برگزیده ها
کتابی که فن صحافی را آموزش می‌دهد
مازندمجلس: کتابی که فن صحافی را آموزش می‌دهد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هر کتابی پس از چاپ باید به‌گونه‌ای ارائه شود تا بتوان آن را به نسل‌های بعد انتقال داد که این امر به «فن صحافی» معروف است.
 
بدون تردید صحافی از پراکندگی و فرسودگی کتاب جلوگیری می‌کند و مسلماً در این میان، زیبایی و استحکام کتاب نیز مورد توجه است. در بخش صحافی بر روی فرم‌های چاپ شده، عملیات تکمیلی انجام می‌پذیرد. در واقع صحافی تکمیل‌کننده و مرحله پایانی کارهای چاپی از قبیل کتاب، جزوه، کاتالوگ، سربرگ و نظایر آن‌ها است. کتاب «اصول و روش‌های صحافی صنعتی» نیز با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با این فن نگارش شده است.
 
این اثر از هفت فصل «فرآیندهای پس از چاپ»، «فرآیندهای برش و دایکات»، «آماده‌سازی فرم»، «تکنیک‌های ارتباط فرم»، «جلدسازی»، «دستگاه‌های جانبی» و «فهرست اصطلاحات خارجی اشکال و نمودارهای فصول» تشکیل شده است.
 
در پیشگفتار این اثر می‌خوانیم: «صحافی را از لحاظ عملیات می‌توان به دو بخش یعنی صحافی پیوسته و صحافی ناپیوسته طبقه‌بندی کرد. عملیات صحافی پیوسته در مواردی انجام می‌شود که ماشین چاپ به تجهیزات مربوط به صحافی متصل باشد. مهم‌ترین ویژگی و مزیت صحافی پیوسته فراهم کردن ظرفیت تولید و انجام عملیات پس از چاپ بلافاصله پس از خروج فرم از ماشین چاپ است که در جریان کاری مرتبط و به هم پیوسته صورت می‌گیرد. عملیات صحافی ناپیوسته شامل عملیاتی است که در ارتباط با ماشین چاپ نبوده و به‌طور جداگانه در بخش صحافی به‌صورت دستی و یا ماشینی انجام می‌شود. این نوع صحافی، متداول‌ترین روش چاپ در عملیات پس از چاپ است که با ماشین‌های چاپ ورقی انجام می‌شود.»
 
مخاطبان با مطالعه این اثر با دستگاه‌های برش گیوتینی، سیستم‌های برش، کاربرد واحدهای اصلی تاکنی، مراحل ترتیب ماشینی، فرآیند برش نهایی، فرآیند پردازش و شکل‌دهی کتاب و جزوه، فرآیندهای جلدسازی، مراحل ساخت جلد سخت، مواد مورد استفاده جلد و فرآیند تولید جلد آشنا می‌شوند.
 
کتاب «اصول و روش‌های صحافی صنعتی» از مجموعه کتاب‌های صنعت چاپ، اثر داود لطفی با همکاری سیدناصر سیدی با شمارگان 1000 نسخه، در 158 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات آذرپویا راهی بازار نشر شده است.
صحافی عملیات پیوسته ماشین فرآیندهای فرآیند تولید مراحل ناپیوسته ماشینی جلدسازی روش‌های صنعتی ارتباط کتابی دستگاه‌های