برگزیده ها
مقام حقوقی بورس:سهامداران کنتورسازی با رای دادگاه می توانند درخواست جبران ضرر و زیان کنند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در صورت صدور احکام نهایی برای متهمان پرونده کنتورسازی، افراد زیان‌دیده می‌توانند براساس حکم دادگاه و محکومیت صادر شده به مراجع قضایی مراجعه و برای دریافت ضرر و زیان خود از آنان اقدام کنند.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، سهامداران شرکت کنتورسازی امروز (شنبه) برای دومین بار در مقابل شرکت بورس تهران، تجمع کردند که به بسته شدن دربهای ورودی تالار معاملات بورس منجر شد.
شرکت کنتورسازی پیش از این اقدام به انتشار گزارش ها و اطلاعات غیرواقعی کرده بود که افزایش قیمت سهام این شرکت را به دنبال داشت.
پس از افشای غیرواقعی بودن این اطلاعات، قیمت سهام این شرکت افت کرده و نماد این شرکت در بورس در نهایت، متوقف می شود، در نتیجه این تحولات، سهامداران این شرکت، با خسارت هایی مواجه شدند.
نماد شرکت کنتورسازی به دلیل ابهام در ارایه اطلاعات مربوط به صورت های مالی متوقف است و به علت تخلف در ارایه اطلاعات، سهامداران این شرکت بلاتکلیفند و با زیان فراوانی روبرو شده اند.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدعلی شیری‌زاده مدیر امور حقوقی و انتظامی این سازمان با تشریح آخرین وضعیت پرونده شرکت کنتورسازی اظهار کرد: به موجب ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار، در صورت صدور احکام نهایی برای متهمان پرونده کنتورسازی، افراد زیان‌دیده می‌توانند براساس حکم دادگاه و محکومیت صادر شده به مراجع قضایی مراجعه و به منظور دریافت ضرر و زیان خود از آنان اقدام کنند.
وی گفت: همزمان با مطرح شدن پرونده سهام شرکت کنتورسازی و تخلفات ایجاد شده توسط مدیران این شرکت، این پرونده در مجتمع رسیدگی به جرائم اقتصادی مطرح شد و با پیگیری های سازمان، خوشبختانه سرعت رسیدگی به پرونده در چارچوب نظام قضایی مطلوب بوده است.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در حال حاضر مراحل تحقیق از همه افراد مرتبط با پرونده طی شده است و پیرو آن مدیرعامل شرکت پس از بازجویی و صادر شدن قرار وثیقه پنج میلیارد ریالی، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
وی با بیان این که برای حسابرس شرکت نیز در مراحل بازپرسی، قرار وثیقه صادر شده است، اضافه کرد: از دیگر طرف‌های درگیر در این پرونده، اتاق اصناف بوده که جلسه رسیدگی به اتهامات پاره‌ای از اعضای اتاق نیز برگزار شده است.
شیری زاده خاطرنشان کرد: عناوین مجرمانه خودداری در ارائه اطلاعات (موضوع بند 2 ماده 49 قانون بازار)، ارائه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس (موضوع ماده 47 قانون بازار اوراق بهادار) و تخلف در تهیه صورت‌های مالی (موضوع بند 3 ماده 49 قانون بازار اوراق بهادار) به طور مستقیم در دادگاه در حال رسیدگی است.
وی ادامه داد: در کنار این مساله، بحث مجرمانه دیگری که مطرح شده، موضوع کلاهبردای است که از سوی سهامداران کنتورسازی به سازمان منعکس شده و مطابق ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار، برای این مهم نیز، در حال طی فرآیند در دادسرا هستیم.
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: این مساله که متولیان شرکت کنتورسازی اعم از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مرتکب تخلف شده و پیرو آن سهامداران متضرر شده‌اند محرز است و سازمان بورس نیز در راستای احقاق حق سهامداران این شرکت، این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.
شیری‌زاده افزود: البته طبیعت بازار سرمایه همراه با مخاطرات و ریسک است و سرمایه‌گذاران در این بازار با علم به این جنبه از سرمایه‌گذاری مبادرت به خرید و فروش می‌کنند. منتهی در این پرونده چون مدیران، اطلاعات خلاف واقع به سازمان ارائه کرده‌اند، چنانچه به این اتهام، محکومیت قطعی پیدا کنند، متضرران از این اقدام می‌توانند با ارائه اسناد، مبنی بر تحمل زیان به دلیل اقدامات مدیران، به استناد احکام صادره از دادگاه، تقاضای ضرر و زیان کنند.
به گزارش ایرنا، جمعی از سهام داران کنتورسازی ایران امروز - شنبه - با حضور در مقابل تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران خواستار اقدام مسئولان برای پیگیری آنچه حق و حقوق تضییع شده خود نامیدند، شدند.
این افراد با بیان اینکه در جریان خرید سهام شرکت کنتورسازی ایران کلاهبرداری شده، خواستار پیگیری مقامات مسئول و برخورد با متولیان این تخلف شدند.
تجمع کنندگان با حمل پلاکاردها و دست نوشته هایی با عنوان تخلف در نحوه عرضه سهام شرکت کنتورسازی ایران خواستار اقدام مسئولان دولت و دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان شدند.
این افراد همچنین بنرهایی که در آن بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص مقابله جدی با فساد درج شده را بر سردر اصلی ساختمان تلار بورس تهران نصب کردند.
نماد شرکت کنتورسازی ایران دقیقا روز 13 شهریورماه سال قبل به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات به سازمان بورس بسته شد، در این مدت سهامداران این شرکت تلاش زیادی برای بازگشایی نماد کنتورسازی ایران انجام دادند اما تاکنون در این امر ناموفق بودند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022** 1561**خبرنگار: میثم طاهری*انتشار:مژگان توانا

اقتصاد

كنتورسازي

دادگاه

تجمع بورس

کنتورسازی پرونده اوراق اطلاعات بهادار سهامداران بازار ارائه موضوع اقدام قانون دادگاه رسیدگی افراد حقوقی پیگیری گزارش ایرنا خواستار مدیران اقتصادی قضایی تهران انتظامی غیرواقعی تالار اعضای وثیقه مجرمانه متولیان مسئولان برخورد انتشار همراه مدیرعامل مساله افزود می‌توانند مقابل احکام شیری‌زاده محکومیت معاملات امروز متوقف ابهام ارایه مراحل