توجیهی برای مذاکره با تروریست‌ها وجود ندارد. ما تلاش نمی‌کنیم داعش را محدود کنیم، بلکه به دنبال نابودی آن هستیم». اما برخلاف نخست‌وزیر عراق، معاون رئیس‌جمهور عراق، توافق حزب‌الله لبنان و داعش در انتقال نیروهای این گروه تروریستی از لبنان به دیرالزور سوریه را بخشی از استراتژی جنگ علیه تروریسم دانسته است. به گزارش «روسیا الیوم»، نوری المالکی گفته است: «برای هر نبردی، شرایط و ابزارهای خاصی برای تحقق پیروزی وجود دارد». 
دیدار سیدحسن نصرالله با بشار اسدروز چهارشنبه دبیرکل حزب‌الله درباره این توافق گفته بود: «توافق با اعضای مسلح داعش در چارچوب انتقال آنها از یک منطقه در سوریه به منطقه‌ای دیگر در داخل همین کشور بوده و تأکید کرد که توافق با داعش شامل انتقال تروریست‌ها به عراق یا هر کشور دیگری در خارج از سوریه نبوده است. او در توضیح این توافق گفت: «٣١٠ نفر از عناصر شکست‌خورده داعش به نقطه دیگری از سوریه منتقل شده‌اند و حضور این افراد هیچ تأثیری در روند نبرد نداشته است. منطقه‌ای که این عناصر به آن منتقل شده‌اند، در خط جبهه بادیه سوریه است که در این نقطه نیروهای ارتش سوریه مشغول نبرد هستند. ما این عناصر مسلح شکست‌خورده را از جبهه‌ای که در حال نبرد بودیم به جبهه دیگر نبرد خود منتقل کردیم». سیدحسن نصرالله همچنین پنجشنبه‌شب از جزئیات دیدار خود با بشار اسد در همین رابطه گفت: «ما به مسئولان سوری مراجعه کردیم و به آنها گفتیم که می‌خواهیم به خطر تروریست‌ها در مرزها پایان دهیم. برای مسئولان سوری فرقی نمی‌کرد که داعش در القلمون غربی بجنگد یا به مکان دیگری منتقل شود، اما این مسئله برای مسئولان سوری دردسرساز شده بود، زیرا اولین‌باری بود که این اتفاق از جانب داعش برای آنها می‌افتاد، اما ما این درخواست را مطرح کردیم، زیرا برای ما یک قضیه ملی انسانی وجود داشت و آن اینکه جز از راه مذاکره نمی‌توانستیم از سرنوشت نظامیان مطلع شویم». دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین ادامه داد: «شخصا نزد بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، رفتم و از او برای انتقال داعش از القلمون کمک خواستم و به او گفتم که چگونه با داعش مذاکره می‌کنیم و بشار اسد به من گفت اگر دولت لبنان خواهان مذاکره دراین‌باره است، باید با ما در تماس باشد».
اعتراض آمریکا به توافق حزب‌الله و داعشروز چهارشنبه «رایان دیلون»، سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه به مذاکرات حزب‌الله در شرق لبنان با تکفیری‌های داعش درباره مشخص‌شدن سرنوشت نظامیان ربوده‌شده از سوی داعش واکنش نشان داد. به گزارش نیویورک‌تایمز، او به شدت از تصمیم ارتش لبنان و هم‌پیمانان آن برای دادن مجوز عبور امن داعش به سوریه انتقاد کرد و گفت: «ما هر جایی که لازم باشد، وارد عمل می‌شویم، به‌طورقطع کاروان داعش، هدف باارزشی است. ما به‌صورت مستمر و به‌لحظه بر آنها نظارت خواهیم داشت». او تأکید کرد: «این توافق در واقع تلاش‌ها برای مبارزه با داعش را تضعیف می‌کند. ائتلاف (تحت رهبری آمریکا علیه داعش) هیچ طرف این توافق بین لبنان، حزب‌الله و داعش نیست. ادعای مبارزه آنها با حلقه تروریستی در این شرایط که آنها به تروریست‌های شناخته‌شده اجازه عبور از قلمرو تحت کنترل آنها را می‌دهند، پوچ است. داعش یک تهدید جهانی است و تغییر مکان تروریست‌ها از یک مکان به مکان دیگر یک راه‌حل بادوام نیست». رایان دیلون ادامه داد حمله هوایی علیه کاروان داعش همچنان امکان‌پذیر است اما هنوز انجام نگرفته است زیرا مقامات ائتلاف به دنبال آن هستند که مشخص کنند آیا غیرنظامیان نیز در بین این گروه هستند یا خیر. 
 
سوریه لبنان توافق حزب‌الله انتقال گزارش نیروهای تشییع مذاکره منتقل نیروی تروریست‌ها عناصر کردیم زمینی همچنین دبیرکل منطقه سیدحسن چگونه دیگری تحویل نصرالله زمینه شده‌اند ائتلاف مقامات آمریکا اعتراض اعلام مسئولان درباره رهبری چهارشنبه شرایط تروریستی دنبال شکست‌خورده رایان دیلون کاروان مبارزه ادامه نظامیان تأکید القلمون سرنوشت منطقه‌ای آزادی روابط‌عمومی اطلاعیه‌ای مراسم البته ساعتی فرمانده سردار معاون تأیید تغییر دیدار مرزهای می‌دهند ربوده‌شده دیرالزور مذاکرات سفارت موضوع لبنانی نخست‌وزیر