برگزیده ها

مازندمجلس: یکی از شعارهای محوری انقلاب، آزادی بوده و قطعاً نسبت به آن جفا شده است. چنانکه از قول حضرت امیر نقل کردم شاید یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری آزادی در ایران مقوله فساد باشد. به میزانی که فساد بالاست به همان میزان آزادی پایین است.

مازندمجلس: سعید حجاریان در گفت وگویی تفصیلی به سوالاتی پیرامون مفهوم آزادی، وضعیت آزادی در ایران و پایبندی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا پاسخ داده است.

حجاریان در  میانه این گفت و گو شروط خود برای پذیرش مناظره با اصولگریان را بیان کرده و گفته است: « بارها رفقای جناح راست از من درخواست کرده‌اند که برای مناظره با آن‌ها حاضر شوم و من پاسخ داده‌ام زمانی می‌توان به‌عنوان دو فرد آزاد به گفت‌و‌گو نشست که اولاً اختلالی را که در گفتار من پدید آمده است رفع کنید ثانیاً برابرحقوقی را به رسمیت بشناسید و رابطه بازجو و متهم برقرار نکنید و ثالثاً تضمین دهید که گفتار من هر چه بود عواقبی در پی نخواهد داشت».
وی در این گفت و گو در مورد مفهوم آزادی گفت: « اگر قانونی مطابق با وجدان عمومی وضع شود قطعاً تساوی در برابر قانون و استقلال قوه‌ قضائیه ضامن آزادی خواهد بود والا باید به ملاک دوم رجوع کرد که فی‌الواقع باید دید در نحوه مواجهه با مخالفین آیا انصاف و مروت مراعات می‌شود یا خیر. این مخالف هر کسی می‌تواند باشد؛ چه اقلیت دینی چه مذهبی چه قومی و چه سیاسی».
وی همچنین در ارزیابی وضعیت آزادی در این اظهار کرد: « یکی از شعارهای محوری انقلاب، آزادی بوده و قطعاً نسبت به آن جفا شده است. چنانکه از قول حضرت امیر نقل کردم شاید یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری آزادی در ایران مقوله فساد باشد. به میزانی که فساد بالاست به همان میزان آزادی پایین است».
به گفته وی، در ایران عده‌ای از قدرت و ثروت بهره‌مند هستند و احساس آزادی بیشتری هم می‌کنند اما در مقابل فلان کارگر معدن آق‌دره یا بهمان کارگرکارخانه چسب هِل که صدایی ندارد و برای خود سندیکای مستقلی ندارد از چنین حسی بی‌بهره است. البته این مساله فقط مختص به دوگانه فقیر و غنی نیست و بُعد سیاسی نیز مطرح است آنجایی که می‌بینیم نایب رئیس مجلس نیز به دلیل کارگذشتن شنود در دفترش احساس ناامنی می‌کند.
حجاریان در پاسخ به مصاحبه کننده که می گوید آزادی اصلی ترین محور انتقادهای اپوزسیون است، گفت: « مگر ما بناست خود را با اپوزسیون‌مان مقایسه کنیم؟! ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم و پیشاپیش قصاص قبل از جنایت نکنیم. ممکن است بخشی از اپوزسیون اگر به قدرت برسند بسیار سرکوب‌گرانه عمل کنند اما مگر بناست که ما عمل بالقوه آن‌ها را شاخص رفتار خود قرار دهیم؟ وانگهی ما با بسیاری از کشورهای دیکتاتوری جهان ارتباطات صمیمی داریم...»
