برگزیده ها

مازندمجلس: «تغییر ساختار» سازمان ملل یکی از شعارهای «ترامپ» بود و گویا وی قصد دارد در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل طرحی را در این رابطه ارائه کند.

مازندمجلس:
 رویترز گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز ۲۷ شهریور با سران کشورهای جهان درباره اصلاح ساختار سازمان ملل دیدار خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز گزارش داده نسخه‌ای از پیشنهادهای۱۰ گانه آمریکا برای اصلاح ساختار سازمان ملل را در اختیار دارد که قرار است به کشورهای جهان برای جمع‌آوری امضا ارائه شود.
دونالد ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی و پس از رسیدن به ریاست جمهوری، از ساختار سازمان ملل و سهم آمریکا از بودجه این سازمان به‌شدت انتقاد کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا سازمان ملل را «باشگاهی برای دور هم جمع شدن، حرف زدن و خوش گذراندن» توصیف کرده است.
ایالات متحده بزرگترین تامین‌کننده مالی سازمان ملل است. این کشور ۲۲ درصد بودجه دوسالانه ۵.۴ میلیارد دلاری این سازمان را تامین می‌کند. آمریکا همچنین ۲۸.۵ درصد از بودجه ۷.۳ میلیارد دلاری سازمان ملل برای ماموریت‌های پاسداری از صلح را متقبل شده است. سهم هر یک از کشورها از سوی ۱۹۳ کشور عضو در مجمع عمومی سازمان ملل مورد توافق قرار گرفته است.
به گفته دیپلمات‌ها قرار است در روز ۲۷ شهریور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، دونالد ترامپ رئیس جمهور و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشستی که آمریکا ترتیب داده، برای رهبران جهان صحبت کنند.
روز ۲۸ شهریور ترامپ و گوترش در مجمع عمومی سخنرانی خواهند کرد.
در پیش‌نویس بیانیه‌ای که آمریکا تهیه کرده، آمده است: ما از دبیرکل برای ایجاد تغییرات ملموس در نظام سازمان ملل جهت بهبود وظایف این سازمان در مورد اقدامات بشردوستانه، بسط توسعه و حفظ صلح حمایت می‌کنیم.
در این پیش‌نویس پیشنهادی همچنین کشورها متعهد می‌شوند تا از دوباره‌کاری، کارهای زاید و تداخل وظایف در این سازمان و نهادهای تابعه آن بکاهند.
هم اکنون آمریکا در حال بررسی همه ماموریت های صلحبانی سازمان ملل است تا در پیشنهادی به شورای امنیت از هزینه‌ها بکاهد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا پیشتر از صرف هزینه‌های نابجا در سازمان ملل انتقاد کرده و بر اصلاح آن تاکید ورزیده بود.
آمریکا ترامپ شهریور ساختار اصلاح بودجه جمهوری گزارش عمومی دونالد نماینده دبیرکل پیشنهادی پیش‌نویس گوترش وظایف دلاری کشورهای انتقاد میلیارد همچنین کشورها