برگزیده ها
«چاپ ماشینی» منتشر شد
مازندمجلس: «چاپ ماشینی» منتشر شد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همه روش‌هایی که در طی قرن‌های گذشته برای انتشار متون و تصاویر در تعداد زیاد و روی مواد و سطوح مختلف ایجاد شده‌اند، مجموعه‌ای از دانش و فناوری را فراهم کرده‌اند که امروزه آن را چاپ ماشینی می‌نامند. کتاب «چاپ ماشینی» دربردارنده عناوین پایه درس چاپ ماشینی است که می‌تواند به عنوان راهنمای آموزشی دانشجویان این درس استفاده شود.
 
این کتاب را می‌توان فهرستی کوتاه و مختصر از مواردی به شمار آورد که باید برای شروع به‌کار در زمینه چاپ مورد توجه قرار گیرد.
 
اثر حاضر در سه بخش تنظیم شده که دو بخش نخست آن به معرفی انواع چاپ پرداخته است. رنگ در طراحی دیجیتال و چاپ نیز عنوان بخش سوم این نوشتار را تشکیل می‌دهد.
 
بر اساس آن‌چه که از محتوای این اثر به دست می‌‌آید، چاپ در سه نوع مستقیم، غیرمستقیم و غیرتماسی موجود است. چاپ‌های برجسته، گود، غربالی و طلاکوب جزء چاپ مستقیم هستند. همچنین چاپ‌های بالشتکی و افست در گروه چاپ غیرمستقیم و در نهایت چاپ غیرتماسی شامل چاپ‌های لیزری و جوهرافشان هستند.
 
لترپرس، فلکسو، گراور، سیلک اسکرین، سنگی، افست ورقی و روتاتیو نیز از دیگر انواع چاپ‌های مرسوم به شمار می‌آیند.
 
در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم: «در ابتدا تمام دستگاه‌های چاپ که به ایران آورده شدند چاپ حروفی (سربی) بودند؛ اما این نوع چاپ دارای اشکالاتی بود که راه را برای پیدایش چاپ سنگی هموار کرد. چاپ‌های سربی دارای کیفیت خوبی نبودند و با اغلاط املایی و مشکلاتی همچون کم‌رنگی و پاک شدن خطوط مواجه بودند. این نقیصه‌ها وقتی که در کنار نوشته‌های دست‌نویس یا خط نستعلیق و دیگر خطوط دارای کیفیت عالی قرار می‌گرفت، بیشتر خود را نشان می‌داد و آشکار بود که مردم به متون دست‌نویس بیشتر بها می‌دهند.
 
از طرف دیگر، احساس مذهبی نیز که چاپخانه را پدیده‌ای خارجی می‌نگریست که به دست کافران ساخته شده، مزید بر مشکلات بود. توجه به چاپ سنگی و سعی در احداث چاپخانه‌هایی از این دست، که دارای نواقص کمتری بود به همین دلایل مورد نظر قرار گرفت.»
 
پشت جلد کتاب درباره مؤلف چنین بیان شده است: «فریبا عوض‌زاده دانش‌‌آموخته نقاشی و کارشناس ارشد تصویرسازی است. وی از زمان تحصیل در دانشگاه به آموزش هنر در سطوح مختلف اشتغال داشته است. بیش از دو دهه تدریس، به او شناخت مناسبی از نیازهای هنرآموزان و شیوه‌های کارآمد ارائه دروس در این زمینه داده است.
 
کتاب «چاپ ماشینی» بر مبنای همین شناخت و هماهنگ با عناوین پایه درس چاپ ماشینی است که قابل استفاده به عنوان راهنمای آموزشی دانشجویان این درس است. مطالب کتاب فهرستی کوتاه و مختصر از مواردی است که بایستی برای شروع به‌کار در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
 
نسخه اولیه این کتاب به عنوان جزوه درسی در سال 1391 تهیه و در طی سال‌های گذشته مورد استفاده دانشجویان درس چاپ ماشینی برخی واحدهای دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بوده است.»
 
کتاب «چاپ ماشینی» با گردآوری و تدوین فریبا عوض‌زاده، با شمارگان 1000 نسخه، در 78 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات آکو راهی بازار نشر شده است.
ماشینی چاپ‌های عنوان دارای استفاده دانشجویان زمینه دست‌نویس کیفیت گذشته مختلف بیشتر فریبا  کتاب شناخت دانشگاه عوض‌زاده غیرتماسی غیرمستقیم مختصر کوتاه فهرستی راهنمای مواردی به‌کار مستقیم انواع عناوین آموزشی