برگزیده ها
دولت در پرداخت دستمزد کارگران با کارفرما سهیم می‌شود

مازندمجلس: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت قصد دارد مشوق هایی چون سهیم شدن در هزینه های دستمزد کارگران و مشوق های بیمه ای برای جذب کارگران جدید، به کارفرمایان اعطا کند.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی در حاشیه کارگاه بین المللی مطالعات بازار کار که در مجموعه تلاش برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: مدیریت بازار کار دانشی است که در ایران کمتر به آن پرداخته شده است.

وی اظهار داشت: در ایران تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تولید راه بیندازیم رشد شکل می گیرد و در کنار آن اشتغال ایجاد می شود. سه دهه است چنین تفکری در کشور جاری است اما این تفکر صحیحی نیست.

ربیعی با تأکید بر مدیریت بازار کار گفت: امروز نیاز به برنامه ریزی سمت عرضه و تقاضا داریم. فقدان کیفیت سرمایه گذاری یکی از مشکلات سال های اخیر بوده است. حتی وام های بانکی در سال های گذشته جهت گیری برای رشد و توسعه نبودند. سرمایه گذاری ما از بازار سرمایه و سرمایه گذاری خارجی بسیار اندک است. فقدان سرمایه گذاری مشکل در سمت رشد ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: همچنین در سال های اخیر ما کاهش قدرت خرید را داشتیم که مصرف داخلی با مشکل مواجه شده و از سمتی اتصال به بازار جهانی برای اینکه سهمی از مصرف جهانی را در تولید داخلی بیاوریم به علت تحریم اتفاق نیفتاده است.

به گفته ربیعی ارتباط عمودی با بازار جهانی نداشتیم و همین موضوع رشد مبتنی بر تولید را با مشکل مواجه کرده است. بخشی از اشتغال از این وادی باید صورت می گرفت.

وی افزود: افزایش نرخ مشارکت زنان و ورود دانش آموختگان و نبود مهارت مهم ترین پیچیدگی های بازار کار کشور است. مطالعات انجام شده نشان می دهد نوعی غنی کردن عرصه نیروی انسانی باید انجام شود تا این نیرو برای حضور در بازار کار آماده شود. در سمت تقاضا با رشد ۶ درصد حدود ٥٠٠ هزار شغل را می توانیم پاسخ دهیم .

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: برنامه رشد فراگیر را باید توسعه دهیم. کانون محوری برنامه رشد فراگیر رفتن به سمت رسته های پرکشش است. در بخش خدمات رسته های «آی تی»، «آی سی تی» و «بسته بندی» را داریم که باید هزینه و کمک کنیم این رسته ها شکل بگیرند. همچنین باید بتوانیم نظام تامین مالی را برای این رسته ها تعریف کنیم.

ربیعی اظهار داشت: تجارب دنیا نشان می دهد ٢.٢ درصد از تولید ناخالص داخلی برای مدیریت بازار کار تخصیص می یابد اما ما انتظار نداریم؛ این یک هزینه جاری نیست و نتایج آن در آینده پاسخ می دهد. اگر نیم درصد «جی دی پی» را برای مددیریت بازار کار تخصیص دهیم رقم خوبی است و اگر بخواهیم ١.٢ درصد تخصیص دهیم ۷ هزار میلیارد تومان به سیاست گذاری بازار کار اختصاص می یابد.

وی گفت: امسال ١٥٠٠ میلیاردتومان برای توسعه بازار کار پیش بینی کردیم. برخی بودجه های دیگر در قالب وزارتخانه هم هست. همچنین صندوق های نوآوری و شکوفایی، کمیته امداد و بهزیستی هم دارای بودجه برای توسعه بازار کار هستند و اینها غیر از آن ١٥٠٠ میلیارد تومان است.

ربیعی تصریح کرد: اگر بتوانیم بازار کار را مدیریت کنیم دو تا سه سال دیگر در رشد هم تاثیر می گذارد. مدیریت بازار کار با مشوق های کارفرمایی برای جذب نیروی کار نظیر مشوق های بیمه ای و سهیم کردن دولت در مزد کارگر هم به نوعی برای آماده سازی جذب نیروی کار است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده در سال ٩٦ می توانیم تجربه خوبی داشته باشیم. اما در سال های آتی خود را باید به بازار جهانی متصل کنیم. جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم خوب بود.

عضو دولت دوازدهم اظهار کرد: در قالب سرمایه گذاری مستقیم یا شریک شدن سرمایه در ایران تاثیرش بهتر است که این گام شروع شده و ما باید بتوانیم به همه دنیا آنگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کرده اند می خواهیم رابطه خوبی داشته باشیم که این پیام ارزشمندی است.

وی با اشاره به طرح کارورزی گفت: این طرح در سال ٩٥ هم اجرا شده الآن داریم آرام حرکت می کنیم نگرانی که دارد ایجاد می شود نیروی کار به کارگاه هایی می روند که از مزد مناسب برخوردار نیستند و از قانون کار هم خارج هستند.

ربیعی گفت: نیروی قدیمی که سابقه بیمه داشته باشد نمی تواند در طرح کارورزی بیاید. در این طرح از نیروی کار اول استفاده می شود. نظارت در این طرح انجام می شود و فرآیندی را طی می کند که استقبال هم می شود به نظر می رسد ٧٠ درصد شرکت کنندگان در این طرح جذب بازار کار می شوند.

وی گفت: این طرح در تمام کشورهایی که مثل ما بودند اجرا شده و طرح ما در مقایسه با کشورهای آسیایی با حمایت و امنیت شغلی بیشتری برخوردار است.

بازار سرمایه گذاری نیروی ربیعی مدیریت جهانی تولید توسعه اظهار تخصیص ایجاد داخلی بتوانیم داریم برنامه همچنین فراگیر هزینه توانیم کارورزی برخوردار باشیم بودجه تومان میلیارد مواجه اینکه فقدان تقاضا تأکید افزود خارجی کارگاه مطالعات اشتغال آماده