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه کدام یک از جناح های اصلاح طلب و اصولگرا بیشتر به آزادی پایبند هستند، را میسر ندانست و گفت: « هر پاسخی می‌تواند حمل بر جانب‌داری شود لذا برای پاسخ به این پرسش باید به‌دنبال نظرات ناظران بی‌طرف برویم. البته در این زمینه می‌توان شاخص‌های داخلی نیز ارائه داد که شاید پذیرش از سوی مردم و الیت همچون هنرمندان، دانشگاهیان و... شاخص مهمی به شمار برود. همچنین ما شاهد بوده‌ایم که لااقل از دوم خرداد به این سو چندین و چند نیروی جناح راست هر یک به کیفیتی به اردوگاه اصلاح‌طلبان کوچ کرده‌اند یا لااقل مشی اعتدالی اتخاذ کرده‌اند عملی که نقطه‌ مقابل آن را به سختی مشاهده می‌کنیم که این موضوع گواه مقبولیت اصلاح‌طلبان است؛ البته پیوستگی پیوندهای اصلاح‌طلبی و گسیختگی پیوندهای اصول‌گرایی را نیز باید موثر دانست که در نتیجه آن اصول‌گرایان نتوانستند حتی در جمع‌های محدود یکدیگر را تحمل کنند چنانکه در هر مقطع انشعاب و ائتلاف‌های جدیدی را شاهد هستیم».
پاسخ حجاریان به مصاحبه کننده که انتشار اظهارات آقای حسنی امام جمعه ارومیه در روزنامه صبح امروز را مصداق تمسخر او و نادیده گرفتن آزادی دانست؛ این بود که « روزنامه صبح امروز هیچگاه خلافی از قول آقای حسنی نقل نکرد؛ ما خبرنگاری داشتیم که هر هفته به نمازجمعه می‌رفت و صحبت‌های ایشان را دقیقاً پیاده می‌کرد و متن و نوار صحبت‌ها را برای ما می‌فرستاد و ما عیناً همان را چاپ می‌کردیم. غرض‌مان از این کار این بود که ستاد نماز جمعه به ایشان تذکر دهد که بعضی از حرف‌ها را که موجب وهن است، بر زبان نیاورد اما کار ما اثربخش نبود. ما کارمان را ادامه دادیم ولی زمانی که این موضوع دست‌مایه‌ای شد تا دیگرانی با لهجه ایشان خطبه‌های جعلی بخوانند و پخش کنند، من عذرخواهی کرده و دستور دادم انتشار مطالب ایشان متوقف شود».
وی در ادامه این گفت وگو  وقتی که خبرنگار تاریخ را زیر و رو می کند، با بیان اینکه منکر خطاهای چپ‌های خط‌امامی در زمان حیات امام نیستم؛ گفت: « خطاهایی که شما به بخشی از آن‌ها اشاره کردید. اما چپ‌های قدیم یا اصلاح‌طلبان امروز بعدها تلاش کردند خطای خود را اصلاح‌ کنند. اما اینکه فروپاشی شوروی بر آزادی‌خواهی اصلاح‌طلبان اثر داشته است یا نه، مطمئن نیستم چرا که به هر حال فروپاشی یک رژیم توتالیتر و فاسد حتمی بود و بر خلاف آنکه تبلیغ می‌شود عنصر خارجی در این میان مؤثر است من معتقدم باید ریشه را در داخل جستجو کرد. حال فرض کنید چپ‌های خط‌امامی در سال‌های فعالیت‌شان اشتباهاتی داشته‌‌اند. چرا اصول‌گرایان باید همان اشتباهات را امروز تکرار کنند؟ چپ‌های خط امامی چه ثمری بردند که اکنون اصول‌گرایان می‌خواهند ردپای 30 سال قبل آ‌ن‌ها را دنبال کنند».
آزادی حجاریان امروز چپ‌های اصلاح‌طلبان اصول‌گرایان اینکه البته کرده‌اند سیاسی آن‌ها پذیرش اصلاح مناظره بناست خط‌امامی اپوزسیون کننده فروپاشی مصاحبه لااقل پیوندهای موضوع ادامه روزنامه انتشار شاخص‌های وضعیت اصولگرا زمانی مفهوم اصولگریان محدود یکدیگر می‌توان گفتار احساس مقابل چنانکه همچنین قطعاً می‌تواند ندارد