برگزیده ها

مازندمجلس: غلامحسین کرباسچی در گفت وگو با نامه نیوز از موضع گیری ها و رویه حسن روحانی بعد از انتخابات دفاع کرد و گفت: وقت سر و سامان دادن به کشور است و باید به فکر هماهنگی همه دستگاه ها بود.

مازندمجلس:

گروه سیاست نامه نیوز: ضرورت وحدت و انسجام برای ارتقای کشور کشف تازه ای نیست و همه مسئولان و سیاسیون همیشه از آن سخن گفته اند. این بار اما وضع فرق کرده و شاهد توجه به این ضرورت به صورت عملی هستیم. از مسئولان گرفته تا جریان های سیاسی. باورکرده اند که برای رشد و تعالی کشور در همه حوزه ها از جمله سیاست، باید در گام نخست به سوی پرکردن شکاف ها و ایجاد همدلی رفت. 
این رویکرد را در عملکرد دولت یازدهم تا حدی شاهد بودیم و حسن روحانی بعد از پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری نشان داده است که همین رویه را ادامه خواهد داد. میانه روی او در چینش کابینه و اظهاراتش در نخستین برنامه زنده تلویزیونی به خوبی مشهود بود و همین امر مورد انتقاد برخی از اصلاح طلبان قرار گرفت. 
انتقادی که فراگیر نیست و بسیاری از چهره های سیاسی از همین جریان آن را وارد نمی دانند. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی یکی از افراد است که  در گفت وگو با «نامه نیوز» موضوع فاصله گرفتن روحانی از اصلاح طلبان را رد کرد.
او در پاسخ به انتقادهایی که به نحوه چینش کابینه دوازدهم می شود، پرسید: « تفاوت واعظی و جهرمی از لحاظ سیاسی چیست؟»
کرباسچی همچنین در مورد رویکرد روحانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم که برخی اصلاح طلبان آن را محافظه کارانه می دانند نیز گفت: «قرار نیست که رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی بعد از انتخابات به جای صحبت از برنامه های اقتصادی و اجتماعی دولت، مثل دوران مبارزات انتخاباتی شعار دهد».
کرباسچی با اشاره به اینکه حتی رئیس دولت اصلاحات نیز در دوران ریاست جمهوری مثل دوران انتخابات سخن نمی گفت، افزود: «انتخابات شرایط سیاسی کشور را حساس می کند و همه از ایده آل ها صحبت می کنند اما زمان اجرا که می رسد باید به مسایل به صورت واقعی و به دور از شعار برخورد کرد».
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه همه می خواهند رشد اقتصادی کشور بالای هشت درصد باشد و نرخ بیکاری نیز به صفر برسد، گفت: «انتظار درستی نیست که بگوییم آقای رئیس جمهور در نخستین مصاحبه زنده ایده آلی سخن بگوید، او باید همان طور که عمل کرد آمار واقعی را ارائه و شرایط کشور را برای مردم تشریح کند».
کرباسچی با تاکید بر اینکه روحانی به سمت جناح راست مایل نشده است، گفت: «روحانی را باید با توجه به شخصیت اش ارزیابی کرد. او را نمی توان با تاج زاده و حجاریان مقایسه کرد. همان طور که نمی توان او را با حسین شریعتمداری یا سردار عباسی مقایسه کرد».
وی افزود: «درست است که او پیش از انتخابات لحن دیگری داشت اما این تغییر لحن قاعده کار است و برای اداره کشور  باید به فکر هماهنگی دستگاه های مختلف بود. اکنون مبارزات انتخاباتی تمام شده و وقت سر و سامان دادن به کشور است. به قول معروف کشور را باید از روی زمین اداره کرد. روحانی نیز مشی اعتدال و میانه روی خود را دارد. او به درستی برای تغییر شرایط در چارچوب حفظ اصول نظام، انقلاب و اسلام تلاش می کند»
تاکید اصلاح طلبان بر حفظ انسجامتاکید بر حفظ انسجام و یکپارچگی تنها اولویت دولت نیست و سیاسیون نیز به این باور رسیده اند که بدون ایجاد وحدت در درون گفتمان سیاسی خود، نمی تواند به موفقیت برسند. به عنوان مثال اصلاح طلبان که در دو انتخابات اخیر از حسن روحانی به عنوان یک گزینه خارج از جریان فکری خود حمایت کرده اند حالا از ضرورت انسجام سخن می گویند. به عنوان مثال عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب به تازگی در گفت وگویی با اعتماد آنلاین در این خصوص سخن گفته است. البته او حد و مرز این انسجام را نیز ترسیم کرده و گفته است: «اگر گمان کنیم که اصلاح‌طلبان یا هر جریان دیگر آنقدر باید وحدت و انسجام زیادی داشته باشد که درباره جزیی‌ترین مسائل یکسان فکر و رفتار کنند این انتظار کاملا نابجا، نشدنی و حتی نامطلوب است. همیشه یک حدی از تنوع آرا وجود دارد و انسجام اصلاح‌طلبان باید راجع به مسائل کلان باشد؛ مسائلی که آنها را در مواجهه با مسائل اصلی مملکت در کنار هم قرار می‌دهد. در غیر این صورت اگر فکر کنیم برای رای اعتماد دادن اصلاح‌طلبان حتما باید کاملا یک شکل فکر کنند و یک جور نظر بدهند این شدنی نیست و بهتر است روی همان مسائل اصلی اتحاد داشته باشند که من فکر می‌کنم تا حدودی این اتحاد وجود دارد».
او همچنین تاکید کرده است که این جریان سیاسی برای رسیدن به انسجام مورد نظر به یک تشکیلات با عملکرد شفاف نیاز دارد.
 
 

سیاسی روحانی انسجام اصلاح انتخابات طلبان کرباسچی جریان مسائل اینکه تاکید دوران شرایط اداره عنوان اصلاح‌طلبان مقایسه برنامه تلویزیونی مبارزات اقتصادی جمهور انتظار اعتماد کاملا اتحاد تغییر درستی افزود واقعی همچنین انتخاباتی کابینه چیست؟ سیاست مسئولان سیاسیون جهرمی واعظی حجاریان شریعتمداری تفاوت همیشه ضرورت ادامه میانه نخستین جمهوری ریاست ایجاد رویکرد عملکرد دانند